Identifiering av tank

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 17 oktober 2004, 14:28

Type-69 är då den Kinesiska varianten av T-55 helt apropå.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 17 oktober 2004, 14:46

Backis skrev:Type-69 är då den Kinesiska varianten av T-55 helt apropå.
Type-69 är ju en uppdaterad Typ-59 dom stora skilnaderna är att Type 69 har en ny motor och en ny kanon :-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 17 oktober 2004, 14:56

Luno skrev:
Backis skrev:Type-69 är då den Kinesiska varianten av T-55 helt apropå.
Type-69 är ju en uppdaterad Typ-59 dom stora skilnaderna är att Type 69 har en ny motor och en ny kanon :-)
Men den torde rent konceptuellt bygga på T 54?!
:)55

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 oktober 2004, 15:53

@ Andraes Lärka: Tack, nu fattar jag. Fast jag kan fortfarande inte urskilja svetsfogarna tydligt nog på Libanon-vagnen för att säkert säga vare sig bu eller bä. :P

T-54B eller tidig T-55, således. Men tidiga T-55 hade inte den sortens lucka som syns på tornets högra sida, den luckan satt direkt an mot tornet utan någon "krage". T-55A och framåt hade inte heller den typen, NBC-systemet medförde att de hade en betydligt tjockare "krage". Jag håller nog på min T-54B iallafall, mot bättre vetande. :)

Återigen, plåtlådan på sidan av tornet känns inte riktigt rysk - är den en lokal "aftermarket"-pryl? Vågar man tippa på en ursprungligen arabisk T-54B som erövrats av Israel och modifierats, kanske till Tiran 4-standard, och senare överlåtits till SLA. Kanske sedan erövrats av någon annan fraktion och målats om, eller så hade SLA ont om färg den dagen?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 17 oktober 2004, 19:58

Sarvi skrev:@ Andraes Lärka: Tack, nu fattar jag. Fast jag kan fortfarande inte urskilja svetsfogarna tydligt nog på Libanon-vagnen för att säkert säga vare sig bu eller bä. :P

T-54B eller tidig T-55, således. Men tidiga T-55 hade inte den sortens lucka som syns på tornets högra sida, den luckan satt direkt an mot tornet utan någon "krage". T-55A och framåt hade inte heller den typen, NBC-systemet medförde att de hade en betydligt tjockare "krage". Jag håller nog på min T-54B iallafall, mot bättre vetande. :)

Återigen, plåtlådan på sidan av tornet känns inte riktigt rysk - är den en lokal "aftermarket"-pryl? Vågar man tippa på en ursprungligen arabisk T-54B som erövrats av Israel och modifierats, kanske till Tiran 4-standard, och senare överlåtits till SLA. Kanske sedan erövrats av någon annan fraktion och målats om, eller så hade SLA ont om färg den dagen?
Jag tror att du är inne på rätt spår.
Lådan är typisk för de olika Tiran-vagnarna.
Detta exempel från en Tiran 5 (T-55).
På den översta av Bad Mr. Frostys bilder kan man vidare på bakpansaret notera
vad som skulle kunna vara den bakre yttre tornlådan.

Jag tror således att vi talar om en Tiran 4 (T-54) eller Tiran 5.
Trots Andreas Lärkas ypperliga information om skillnaderna
i svetsfogarna mellan T-54 och T-55 så kan åtminstone inte
jag med tillräcklig bestämdhet avgöra vilken av de två vi talar om.

Tiran 5

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 oktober 2004, 22:07

Larsson skrev:Jag tror att du är inne på rätt spår. Lådan är typisk för de olika Tiran-vagnarna.
Detta exempel från en Tiran 5 (T-55).
På den översta av Bad Mr. Frostys bilder kan man vidare på bakpansaret notera vad som skulle kunna vara den bakre yttre tornlådan.

Jag tror således att vi talar om en Tiran 4 (T-54) eller Tiran 5. Trots Andreas Lärkas ypperliga information om skillnaderna i svetsfogarna mellan T-54 och T-55 så kan åtminstone inte jag med tillräcklig bestämdhet avgöra vilken av de två vi talar om.

Tiran 5
Jag tror också att jag är inne på rätt spår. :wink: Tack för länken, mycket bra! Jag trodde att alla Tiran 5 blev ombeväpnade med 105mm kanon - detta var tydligen inte fallet enligt den hemsidan.

