Kulsprutor i stridsvagnar
-
- Medlem
Kulsprutor i stridsvagnar
Laddades kulsprutor i stridsvagnar med band eller magasin under andra världskriget?
Någon som har bilder?
Någon som har bilder?
-
- Redaktör emeritus
Re: Kulsprutor i stridsvagnar
Jag gissar att MG 34 laddades med band. Magasinen torde ha för dålig "elduthållighet". Men jag har för att någon rysk ksp till strv var magasinsmatad men är osäker.Björn E skrev:Laddades kulsprutor i stridsvagnar med band eller magasin under andra världskriget?
Någon som har bilder?
Ksp m/36 strv som fanns i strv m/37 var bandmatad.

-
- Medlem
Den ryska DT kulsprutan var magasinsladdad
http://ankkurinvarsi.com/jaeger/LMG1.htm
(längst ner på sidan)
Finnarna bytte ut MG34:an på sin Stug III:or mot DT kulsprutor.
http://ankkurinvarsi.com/jaeger/LMG1.htm
(längst ner på sidan)
Finnarna bytte ut MG34:an på sin Stug III:or mot DT kulsprutor.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Tidigare medlem
Därför att MG:n ansågs vara opålitlig, finska armén hade redan ett stort antal DT-maskingevär tagna som krigsbyte, samt för att man tyckte att man inte behövde en helt ny typ av ammunition att hålla reda på.Björn E skrev:Finnarna bytte ut . . . Varför gjorde man det?
Här är ett par bilder på DT:n "Tankki-Emma" tagna av Jari Timonen då IPMS-Finland gjorde en utflykt till Pansarmuseet i Parola (http://www.panssarimuseo.fi) sommaren 2003. DT:n var de Sovjetiska pansarvagnarnas standardvapen och satt även i t.ex. T-34:orna.
Andreas
-
- Redaktör emeritus
-
- Redaktör emeritus
Kan ingen tyska ( i princip) men hittade detta på http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... ewehre.htm
Das MG 34 wurde auch in Panzerwagen montiert. Diese Waffen erhielten statt des Laufmantels mit Kühllöchern einen dicken und sehr massiven, gegen Schußeinwirkung relativ unempfindlichen Spezialmantel ohne Kühllöcher. Dem Mantel fehlten zudem Korn- und Kreiskornhalter sowie die Vorrichtung zum Befestigen des Zweibeines. Diese Teile wurden mit dem Kolben, dem Zweibein und einem Trageriemen in einem Blechkasten im Panzer mitgeführt. Bei Bedarf konnte die Waffe ausgebaut werden und im Infanteriekampf eingesetzt werden.
Die Waffe konnte auch auf eine Dreibeinlafette montiert werden, von der die leichte 6,75 kg und die große 34 kg wog. Die Munition konnte über eine Gurttrommel mit 50 Schuß, eine Patronentrommel mit 75 Schuß, einen Stahlgurt mit 250 Schuß oder einen Gurt im Kasten mit 300 Schuß zugeführt werden.
Jag tolkar att man kunde ladda både med kasett och band.Men frågan kanske kvarstår om det gick att göra i en strv.

Das MG 34 wurde auch in Panzerwagen montiert. Diese Waffen erhielten statt des Laufmantels mit Kühllöchern einen dicken und sehr massiven, gegen Schußeinwirkung relativ unempfindlichen Spezialmantel ohne Kühllöcher. Dem Mantel fehlten zudem Korn- und Kreiskornhalter sowie die Vorrichtung zum Befestigen des Zweibeines. Diese Teile wurden mit dem Kolben, dem Zweibein und einem Trageriemen in einem Blechkasten im Panzer mitgeführt. Bei Bedarf konnte die Waffe ausgebaut werden und im Infanteriekampf eingesetzt werden.
Die Waffe konnte auch auf eine Dreibeinlafette montiert werden, von der die leichte 6,75 kg und die große 34 kg wog. Die Munition konnte über eine Gurttrommel mit 50 Schuß, eine Patronentrommel mit 75 Schuß, einen Stahlgurt mit 250 Schuß oder einen Gurt im Kasten mit 300 Schuß zugeführt werden.
Jag tolkar att man kunde ladda både med kasett och band.Men frågan kanske kvarstår om det gick att göra i en strv.

-
- Medlem
Diegtiarev lätta kulsprutan (DT) kunde också bandmatas, men den runda magasinet (tallriken) var överlägset vanligast. Uppenbarligen var det en lyckad konstruktion. Då kunde man ha flera dylika tallrikar i reserv, och på lediga stunder kunde de fylla på dem som tömts med patroner.
Tallriksmagasinet gjorde den mycket lätthanterligt, man kunde lätt flytta den med en hand när så krävdes, utan att riskera att något trasslade in sig.
Det som oroar mig just här är att tallriken på bilden ser väldigt tjock ut, jag har för mig de var tunnare. Kan det ha varit olika tallrikar; dvs enkeltallrik resp dubbeltallrik = dubbla lager patroner??
Tallriksmagasinet gjorde den mycket lätthanterligt, man kunde lätt flytta den med en hand när så krävdes, utan att riskera att något trasslade in sig.
Det som oroar mig just här är att tallriken på bilden ser väldigt tjock ut, jag har för mig de var tunnare. Kan det ha varit olika tallrikar; dvs enkeltallrik resp dubbeltallrik = dubbla lager patroner??
-
- Medlem
http://www.geocities.com/TimesSquare/St ... Iron2.html
Bläddra ner till Panthern och kolla på weapons data där står det att mg34 i tanksen hade magasin me 50 skott...

Bläddra ner till Panthern och kolla på weapons data där står det att mg34 i tanksen hade magasin me 50 skott...

-
- Medlem
Ehh, det står även att den har en räckvidd på 125 meter.hotfire-man skrev:http://www.geocities.com/TimesSquare/St ... Iron2.html
Bläddra ner till Panthern och kolla på weapons data där står det att mg34 i tanksen hade magasin me 50 skott...![]()
![]()
Tror inte att det är speciellt tillförlitligt att hämta uppgifter från en spelsida.

/Thord
-
- Medlem
-
- Tidigare medlem
Är du säker på det?Stefan skrev:Diegtiarev lätta kulsprutan (DT) kunde också bandmatas
Var inte orolig... DT:n för pansarvagnar var trots namnet ett helt annat vapen än det som användes som snabbeldsgevär för infanteriet. Patronerna i magasinet låg i dubbla lager.Stefan skrev:Det som oroar mig just här är att tallriken på bilden ser väldigt tjock ut, jag har för mig de var tunnare. Kan det ha varit olika tallrikar; dvs enkeltallrik resp dubbeltallrik = dubbla lager patroner??
Andreas
-
- Medlem
Band lr med en Gurt=det är väl den där gröna runda saken man kan se på MG34MD650 skrev: Die Munition konnte über eine Gurttrommel mit 50 Schuß, eine Patronentrommel mit 75 Schuß, einen Stahlgurt mit 250 Schuß oder einen Gurt im Kasten mit 300 Schuß zugeführt werden. [/i]
-
- Redaktör emeritus