T-34/85

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

T-34/85

Inlägg av Morgan » 7 mars 2005, 11:37

Tjenis,

jag är en modellbyggeintresserad Jönköpingskille som precis börjat jobba med ett T-34/85-diorama. Det är tänkt att utspela sig under den tidiga våren -44 och tanken är att en T-34 tillfälligt stannat upp för att beskjuta ett hus varifrån några tyskar envist gör motstånd. I närheten finns rester av en stridsvagnsförrådspåfyllningsplats som tyskarna tvingats överge i alla hast och därför ligger bl a fulla jeepdunkar och ammunition kvar. Samtidigt som dess besättning är fullt upptagna med det har två veteraner ur Waffen-SS tagit sig upp på den och är i full färd med att slänga ner en handgranat genom laddarens öppna lucka, jag har tänkt att passande nog döpa dioramat till "Letztes Gefecht eines Panzers" ("En stridsvagns sista strid").

Det jag var ute efter var om någon hade referensbilder från en riktig T-34/85 som kunde vara till stor hjälp, ni som oxå är aktiva modellbyggare vet säkert, liksom jag, alltför väl att bygganvisningen inte är så bra och tydlig hela tiden. Sen var det en till sak, de två tyska soldaterna är iklädda en vinterjacka med pälsfodrad huva och jag är ytterst osäker på kamouflaget på denna. Frambilden på byggsatsen visar en sak och de målade gubbarna en annan! Sen har jag också kollat i referensböcker, men trots det inte blivit nåt klokare! Skulle det vara tänkbart att dessa jackorna var helt vitkamouflerade eller var det mönstrade på något sätt?

MVH, Morgan

Gustav Björklund
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: 7 december 2004, 22:30
Ort: Borås

Inlägg av Gustav Björklund » 7 mars 2005, 11:52

Vet inte om det här är rätt sorts bilder, men på http://www.battlefield.ru/t34_85_2.html finns det lite bilder. En google-sökning kanske också hittar en hel del fina bilder.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2005, 12:02

Om det är den vinteranorak som SS använde tror jag att den bara fanns i fältgrått. Om det är den vändbara vinteruniformen så var ena sidan "vit" (snabbt solkad) och den andra kamouflagemönstrad. Obs att också SS under sista krigsvintern använde den vändbara uniformen, dock har jag för mig med annat mönster på kamouflagesidan.
Bilagor
SS-anorak.jpg
SS-anorak.jpg (36.77 KiB) Visad 5577 gånger
Vändbar vinteruniform.jpg
Vändbar vinteruniform.jpg (37.86 KiB) Visad 5577 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: T-34/85

Inlägg av Sarvi » 7 mars 2005, 12:22


Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: T-34/85

Inlägg av Andreas Lärka » 7 mars 2005, 19:02

Jkpg1977 skrev:Det är tänkt att utspela sig under den tidiga våren -44
Kom ihåg att T-34-85:orna från "tidiga våren -44" såg något annorlunda ut än de senare modellerna från samma år. Bl.a. tornet (samt kanonen), bränsletunnorna och stänkskärmarna var annorlunda.

Andreas

Användarvisningsbild
kill1
Tidigare medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 februari 2005, 16:42

Inlägg av kill1 » 7 mars 2005, 19:44

hallo jag vet inte fall det här är te nå hjälp

på våren hade dem desert yellow lite grå,rödbrun,flatgreen och strek med flatgreen

det här är för panzer grenadiers :roll:
Bilagor
TRI005.jpg
TRI005.jpg (120.37 KiB) Visad 5482 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 8 mars 2005, 18:10

Jag hade tänkt att svara på inläggen individuellt, men eftersom jag är ny på den här hemsidan så har jag inte listat ut det ännu, alltså ställer jag åter de frågor vars svar fortfarande är lite oklara för mig rakt ut i luften så att säga. :?

När det gällde att SS-soldaternas vinterjackor, jag har kollat efter hemma och det rör sig egentligen snarare om vinterrockar (som jag inte tror är reversabla, det ser ut som päls på insidan), men letandet efter en matchande vinderrock (boken "German soldiers of world war two") resulterade bara i en likanande, med 8 knappars knäppning och som var helt grön istället för antingen vit eller kamouflagefläckad. Men den ser inte heller helt rätt ut. Nu har jag tyvärr ingen dator hemma (den är kaputt!), men jag ska försöka leta reda på den bild jag menar och lägga in den här, så kan den som känner sig kunnig göra en bättre bedömning. Rent logiskt sett så borde väl Waffen-SS, som ändå var det dåtida Tysklands elitförband, haft tillgång till helvita vinterrockar? Detta är ju mycket bättre vintertid ur kamouflagesynpunkt, särskilt med tanke på de stränga vintrar som råder i Ryssland.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 mars 2005, 18:30

Varken Waffen-SS eller armén använde helvita vinterrockar. Eftersom inte heller den vändbara uniformens vita sida förblev vit särskilt länge så användes ibland tunna vita överdragskläder. Överrocken (som vblev mer ovanlig mot slutet av kriget) var i regel fältgrå, inte grön. Men det där som "ser ut som päls på insidan" låter skumt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 10 mars 2005, 18:02

Här är iallafall baksidan på det byggsatspaket som jag har hemma, kanske det går att lista ut vilket uniformsplagg jag menar nu. Kruxet är att det visas upp två olika kamouflagemönster: Det ena betår ett splitterkamouflage med rostbrunt och vad ser ut som vitt eller nån ljusare variant av ökengult. Det andra mönstret det som syns på en av de bifogade filerna (german panzergranadiers), alltså det som består av rostbrunt, grönt, sandgult och nån mer färg.

Som sagt, jag har börjat att lite smått bemåla figurerna nu, men jag vet ännu inte vilket av de två kamouflagemönstrena som användes. Som sagt, tack för infon att helvita rockar aldrig användes och att de övergavs mot slutet av kriget.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 mars 2005, 18:18

Bilden är ju så liten, men det ser mer ut som överdragskläder av något slag. Kan den här sajten vara nåt?

/ Probstner

Skriv svar