Kolla hur tornluckan (laddarens) ser ut på denna Tiran 5 (T-55, alltså): http://www.jedsite.info/tanks/tango-num ... n5_005.jpg och jämför med Bad Mr. Frostys bilder. Inte samma, eller hur? Sidan som du länkade till hade för övrigt också bilder på Tiran 1, vilket skulle vara en i stort sett omoddad T-54 av okänd undermodell.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 17 oktober 2004, 23:25

Sarvi skrev:
Larsson skrev:Jag tror att du är inne på rätt spår. Lådan är typisk för de olika Tiran-vagnarna.
Detta exempel från en Tiran 5 (T-55).
På den översta av Bad Mr. Frostys bilder kan man vidare på bakpansaret notera vad som skulle kunna vara den bakre yttre tornlådan.

Jag tror således att vi talar om en Tiran 4 (T-54) eller Tiran 5. Trots Andreas Lärkas ypperliga information om skillnaderna i svetsfogarna mellan T-54 och T-55 så kan åtminstone inte jag med tillräcklig bestämdhet avgöra vilken av de två vi talar om.

Tiran 5
Jag tror också att jag är inne på rätt spår. :wink: Tack för länken, mycket bra! Jag trodde att alla Tiran 5 blev ombeväpnade med 105mm kanon - detta var tydligen inte fallet enligt den hemsidan.

Kolla hur tornluckan (laddarens) ser ut på denna Tiran 5 (T-55, alltså): http://www.jedsite.info/tanks/tango-num ... n5_005.jpg och jämför med Bad Mr. Frostys bilder. Inte samma, eller hur? Sidan som du länkade till hade för övrigt också bilder på Tiran 1, vilket skulle vara en i stort sett omoddad T-54 av okänd undermodell.
Jo, jag har noterat tornluckan.
Förts tyckte jag att det såg ut som något "hemmapul",
alternativt någon lokal syrisk eller egyptisk modifiering,
men ytterligare ispektion av den övre bilden övertygar mig
om att det är en laddarlucka till en T-54A, T-54B, T-55A eller T-55B.
Detta exempel från en tidigare vagn, T-54 M1951.
denna bild på en syrisk T-54:a kan man även
notera prismat framför laddarluckan.

Samma prisma verkar finnas på Bad Mr. Frostys bilder.

Och så ytterligare en bild på samma lucktyp, i detta fall på en egyptisk T-55A


Jag tror dock att jag har lyckats hitta ett relativt enkelt sätt att särskilja
T-54 från T-55 och detta i form av ett föremål på torntaket
mellan eldröret och laddarluckan på T-54:orna.
Jag skulle tro att detta föremål har med ventilationen att göra.

Först ett bild på en T-54:a med "kanskeventilationsprylen" väl synlig.

Sedan en skiss på T-55:ans torn.
Frånvaron av "kanskeventilationsprylen" är i det senare fallet tydligt.

Om nu min antagande om att "kanskeventilationsprylen" finns på alla T-54,
men inte på några T-55 så föreställer alltså Bad Mr. Frostys bilder
en Tiran 2 eller Tiran 5, där jag ser en Tiran 5 som det troligaste alternativet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 oktober 2004, 01:03

Jodå, nog är det en ventilationsmojäng alltid. Och du har rätt om ventilationsmojängen på T-54 men inte T-55 - det enda jag halsstarrigt invänder mot är att det där lilla grytlocket kan ha plockats bort från vagnen i Libanon. Svårt att säga... men den är ju inte direkt i mint condition.

Men om det är en T-55, så är det med största sannolikhet en T-55A - tidigare T-55 hade som sagt en annan laddarens lucka. T-55A fick ett NBC-system som gjorde att "kragarna" till luckorna blev förstärkta och fick ett utseende mer likt T-54. Min envishet med T-54B grundar sig dels på ventilmojgrytlocket som kan plockats bort men främst på att jag tycker att dessa "kragar" ser för taniga ut på Libanon-vagnen jämfört med exempelvis den här bilden på en T-55nånting. Om man jämför med denna T-54 / Tiran 1. Men det kan ju vara fråga om perspektivet bara... :) Hursomhelst verkar det ju klart att vagnen varit i Isreal och vänt, med tanke på förvaringsboxarna på tornet - så Bad Mr. Frostys sagesman var inte helt fel ute.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 18 oktober 2004, 07:38

Larsson skrev:Jag tror dock att jag har lyckats hitta ett relativt enkelt sätt att särskilja T-54 från T-55 och detta i form av ett föremål på torntaket mellan eldröret och laddarluckan på T-54:orna. Jag skulle tro att detta föremål har med ventilationen att göra.
Helt rätt. T-54:an hade ju ursprungligen ingen krutgasejektor, så gaserna behövde sugas ut med hjälp av en fläkt, precis som under WWII. Fläkten sitter under domen ifråga.
T-55:an med sin krutgasejektor behöver ingen sådan fläkt.

Skriv svar