Tiger, Pnther och Sherman

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Tiger, Pnther och Sherman

Inlägg av hans lindquist » 26 juli 2004, 14:07

Vet någon hur länge tiger, panther och sherman förblev i militärt bruk runt om i världen?
Tror mig veta att israelerna använde "supersherman" med extra breda band ännu under sexdagarskriget. Jugoslaverna ska ha haft några tigrar och pantrar för flygplatsförsvar ännu på 70-talet och att dessa figurerat i en del krigsfilmer.
Behöll finländarna sina få tigrar efter WWII?
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 26 juli 2004, 14:13

eeh finland hade inga Tigrar, bara Stug III och Pz IV

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tiger, Pnther och Sherman

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 14:23

hans lindquist skrev:Vet någon hur länge tiger, panther och sherman förblev i militärt bruk runt om i världen?
Tror mig veta att israelerna använde "supersherman" med extra breda band ännu under sexdagarskriget. Jugoslaverna ska ha haft några tigrar och pantrar för flygplatsförsvar ännu på 70-talet och att dessa figurerat i en del krigsfilmer.
Behöll finländarna sina få tigrar efter WWII?
mvh
Hasse L
Det finns Sherman i tjänst idag, Chile har någon variant med den Israeliska 60mm HVMS kanonen. Sherman var i tjänst för Israel 1973 också om jag inte missminner mig. Det finns säkert något till land som har den i tjänst idag.

Pantern användes av fransoserna några år efter kriget - kanske också någon öststat - vad vet jag.

Tigern har jag aldrig hört talas om att den skulle ha tjänstgjort efter kriget, med tanke på den urusla tillgängligheten så tror jag inte det.

Jag tror inte det har funnits/finns någon riktig Panter eller Tiger för filminspelning - t.o.m. ryssarna använde modifierade egna stridsvagnar på 60-70 talet. Kellys Hjältar har en vismoddad T34, om jag inte missminner mig, och den är inspelad i Jugoslavien. Rolig film f.ö.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tiger, Pnther och Sherman

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 14:28

För den som har mer tid, angående Sherman http://web.inter.nl.net/users/spoelstra ... ncyclo.htm

MVH

Hans

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 juli 2004, 14:34

Sherman användes i kriget i Jugoslavien tillsammans med annat gammalt militär utrustning , t.ex ska bosnienserberna ha använt MG34:or och liknande.
Man tog vad som fanns helt enkelt.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 26 juli 2004, 14:37

Kapten_Gars skrev:eeh finland hade inga Tigrar, bara Stug III och Pz IV
Är Du riktigt säker? En finländsk major, som höll föredrag på svenska regementen under 60-talet påstod att finska armén vid krigsslutet behöll en del vagnar från de tyska förband, som då fanns i landet.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 juli 2004, 14:46

hans lindquist skrev:
Kapten_Gars skrev:eeh finland hade inga Tigrar, bara Stug III och Pz IV
Är Du riktigt säker? En finländsk major, som höll föredrag på svenska regementen under 60-talet påstod att finska armén vid krigsslutet behöll en del vagnar från de tyska förband, som då fanns i landet.
mvh
Hasse L
Jag har inte heller hört talas om några andra vagnar i finsk tjänst än de Gars nämner.

1) Jag har svårt att se varför man skulle skicka de tunga katterna upp i ödemarkerna i norra Finland, infrastrukturen bär inte.

2) Om de hade funnits så hade åtminstone nån del kanske sparats här http://www.saunalahti.fi/veijju/mil00.html Fast vi svenskar slarvade bort några trevliga vagnar :(

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 26 juli 2004, 14:52

hans lindquist skrev:
Kapten_Gars skrev:eeh finland hade inga Tigrar, bara Stug III och Pz IV
Är Du riktigt säker? En finländsk major, som höll föredrag på svenska regementen under 60-talet påstod att finska armén vid krigsslutet behöll en del vagnar från de tyska förband, som då fanns i landet.
mvh
Hasse L
Mycket, inga tunga pansarbataljoner eller kompanier grupperades någonsin i finland. De tyska pansarbataljonerna/kompanierna som kom dit hade främst erövrade franska vagnar och en del äldre tyska modeller.
Senare kom även stormkanonförband dit under 1944.

Andreas Lärka som ju är mycket kunnig i ämnet finska pansarfordon nämner öht inget om Tiger stridsvagnar på http://www.andreaslarka.net/

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 juli 2004, 16:39

Har boken "Panzers in Finland" och där nämns inte Tiger öht.
Kan det vara så att den finske majoren talade om Sturmi och inte Tiger?

