Vad kallas denna vagn?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Vad kallas denna vagn?

Inlägg av BMP-trekker2 » 30 juli 2004, 14:19

Tydligen något egyptiskt?
Bilagor

[Filtypen jpe har inaktiverats och kan inte längre visas.]


Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 juli 2004, 14:37

Egyptisk eller Syrisk, T34 chassi med en 130mm kanon om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 juli 2004, 15:20

Grotesk....
:)

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 30 juli 2004, 19:59

Jösses vilken bössa dom har krängt på den.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 30 juli 2004, 20:08

Den måste vara extremt framtung - jag vill minnas att man inte uppgraderade frontpansaret på T-34/76 i samma veva som man förstärkte tornpansaret just på grund av att den skulle bli alltför framtung.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 30 juli 2004, 20:30

Ryssarna körde ju gärna med reservstrategin att gräva ner en del av stridsvagnarna till halvfasta kanontorn-ställningar. Alltså inte bara när bränslet tog slut, men ibland även frivilligt som en medveten strategi.
Om ställningen blev ohållbar kunde vagnen backa ut och flytta på sig.

Deras lärjungar egyptier och syrier torde ha ärvt en del av detta.

Jag menar, att vagnen var akut framtung och med halvtaskig frontpansar gjorde kanske inte så mycket, den var kanske inte alls avsedd för rörliga strider i kuperad terräng utan att köra fram till den tänkta stridslinjen, och krypa in i en förberedd eldställning.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 juli 2004, 20:39

En källa jag har har en kort notis om att detta skulle vara ett T-34/85 chassi med en 122mm D30 haubitspåmonterad. Det är alltså ett slags rörlig artilleripjäs. Men pjäsen kan också vara den extremt långa ryska 130mm kanonen.
Anvädes först och främst för att skjuta direkt eld på israeliska byar och städer och snabbt flytta sig innan det kom motanfall från flyg eller stridsvagnar.

Användarvisningsbild
hotfire-man
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 mars 2004, 21:39
Ort: Salem

Inlägg av hotfire-man » 31 juli 2004, 10:27

Häftig... :)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 31 juli 2004, 10:28

Kapten_Gars tar bort fjällen ur ens ögon
Anvädes först och främst för att skjuta direkt eld på israeliska byar och städer och snabbt flytta sig innan det kom motanfall från flyg eller stridsvagnar.
Ack ja. Här försöker man vara resonabel och tro gott om folk. Nergrävda försvars-stridsställningar, pyttsan. Fy vad man kan missta sig. :(

Tack, KG.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 31 juli 2004, 12:15

Stefan skrev:Nergrävda försvars-stridsställningar, pyttsan. Fy vad man kan missta sig.
Inte alls. Om man tänker på stridsvagnar så har du rätt i din första post. Ryska vagnar (och säkert även västerländska) kan utrustas med schakt-blad för att själva kunna gräva ställningar åt sig. T.ex. T-72:an har ett schakt-blad inbyggt för detta ändamål.

Taktiken är just sådan du beskriver. Vagnen gräver själv en ställning åt sig så att frontpansaret är vänt mot fienden, eller mot den sida som troligen kommer att ligga mot fienden. Beroende på ställningens djup syns endast tornet eller tornet + övre delen av frontpansaret. Detta gör förstås att vagnen syns så lite som möjligt.
Ställningen är öppen bakåt så att vagnen vid behov kan backa ut ur ställningen och fortfarande hålla frontpansaret (som är starkast) mot fienden.

I det här fallet är ju förstås T-34-122:an en mobil artilleripjäs, inte direkt en stridsvagn. Att gräva ner den skyddar nog mot splitter etc. men om fiendevagnarna är inom skotthåll skulle jag nog helst slänga i backen. Fort...

sben
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 november 2003, 22:04
Ort: Malmö

Inlägg av sben » 20 augusti 2004, 19:04

Härlig bild. Det måste vara en bild från israeliska pansarmuseet. Jag var i Yad Vashem för ett år sedan o såg det på håll. Observera Shermanvagnen på pedistalen i bakgrunden. Undrar vad Moses hade sagt om det.

"Du ska inga gudar hava jämte mig" eller hur det nu är. :wink:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 20 augusti 2004, 19:20

Andreas Lärka skrev:
Stefan skrev:Nergrävda försvars-stridsställningar, pyttsan. Fy vad man kan missta sig.
Inte alls. Om man tänker på stridsvagnar så har du rätt i din första post. Ryska vagnar (och säkert även västerländska) kan utrustas med schakt-blad för att själva kunna gräva ställningar åt sig. T.ex. T-72:an har ett schakt-blad inbyggt för detta ändamål.

Taktiken är just sådan du beskriver. Vagnen gräver själv en ställning åt sig så att frontpansaret är vänt mot fienden, eller mot den sida som troligen kommer att ligga mot fienden. Beroende på ställningens djup syns endast tornet eller tornet + övre delen av frontpansaret. Detta gör förstås att vagnen syns så lite som möjligt.
Ställningen är öppen bakåt så att vagnen vid behov kan backa ut ur ställningen och fortfarande hålla frontpansaret (som är starkast) mot fienden.

I det här fallet är ju förstås T-34-122:an en mobil artilleripjäs, inte direkt en stridsvagn. Att gräva ner den skyddar nog mot splitter etc. men om fiendevagnarna är inom skotthåll skulle jag nog helst slänga i backen. Fort...
Schaktblad, Strv S

J.K Nilsson

Skriv svar