Ang. IFV vapensystem

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28598
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 juni 2004, 10:09


Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 29 juni 2004, 12:10

Jahaa! Sabot, apds vet jag ju vad det är såklart :D

Tack ändå

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 29 juni 2004, 12:43

Hans skrev:
Sökord: sabot, apds, apdsfst

MVH

Hans
Korrekta benämningar är:

APDS=Armour Piercing Discarding Sabot

APFSDS-T=Armor Piercing
Fin Stabilized Discarding Sabot - Tracer

/Thord

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 juli 2004, 11:40

En fråga jag har som kanske kan härledas till ämnet.

Tidigare hade ju IFV Bradley och den Västtyska Marder m.m. Sådan här "pistol ports?" som det var meningen att soldaterna skulle sticka sina handeldvapen ut genom och skjuta.
Nu ser man dem aldrig, och gör man det ser de pluggade ut. Var det här nån skrivbords idé som inte funkade i verkligheten?

Sonderling

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 juli 2004, 11:59

sonderling skrev:En fråga jag har som kanske kan härledas till ämnet.

Tidigare hade ju IFV Bradley och den Västtyska Marder m.m. Sådan här "pistol ports?" som det var meningen att soldaterna skulle sticka sina handeldvapen ut genom och skjuta.
Nu ser man dem aldrig, och gör man det ser de pluggade ut. Var det här nån skrivbords idé som inte funkade i verkligheten?

Sonderling
USA har ett speciellt vapen till detta - M231 som är en förkortad M16A1 och som endast kan skjuta automateld.

http://www.securityarms.com/20010315/ga ... 00/916.htm

Idag används endast de två skottgluggarna i bakrampen, på grund av det extra pansarskyddet på sidorna.

Många hävdar att det är bättre att göra som i Sverige - stå upp genom luckor från stridsutrymmet och strida, men jag är mycket tveksam.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 22 juli 2004, 12:43

KA skrev:
Många hävdar att det är bättre att göra som i Sverige - stå upp genom luckor från stridsutrymmet och strida, men jag är mycket tveksam.
Med tanke på att alla de där M231'orna ligger och rostar på förråd i USA istället för att användas i Irak, måsta jag säga att jag inte håller med dig. ;)

M231 var det ultimata "spray and pray" vapnet, man laddade bara spårljus och styrde kulsvärmen på detta viset. Systemet har inget annat sikte monterat. Effektiv räckvidd måste ju i så fall ligga väl kort om 100m... Dessutom blev ju skottvinkeln extremt begränsad genom att göra saken på detta sätt...

Uppluckat pskinf har ju iallafall en teoretisk chans att skicka bly mot eventuell fi befinnande sig i nivå ovanför fordonet. I det fallet har Bradleyn alltid varit begränsad till eleveringen av huvudbeväpning, koax eller eventuell VC's lvksp, en sällan monterad extra M240, om han vågar sticka upp huvudet dvs.

Den extra spegelsiktade ksp'n påtänkt för Marder, det var ett intressant koncept.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 juli 2004, 12:55

Backis skrev:
KA skrev:
Många hävdar att det är bättre att göra som i Sverige - stå upp genom luckor från stridsutrymmet och strida, men jag är mycket tveksam.
Med tanke på att alla de där M231'orna ligger och rostar på förråd i USA istället för att användas i Irak, måsta jag säga att jag inte håller med dig. ;)

M231 var det ultimata "spray and pray" vapnet, man laddade bara spårljus och styrde kulsvärmen på detta viset. Systemet har inget annat sikte monterat. Effektiv räckvidd måste ju i så fall ligga väl kort om 100m... Dessutom blev ju skottvinkeln extremt begränsad genom att göra saken på detta sätt...

Uppluckat pskinf har ju iallafall en teoretisk chans att skicka bly mot eventuell fi befinnande sig i nivå ovanför fordonet. I det fallet har Bradleyn alltid varit begränsad till eleveringen av huvudbeväpning, koax eller eventuell VC's lvksp, en sällan monterad extra M240, om han vågar sticka upp huvudet dvs.