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 juli 2004, 16:40

wreezig skrev:Sherman användes i kriget i Jugoslavien tillsammans med annat gammalt militär utrustning , t.ex ska bosnienserberna ha använt MG34:or och liknande.
Man tog vad som fanns helt enkelt.
Mmm stötte på såväl Sherman, T 34 som MG 42, MP 40 m.m. när jag var där.

:)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 26 juli 2004, 17:20

MD650 skrev:
wreezig skrev:Sherman användes i kriget i Jugoslavien tillsammans med annat gammalt militär utrustning , t.ex ska bosnienserberna ha använt MG34:or och liknande.
Man tog vad som fanns helt enkelt.
Mmm stötte på såväl Sherman, T 34 som MG 42, MP 40 m.m. när jag var där.

:)
MG42 tillverkas fortfarande (om inte fabriken bombades till atomer) som M53 därnere.

Fortfarande/till slutet i 7.92 Mauser också.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 27 juli 2004, 08:41

hans lindquist skrev:En finländsk major, som höll föredrag på svenska regementen under 60-talet påstod att finska armén vid krigsslutet behöll en del vagnar från de tyska förband, som då fanns i landet.
Den finska armén hade vid krigsslutet egna StuG och Panzer IV -vagnar. De finska trupperna hade inga lånade tyska vagnar, så det fanns inget att "behålla". Våra pansartrupper mottog inte heller några vagnar av de tyskar som lämnade Finland 1944.
Tyskarna i Finland - som det redan framgått i andra svar - hade inga Tiger -vagnar, utan endast gamla franska vagnar samt ett antal lätta Panzer I, II samt III.
Det fanns tyska StuG III G och StuG IV -vagnar på Karelska Näset under sommaren 1944, men deras framgång var ringa och de skeppades tillbaka ungefär samtidigt som vapenstilleståndet med Sovjet inleddes.

Det att en finsk major talar mot bättre vetande är inget underligt. Det är inget ovanligt att det t.om. bland de moderna pansartrupperna idag råder okunnighet om historiska händelser och -vagnar. Sina egna vagnar kan de nog utan och innan men "onödig" information om historiska händelser är det sämre med.

Andreas

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juli 2004, 09:06

Jag kan väl göra ett litet tillägg här, När turkiska förband på sommaren 1974 invaderade Cypern hade grekcyprioterna ett pansarförband bestående av 10 st. T34. Tre av dessa vagnar grupperades 100 m. från Camp Carl Gustavs staket. Kanhända räknade man med att man att det skulle vara en relativt säker plats, för här var den den allra största delen av svenska FN bataljonen förlagd. Jag var inte där, utan i byn Chatos med en halv pluton.
De tre stridavagnarna brassade på ordentligt i en hel timma, dock fanns det inga tukiska vagnar inom skotthåll. Då vår stabschef uppmanade den grekiske förbandschefen att ta med sig sina fordon och dra, fick han till svar att det gick inte då vagnarna gått sönder!?.
Christer Samuelsson

Tillägg:
Jösses vad rumphugget detta blev, måtte slarvat och tryckt på fel knappar eller så.
Det hela slutar med att de grekiska stridsvagnsbesättningarna, obeväpnade ber om FNs beskydd och blir därmed några sorts krigsfångar, men de flesta försvinner , tack och lov under natten. Såvitt jag minns så lyckades man inte slå ut ett enda turkiskt stridsfordon.

//Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 27 juli 2004, 10:52

Christer Samuelsson skrev:De tre stridavagnarna brassade på ordentligt i en hel timma, dock fanns det inga tukiska vagnar inom skotthåll.
Om det inte fanns några tukiska vagnar inom skotthåll, vad sköt han på? :D
Herman Hedning

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juli 2004, 11:13

Herman Hedning skrev:
Christer Samuelsson skrev:De tre stridavagnarna brassade på ordentligt i en hel timma, dock fanns det inga tukiska vagnar inom skotthåll.
Om det inte fanns några tukiska vagnar inom skotthåll, vad sköt han på? :D
Herman Hedning
Jag kan inte svara på det. Jag har tagit det ur boken:
"Med svenska FN kontingenten på CYPERN. Statskupp - Invasion - Inbördeskrig - Ockupation
Sommaren - Hösten 1974.

Så heter boken och jag var med, dock inte när detta inträffade. Jag var på annan plats. Naturligtvis berättade många kamrater om detta, det är märkligt nog 30 år sedan, så för säkerhets skull har jag tagit det rakt ur boken.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Skriv svar