grekiskt stridsvagnstest?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 7 november 2004, 11:26

Märkliga tester.. Mer info!!! :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 november 2004, 11:46

BMP-trekker2 skrev:Märkliga tester.. Mer info!!! :D
Grekiska tester.... :roll:
Som sagt...återkommer när jag rådfrågat mina källor.
:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 7 november 2004, 12:37

MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 november 2004, 12:42

BMP-trekker2 skrev:
MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:
Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 7 november 2004, 13:41

MD650 skrev:
BMP-trekker2 skrev:
MD650 skrev:Ett annat test var att köra så snabbt som möjligt ned för en serpentinväg och genomföra en inbromsning i slutet av backen........ :roll:

:)
Det enda skälet jag kan se är att testa fjädringen, men om kanonen är stabiliserad så är det ju inget bekymmer. De flesta stridsfordon låser ju också banden, så det som avgör är underlaget.. :roll:
Det var ingen i den svenska besättningen som förstod syftet med testet i allafall.
:)
Vem vet, det kanske är ett krav i den grekiska motsvarigheten till SäkI? :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 november 2004, 16:34

Bjernevik skrev:
Vem vet, det kanske är ett krav i den grekiska motsvarigheten till SäkI? :P
Förmodligen...
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 november 2004, 18:41

Non som vet mer testa dom prova ?

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 9 november 2004, 20:53

Serpentintestet kan kanske (min egna spekulation) vara för att se hur bromssystemet klarar många tvärar kurvor med nedförslut hela tiden?

Det kan ju inte vara så roligt om vagnens bromsar "brinner upp" pga att de överanvänts halvvägs...

Jämför med lastbilar som åker i alperna, kräver en viss teknik att motorbromsa och inte använda de vanliga bromsarna för då tar de slut väldigt fort (bromsarna alltså).

Grekland har ju lite berg att ta hänsyn till. För mig framstår testet lika meningsfullt som att vi i Sverige testar framkomlighet på myrar, dvs klart meningsfullt beroende på våra skilda geografier.

Tiden för lasern på 4000m är dock obetalbar :lol:

Skriv svar