Tyska supertanks som musen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Tyska supertanks som musen

Inlägg av Ja77 » 5 juli 2004, 13:53

Varför slösade tyskarna tid och engergi att bygga tank som Musen, vad de för att diktatorn krävde de och alla var ja sägare eller fanns det någon användning för den, de borde igentligen vara lättare att bygga en lastbil med en kanon på och en betongblandare för att bygga en bunker runt lastbilen, det verkar mycket mer "mobilare" än Musen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tyska supertanks som musen

Inlägg av Hans » 5 juli 2004, 17:23

En spontan tanke är att den, som många andra projekt, var en desperat jakt på ett "Wunderwaffe" för att vinna kriget - när det i verkligheten redan var kört? Den industriella basen var inte tillräckligt stor och dessutom inte ställd på krigsfot förens det var för sent. Jämför med Sherman diskussionen som fördes här nyligen - Sherman VAR bäst :D

MVH

Hans

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 5 juli 2004, 18:38

Jag tycker personligen att T-34 var bättre på en del punkter tex,lägre profil än sherman men sherman hade ju bättre torn så det jämnar ut sig men t-34 drar det längsta strået (men det är ju bara jag :D :D )

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 5 juli 2004, 19:27

Fanns det inte planer på ännu större tanks, Panzer XI, p 1000 och P 1500? Tror det var P 1500 som skuule ha dubbelmonterade 128 mm kanoner. Vilket monster, fast helt omöjlig att tillverka.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 5 juli 2004, 19:51

maal skrev:Fanns det inte planer på ännu större tanks, Panzer XI, p 1000 och P 1500? Tror det var P 1500 som skuule ha dubbelmonterade 128 mm kanoner. Vilket monster, fast helt omöjlig att tillverka.
Det stämmer, tornet blev kustartelleri.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Tyska supertanks som musen

Inlägg av Backis » 5 juli 2004, 22:57

Hans skrev:En spontan tanke är att den, som många andra projekt, var en desperat jakt på ett "Wunderwaffe" för att vinna kriget - när det i verkligheten redan var kört? Den industriella basen var inte tillräckligt stor och dessutom inte ställd på krigsfot förens det var för sent. Jämför med Sherman diskussionen som fördes här nyligen - Sherman VAR bäst :D

MVH

Hans
Om tyskarna hade kopierat T-34, bara byggt ett bättre torn och massproducerat denna istället för att ha lekt med katter och möss hade det kunna blivit riktigt ruggigt på marken...

Men det avgörande var helt enkelt att de allierade törstade ihjäl Wehrmacht. Världens bästa stridsvagn+elitbesättning-soppa=torsk.

Skräckscenariot hade varit om Tyskarna genom spionage kunnat få fram ritningarna på T-34 redan '39! 8O

Riktigt stor tur för Europa att dom inte gjorde det i min mening.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 5 juli 2004, 23:46

Tror inte att tyskarna skulle kopierat efter de stulna t-34 ritningarna utan fixat till optik/torn/växelåda etc vilket skulle slutat med något som liknade en Panter, men några extra år att fixa problemen med Pantern skulle gjort tillförlitligheten mycket bättre. Men även en super panter med soppa torsk kan inte vinna mot mångdubbelt fler T-34/shermans.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 6 juli 2004, 10:53

Ja77 skrev:Tror inte att tyskarna skulle kopierat efter de stulna t-34 ritningarna utan fixat till optik/torn/växelåda etc vilket skulle slutat med något som liknade en Panter, men några extra år att fixa problemen med Pantern skulle gjort tillförlitligheten mycket bättre. Men även en super panter med soppa torsk kan inte vinna mot mångdubbelt fler T-34/shermans.
Du menar att dom skulle ha gjort vad dom gjorde? Bygga Pantern, vilken vägde sådär 15 ton mer än de tyngsta T-34'orna, var överkomplicerad och inte kunde produceras i avgörande numerär alls? Vistt, det kanske var AVK's "bästa" mellantunga vagn. Egentligen håller jag med Ryssarna här, den var i samma viktklass som IS-2 och M26, och användes snarare som en tung vagn genom hela kriget. Den vagn medeltunga Tyskarna fick lita på genom hela kriget var PzIV...

Nej, jag ser Pantern som symptomatiskt för Tyskarnas problem, varje vagn dom ville bygga skulle vara en "Porsche 911", när vad de egentligen behövde var en "Volkswagen"...

Se t ex på Hetzern, baserad på Pz-38(t)'s chassi, enkel och liten, en effektiv vagn baserad på en bra idé samtidigt hushållande av resurser. Mycket stridsvärde för pengarna, men producerad i panik när kriget redan var förlorat.

Jag står fast vid min åsikt, en T-34, t o m en blåkopia producerad i numerär med alla sina svagheter tidigt i kriget (standardvagn under/efter anfallet mot Frankrike, i tid för offensiven mot Ryssland) hade potentiellt varit förödande. Märk hur Tyskarna klarade av att avancera med sämre vagnar... om de haft paritet... :(

En intelligentare strategi i Öst hade ju förvisso hjälpt lite också... säkra oljefälten i syd, bipassera och isolera Stalingrad... Dummkopf! ;)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 juli 2004, 11:43

Skulle tyskarna klara av samma taktik om vagnarna saknade radio/intern komunikation och vagnen fungerade klanderfritt i 200km för att sedan brak ihop. Såklart alla brister gick och rätta till men då är vi på väg att transformera orginal T-34 till en Phanter.

Gå förbi Stalingrad låter som en mycket bra ide.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 juli 2004, 11:59

Jag tvivlar på att tyskarna hade haft några fördelar med att kopiera T-34:an rakt av. Som jag skrev i en annan tråd hade tyskarna inte de resurser som krävdes för att kunna massproducera en "medelmåttig" (sett till pansarskydd och beväpning) stridsvagn och vinna kriget med den. Det fungerar för jättenationer som Sovjet och USA, inte för Tyskland.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 januari 2007, 16:35

BTT för flytt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 18 januari 2007, 16:46

BTT???

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 januari 2007, 17:00

steben skrev:BTT???
Back To Top - när man "bumbar upp" en tråd ur kökkenmöddingen.

MVH

Hans

Skriv svar