Pbv 302H

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 februari 2005, 17:10

strv skrev:Det är helt rätt att det (teoretiskt)går att anfalla på stridslinje. Bedömningen var dock att det var så stora nackdelar för det gick inte att rikta in vapnen på annat sätt än med hjälp av nedslagen av projektilerna, så många träff hamnade trots allt på grannvagnarna för det både gupppar och hoppar under framryckning.

Skyttarna har inte lokaltelefon och kan varnas av föraren för gupp, endast pskgrpch i dessa försök, precis som i en vanlig pbv 302. Att leda någon eld under framryckning, buller, hörselskydd och skottlossning kräver nog samordning som Moderator föreslår men det är lättare sagt än gjort.

Har Moderator någon egen erfarenhet av att åka i pbv och ge order till pskgrp?

För att då inte skada andra vagnar i plut vid sidan av i stridslinjen, prismor och antenner kom man fram till att det inte fungerade att åka fram som en eldsprutande igelkott. Resultatet blev att endast de yttre vagnarnas yttre skyttar kunde skjuta vid anfall på stridslinje. Att då bygga om en mängd vagnar till detta utförande motiverade inte kostnaden.

På 70-talet när de första försöken ägde rum var det dessutom populärt med flytning och det gick inte med denna, deplacementet var för litet baktill.

Jag har själv sett en del av försöken och pratat med vissa som genomförde dessa på en grannpluton så jag tror att mina synpunkter och påståenden får gälla
Det går även praktiskt att anfalla på stridslinje men jag förstår att med Pbv 302H är det näst intill omöjligt att skjuta genom "kulorna" med precision.
Jag förde mitt resonemang utifrån vanlig pbv 302 och strf 90.

Om Moderator (som är en befattning) avses med mig så ja! Jag har truppfört pskgrp,-plut, -komp och bataljon och har erfarenhet av det.

Jag är fullt medveten om det komplicerade att anfalla på stridslinje men med övning så går det.
:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 23 februari 2005, 17:58

Pbv 302H var försedd med intersamband för ALLA i skyttegruppen, dock fungerade detta dåligt.

/Thord

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 27 februari 2005, 10:06

Det jag hört är att det fanns inte i början utan infördes efterhand, men om funktionen var så dålig som du anger så är det att nästan anse som inget finns, order kommer inte fram i vilket fall som helst. Har inte någon dokumentation på detta, men om du har så böjer jag mig självklart.

Betr samordning och skjutning så är det väldigt lätt med lösa skott och vagnstrid med vanlig pbv 302. Det ser dessutom väldigt imponerande ut när en pluton kommer farande och det sprutar åt alla håll.

Men att genomföra detta skarpt och försöka få alla vapen att skjuta är det betydligt svårare. Stridslinje fungerar inte, bara de yttre skyttarna på yttervagnarna kan skjuta. Alla akan kan skjuta, och ev kan ksp skjuta över vagnch stängda lucka.

Om man åker på stridskolonn kan första vagnen skjuta med akan, de andra kan teoretiskt skjuta till hö resp vä om framryckningsriktningen. Vid en sned stridslinje kan teoretiskt alla skjuta samtidigt men det är väldigt stora krav på samordning eftersom vagnen hoppar och studsar fram i terrängen. Resultatet blir nog stor risk för vådaskott.

Att genomföra det på våra skjutfält under utbildning finner jag i stort sett vara omöjligt om alla skall skjuta samtidigt och i alla riktningar som skall kunna gå att slåss från vagnen. Riskavstånd med handvapen = Dmax(max skjutavstånd med ca 45 gr elevation beroende på vagnens rörelser) i alla riktningar handvapen skjuts med, dvs vä, hö och bakåt med ak 4 ca 4500 m, ak 5 något kortare. Akan har omkring 6000 m riskavstånd i längd. Risk för sidspridning är ca 200 streck.

Vid alla utbildning som jag settoch själv genomfört har det endast skjutits från en sida i taget eller med akan vid körning på 4-kant bana. Ett sätt att få ner risken är faktisk att använda kpist som bara har 1600 i Dmax.

Ovanstående resonemang borde gälla även 302 H även om man där kan acceptera lite blyfläckar från kpistar på vagnen vid sidan av. Hur man gör utomlands vet jag inte men både tyska Marder och BMP m fl har skjutkulor och borde ha något skrivet om detta.

Vet någon något om detta

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2005, 10:40

Betr samordning och skjutning så är det väldigt lätt med lösa skott och vagnstrid med vanlig pbv 302. Det ser dessutom väldigt imponerande ut när en pluton kommer farande och det sprutar åt alla håll.

Men att genomföra detta skarpt och försöka få alla vapen att skjuta är det betydligt svårare. Stridslinje fungerar inte, bara de yttre skyttarna på yttervagnarna kan skjuta. Alla akan kan skjuta, och ev kan ksp skjuta över vagnch stängda lucka.

Det beror hur man definerar stridslinje. Definerar man det som att alla vagnar åker på en snörrät linje så instämmer jag...då kan bara de yttre vagnarna skjuta.
Men stridslinje innebär att varje vagn i plutonen disponerar 100 * 100 m vilket innebär att vagnarna är i praktiken förskjutna i förhållande till varandra och det är ett visst djup i plutonen.
Dock kräver det (och vilket vi aldrig uppnår med den korta utbildningstiden) mycket övning och stor samordning för att kunna anfall på stridslinje och genomföra vagnstrid. Jag menar att vi inte hinner uppnå en sådan färdighet att vi kan genomföra vagnstrid på ett bra sätt.



