Cruiser Tank Centaur
Cruiser Tank Centaur
Har sett flera bilder av just den här varianten av Centaur, och alla har dom nån slags jättelinjal målad runt övre delen av tornet. I vilket syfte?
http://www.missing-lynx.com/gallery/bri ... cent-2.jpg
http://www.missing-lynx.com/gallery/bri ... cent-2.jpg
Re: Cruiser Tank Centaur
Jag kan inte svara på hur den användes men jag vett att den har syftet att underlätta eldledning.
MVH
Hans
MVH
Hans
Nej, det hade att göra med eldledning i den meningen att eget infanteri skulle kunna leda in eld från stridsvagnen med hjälp av markeringarna. Nej, jag förstår inte heller hur det skulle vara bättre än målangivning i stil med "ksp, klockan tio, avstånd trehundra". Det var alltså inget eldledningsfordon för att leda in indirekt eld. Jag har för övrigt bara sett märkningen i samband med D-dagen eller strax därefter, så jag gissar att det var något specialarrangemang med D-dagens förhållanden i tankarna.
Nu har jag fått saken förklarad för mig på ett annat forum.
Enligt min sagesman ska idén ha varit att bulta fast stridsvagnarna, utan motorer eller förare, i landstigningsbåtarna. Tanken med detta var att man skulle kunna ge direkt eldunderstöd med 95 mm-kanonen, när man nått stranden. Dock kom Monty på att det var bra synd att man inte hade motorer och förare till vagnarna, om man nu ändå hade lyckats få dom ända till stranden. I med motorer och utbilda förare, till fromma för det landstigande manskapet.
Skalmarkeringarna på tornet hade en motsvarande skala på insidan av tornet. En samverkande infanterist som ville ha eld mot en fientlig position kunde alltså se på tornet var han själv var i förhållande till tornets riktning, och meddela besättningen var fienden höll hus. Om han låg i rak linje mellan vagnen och fienden var saken klar: då var det ju bara att hojta 220 grader (eller vad nu den aktuella skalan var), och avstånd. Besättningen kastar en blick på insidan av sin vagn och vrider tornet till angiven position.
Enligt min sagesman ska idén ha varit att bulta fast stridsvagnarna, utan motorer eller förare, i landstigningsbåtarna. Tanken med detta var att man skulle kunna ge direkt eldunderstöd med 95 mm-kanonen, när man nått stranden. Dock kom Monty på att det var bra synd att man inte hade motorer och förare till vagnarna, om man nu ändå hade lyckats få dom ända till stranden. I med motorer och utbilda förare, till fromma för det landstigande manskapet.
Skalmarkeringarna på tornet hade en motsvarande skala på insidan av tornet. En samverkande infanterist som ville ha eld mot en fientlig position kunde alltså se på tornet var han själv var i förhållande till tornets riktning, och meddela besättningen var fienden höll hus. Om han låg i rak linje mellan vagnen och fienden var saken klar: då var det ju bara att hojta 220 grader (eller vad nu den aktuella skalan var), och avstånd. Besättningen kastar en blick på insidan av sin vagn och vrider tornet till angiven position.
Tackar, har klurat på den hur länge som helstSarvi skrev:Nu har jag fått saken förklarad för mig på ett annat forum.
Enligt min sagesman ska idén ha varit att bulta fast stridsvagnarna, utan motorer eller förare, i landstigningsbåtarna. Tanken med detta var att man skulle kunna ge direkt eldunderstöd med 95 mm-kanonen, när man nått stranden. Dock kom Monty på att det var bra synd att man inte hade motorer och förare till vagnarna, om man nu ändå hade lyckats få dom ända till stranden. I med motorer och utbilda förare, till fromma för det landstigande manskapet.
Skalmarkeringarna på tornet hade en motsvarande skala på insidan av tornet. En samverkande infanterist som ville ha eld mot en fientlig position kunde alltså se på tornet var han själv var i förhållande till tornets riktning, och meddela besättningen var fienden höll hus. Om han låg i rak linje mellan vagnen och fienden var saken klar: då var det ju bara att hojta 220 grader (eller vad nu den aktuella skalan var), och avstånd. Besättningen kastar en blick på insidan av sin vagn och vrider tornet till angiven position.
Stämmer, det var i bruk under vk1. Utöver "gradskivorna" så hade de "avståndsklockor", dvs motsvarande stora urtavlor fast med avstånd istället för tid angivet. Syftet var att grannfartygen skulle kunna se i grova drag vilket mål som fartyget riktade mot genom att man såg riktning och avstånd.gunship skrev:har sett en del slagskepp men en sån "gradskiva" på huvudartelleriet
jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?Bjernevik skrev:Stämmer, det var i bruk under vk1. Utöver "gradskivorna" så hade de "avståndsklockor", dvs motsvarande stora urtavlor fast med avstånd istället för tid angivet. Syftet var att grannfartygen skulle kunna se i grova drag vilket mål som fartyget riktade mot genom att man såg riktning och avstånd.gunship skrev:har sett en del slagskepp men en sån "gradskiva" på huvudartelleriet
var det för att systemwt inte var särskillt effektivt i praktiken eller??
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Inte avståndsmätare, avståndsklockor. Avståndsmätare använde man fortfarande. Men precis som Belisarius sa så kom det nya bättre sätt att förmedla avstånd och riktning till mål. Dessutom så ändrades taktiken, det var inte längre så vanligt att man uppträdde divisionsvis med slagskepp vilket avståndsklockor m m byggde på. Dessutom fungerade de inte alls under mörker och på längre avstånd.gunship skrev:jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?
uräkta felet...Bjernevik skrev:Inte avståndsmätare, avståndsklockor. Avståndsmätare använde man fortfarande. Men precis som Belisarius sa så kom det nya bättre sätt att förmedla avstånd och riktning till mål. Dessutom så ändrades taktiken, det var inte längre så vanligt att man uppträdde divisionsvis med slagskepp vilket avståndsklockor m m byggde på. Dessutom fungerade de inte alls under mörker och på längre avstånd.gunship skrev:jo, avståndsmätarna vet ja' vad dom anvandestill (svår gissning!!) men varför tog man bort dessa under 30-talet?
men som jag sa... inte särskillt praktiskt...