Cruiser Tank Centaur

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
bovver
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 november 2003, 18:29
Ort: Östersund

Cruiser Tank Centaur

Inlägg av bovver » 20 april 2005, 21:19

Har sett flera bilder av just den här varianten av Centaur, och alla har dom nån slags jättelinjal målad runt övre delen av tornet. I vilket syfte?

http://www.missing-lynx.com/gallery/bri ... cent-2.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Cruiser Tank Centaur

Inlägg av Hans » 22 april 2005, 13:11

Jag kan inte svara på hur den användes men jag vett att den har syftet att underlätta eldledning.

MVH

Hans

bovver
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 november 2003, 18:29
Ort: Östersund

Inlägg av bovver » 22 april 2005, 17:51

Ah ok, men då måste jag dra slutsatsen att det inte var ett särskilt bra system, eftersom jag inte har sett någon annan vagn än just dessa med "gradskiva", alternativt att det var något som var framtaget för just denna.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 22 april 2005, 20:15

Eldledning sköts av speciellt utsedda eldledare så det var nog inte ett så vanligt fordon.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 april 2005, 20:32

Nej, det hade att göra med eldledning i den meningen att eget infanteri skulle kunna leda in eld från stridsvagnen med hjälp av markeringarna. Nej, jag förstår inte heller hur det skulle vara bättre än målangivning i stil med "ksp, klockan tio, avstånd trehundra". Det var alltså inget eldledningsfordon för att leda in indirekt eld. Jag har för övrigt bara sett märkningen i samband med D-dagen eller strax därefter, så jag gissar att det var något specialarrangemang med D-dagens förhållanden i tankarna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 maj 2005, 23:00

Nu har jag fått saken förklarad för mig på ett annat forum.

Enligt min sagesman ska idén ha varit att bulta fast stridsvagnarna, utan motorer eller förare, i landstigningsbåtarna. Tanken med detta var att man skulle kunna ge direkt eldunderstöd med 95 mm-kanonen, när man nått stranden. Dock kom Monty på att det var bra synd att man inte hade motorer och förare till vagnarna, om man nu ändå hade lyckats få dom ända till stranden. I med motorer och utbilda förare, till fromma för det landstigande manskapet.

Skalmarkeringarna på tornet hade en motsvarande skala på insidan av tornet. En samverkande infanterist som ville ha eld mot en fientlig position kunde alltså se på tornet var han själv var i förhållande till tornets riktning, och meddela besättningen var fienden höll hus. Om han låg i rak linje mellan vagnen och fienden var saken klar: då var det ju bara att hojta 220 grader (eller vad nu den aktuella skalan var), och avstånd. Besättningen kastar en blick på insidan av sin vagn och vrider tornet till angiven position. :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 17 maj 2005, 07:50

Sarvi skrev:Nu har jag fått saken förklarad för mig på ett annat forum.

Enligt min sagesman ska idén ha varit att bulta fast stridsvagnarna, utan motorer eller förare, i landstigningsbåtarna. Tanken med detta var att man skulle kunna ge direkt eldunderstöd med 95 mm-kanonen, när man nått stranden. Dock kom Monty på att det var bra synd att man inte hade motorer och förare till vagnarna, om man nu ändå hade lyckats få dom ända till stranden. I med motorer och utbilda förare, till fromma för det landstigande manskapet.

Skalmarkeringarna på tornet hade en motsvarande skala på insidan av tornet. En samverkande infanterist som ville ha eld mot en fientlig position kunde alltså se på tornet var han själv var i förhållande till tornets riktning, och meddela besättningen var fienden höll hus. Om han låg i rak linje mellan vagnen och fienden var saken klar: då var det ju bara att hojta 220 grader (eller vad nu den aktuella skalan var), och avstånd. Besättningen kastar en blick på insidan av sin vagn och vrider tornet till angiven position. :)
Tackar, har klurat på den hur länge som helst

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 oktober 2003, 01:12
Ort: Märsta

Inlägg av Longsword » 18 maj 2005, 02:52

Fungerade det då?

finns det källor för att det användes i praktiken, och med vilket resultat?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 23 maj 2005, 13:24

har sett en del slagskepp men en sån "gradskiva" på huvudartelleriet

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 23 maj 2005, 22:15

gunship skrev:har sett en del slagskepp men en sån "gradskiva" på huvudartelleriet
Stämmer, det var i bruk under vk1. Utöver "gradskivorna" så hade de "avståndsklockor", dvs motsvarande stora urtavlor fast med avstånd istället för tid angivet. Syftet var att grannfartygen skulle kunna se i grova drag vilket mål som fartyget riktade mot genom att man såg riktning och avstånd.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 25 maj 2005, 12:33

Bjernevik skrev:
gunship skrev:har sett en del slagskepp men en sån "gradskiva" på huvudartelleriet
Stämmer, det var i bruk under vk1. Utöver "gradskivorna" så hade de "avståndsklockor", dvs motsvarande stora urtavlor fast med avstånd istället för tid angivet. Syftet var att grannfartygen skulle kunna se i grova drag vilket mål som fartyget riktade mot genom att man såg riktning och avstånd.
jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?
var det för att systemwt inte var särskillt effektivt i praktiken eller??

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 maj 2005, 13:20

Kan tänka mig att nyare tekniker var mer effektiva... radio, radar etc..

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 25 maj 2005, 13:32

gunship skrev:jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?
Inte avståndsmätare, avståndsklockor. Avståndsmätare använde man fortfarande. Men precis som Belisarius sa så kom det nya bättre sätt att förmedla avstånd och riktning till mål. Dessutom så ändrades taktiken, det var inte längre så vanligt att man uppträdde divisionsvis med slagskepp vilket avståndsklockor m m byggde på. Dessutom fungerade de inte alls under mörker och på längre avstånd.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 25 maj 2005, 17:30

Bjernevik skrev:
gunship skrev:jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?
Inte avståndsmätare, avståndsklockor. Avståndsmätare använde man fortfarande. Men precis som Belisarius sa så kom det nya bättre sätt att förmedla avstånd och riktning till mål. Dessutom så ändrades taktiken, det var inte längre så vanligt att man uppträdde divisionsvis med slagskepp vilket avståndsklockor m m byggde på. Dessutom fungerade de inte alls under mörker och på längre avstånd.
uräkta felet...
men som jag sa... inte särskillt praktiskt...

Skriv svar