Vid alla utbildning som jag settoch själv genomfört har det endast skjutits från en sida i taget eller med akan vid körning på 4-kant bana. Ett sätt att få ner risken är faktisk att använda kpist som bara har 1600 i Dmax.
Det beror ju iofs vilket skjutfällt eller avlyst område man har att tillgå. Har genomfört stridsskjutningar i pluton där vagnstrid genomfördes på ett led med eldgivning på bägge sidor.
Ovanstående resonemang borde gälla även 302 H även om man där kan acceptera lite blyfläckar från kpistar på vagnen vid sidan av. Hur man gör utomlands vet jag inte men både tyska Marder och BMP m fl har skjutkulor och borde ha något skrivet om detta.

Vet någon något om detta
Har deltagit i stridsskjutning med norrmännen där deras stormtroppar (pskplut) genomförde vagnstrid. De bytte ut mekanismen i Ag 3 och sköt motsvarande kammaram. det innebar att riskområdet i sida var minimalt Dock kan de "bara" genomföra vagnstrid åt vänster då de saknar stridslucka på höger sida av vagnen.

:)

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 27 februari 2005, 11:04

På den tiden pskgrp i 301 hade kpist genomförde jag vid ett antal tillfällen vagnstrid på övningsfält, skjutning med kammaram till kpist och det fungerade mycket bra, riskavstånd blev max 300 m. Tyvärr försvann denna möjlighet med införandet av ak 4, kammaram där var bara enkelskotts. Att byta till 22 long innebar samma riskavstånd som kpist i stort sett.

Har för mig att pluton har stridslinje 150x50 m, med varje grupp 50x50 m, eller har det ändrats på senare tid. Sprider vi oss på större yta när vi är så fåtaliga?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2005, 11:15

strv skrev:
Har för mig att pluton har stridslinje 150x50 m, med varje grupp 50x50 m, eller har det ändrats på senare tid. Sprider vi oss på större yta när vi är så fåtaliga?
Numera disponerar varje grupp 100* 100 m dvs en pskpluton skall kunna ta på en bredd om 300 m.
4. En pluton ges ett anfallsmål som i regel inte överstiger
300 m bredd och för en grupp 100 m.
Källa
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 februari 2005, 13:04

Korkad fråga, vad står H i Pbv 302H för?

MVH

Hans

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 5 mars 2005, 16:55

Jag har sett detta H rätt sent, den har alltid kallats Udes08 tidigare. Det är helt enkelt enligt min uppfattning ett versions - modifierings-nummer, tex 302 A som är originalvagnen för trptransport. sen har olika modifieringslägen tillkommit, B, med ändrad bandspänning mm, C med tilläggsskyd för int tjänst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 mars 2005, 10:57

strv skrev:Jag har sett detta H rätt sent, den har alltid kallats Udes08 tidigare. Det är helt enkelt enligt min uppfattning ett versions - modifierings-nummer, tex 302 A som är originalvagnen för trptransport. sen har olika modifieringslägen tillkommit, B, med ändrad bandspänning mm, C med tilläggsskyd för int tjänst.
Tack för svaret men hur ligger H'et i tidlinjen - C måste väl ha kommit rejält efter H eller? Och för att vara riktigt besvärlig - vad är de andra bokstäverna emellan för varianter?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 mars 2005, 11:06

Hans skrev:
strv skrev:Jag har sett detta H rätt sent, den har alltid kallats Udes08 tidigare. Det är helt enkelt enligt min uppfattning ett versions - modifierings-nummer, tex 302 A som är originalvagnen för trptransport. sen har olika modifieringslägen tillkommit, B, med ändrad bandspänning mm, C med tilläggsskyd för int tjänst.
Tack för svaret men hur ligger H'et i tidlinjen - C måste väl ha kommit rejält efter H eller? Och för att vara riktigt besvärlig - vad är de andra bokstäverna emellan för varianter?

MVH

Hans
Pbv 302 C är den senaste (tror jag) och den har tilläggsskydd och andra strålkastare m.m. dvs anpassad för internationell tjänst som strv skriver.
Jag har aldrig hört talas om D, E, F eller G. Jag tror att H-beteckningen inte har med versioner att göra men är inte säker.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 12 mars 2005, 00:42

strv skrev:På den tiden pskgrp i 301 hade kpist genomförde jag vid ett antal tillfällen vagnstrid på övningsfält, skjutning med kammaram till kpist och det fungerade mycket bra, riskavstånd blev max 300 m. Tyvärr försvann denna möjlighet med införandet av ak 4, kammaram där var bara enkelskotts. Att byta till 22 long innebar samma riskavstånd som kpist i stort sett.
Det kommer snart 5,56mm övningsammunition. Den har samma ballistik som skarp upp till 200 m, men ska i princip ramla till marken kort därefter. Tydligen ska den vara framtagen just för att kunna öva vagnstrid utan att få djävulska riskområden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 mars 2005, 15:30

Bjernevik skrev:
Det kommer snart 5,56mm övningsammunition. Den har samma ballistik som skarp upp till 200 m, men ska i princip ramla till marken kort därefter. Tydligen ska den vara framtagen just för att kunna öva vagnstrid utan att få djävulska riskområden.
På tiden!
:)

Skriv svar