Den extra spegelsiktade ksp'n på Marder, det är ett intressant koncept.
Det går inte att använda den i skottgluggarna på sidorna pga av extra skyddet, men den används fortfarande i de två kvarvarande skottgluggarna i akterrampen.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 22 juli 2004, 13:00

KA skrev:
Det går inte att använda den i skottgluggarna på sidorna pga av extra skyddet, men den används fortfarande i de två kvarvarande skottgluggarna i akterrampen.
Den KAN användas där, men det görs inte...

Var det inte en diskussion på tanknet om just detta alldeles nyss?

besväret med att få fram delar till det M16A1 (inte A2) kompatibla vapnet anses helt enkelt inte vara värt besväret...

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 juli 2004, 13:27

Backis skrev:
KA skrev:
Det går inte att använda den i skottgluggarna på sidorna pga av extra skyddet, men den används fortfarande i de två kvarvarande skottgluggarna i akterrampen.
Den KAN användas där, men det görs inte...

Var det inte en diskussion på tanknet om just detta alldeles nyss?

besväret med att få fram delar till det M16A1 (inte A2) kompatibla vapnet anses helt enkelt inte vara värt besväret...
Jag har aldrig påstått att det var någon A2.....

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 juli 2004, 14:45

ja ja, bråka inte nu :) Tack för svaren vad jag förstår så är det inget hit iallfall.
Vad är tanknet för nåt?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28598
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 22 juli 2004, 15:10

sonderling skrev:Vad är tanknet för nåt?
Ett trevligt engelskspråkigt militärt forum där du också hittar ett par skalmän.
http://63.99.108.76/cgi-bin/ubbcgi/Ultimate.cgi

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 juli 2004, 15:31

sonderling skrev:ja ja, bråka inte nu :) Tack för svaren vad jag förstår så är det inget hit iallfall.
Vad är tanknet för nåt?

Sonderling
Men är det någon hit ( kan ju bli i alla fall :lol: ) att stå uppluckat på ett modernt stridsfordon.....

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 22 juli 2004, 16:08

KA skrev:
Jag har aldrig påstått att det var någon A2.....
Har jag påstått att du påstått det?

Jag ville bara påpeka ytterligare en anledning att lämna ärtbössorna hemma, nämnligen därför att de kräver ytterligare logistik.

USA har haft nog med problem med att förse sina grabbar med handeldvapen i området som det är, utan att öka på påfrestningarna med ytterligare ett system.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 22 juli 2004, 16:13

KA skrev:
Men är det någon hit ( kan ju bli i alla fall :lol: ) att stå uppluckat på ett modernt stridsfordon.....
Nä, det är mycket bättre att sitta blind inne i plåtburken och inte se nåt.

Förresten, varför skicka med pskinf över huvud taget? ;)

Uppsitten strid är en tillgång, men förstås inte lämpligt i alla situationer.

Det skulle kanske inte ha skadat att ha skytteluckor som på BMP'n kanske (i kombination med bra uppluckningsförmåga), men hur påverkar såna skyddets integritet?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 juli 2004, 17:15

Backis skrev:
KA skrev:
Men är det någon hit ( kan ju bli i alla fall :lol: ) att stå uppluckat på ett modernt stridsfordon.....
Nä, det är mycket bättre att sitta blind inne i plåtburken och inte se nåt.

Förresten, varför skicka med pskinf över huvud taget? ;)

Uppsitten strid är en tillgång, men förstås inte lämpligt i alla situationer.

Det skulle kanske inte ha skadat att ha skytteluckor som på BMP'n kanske (i kombination med bra uppluckningsförmåga), men hur påverkar såna skyddets integritet?
Det går ju lösa med tex kameror, förbättrade prismor, ett 360 graders vridbart periskop för vagnchef mm.
Jag tror fortfarande att den största anledningen till att Strf 90 har luckor beror på att det var den billigaste och enklaste lösningen - det skulle bli mycket dyrare med skottgluggar med prismor eller att utveckla någon annan lösning.

En bra lösning vore nog en stabbad obemannad kulspruta ovanför stridsutrymmet som styrs inifrån vagnen.

Skyttegruppen ska givetvis användas i avsutten strid när det behövs - bebyggelse, tät skog mm.

Skriv svar