Ang. IFV vapensystem

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 juli 2004, 21:01

Angående kanonstabilisering på 9040 så handlade det om det i ett nummer av Arm'enytt ( tror det var 1994, har slängt alla gamla nummer).
Det var i samband med att A och B började införas.
Strf 9040A infördes 1997 resp. B-vagnen 1999
Vid anskaffningen av strf 90 projektet ( totalt 509 vagnar - men ett hundratal ska förmodligen säljas till Danmark 8O ) så valde man bort stabilisering ( även pjäsdatorn ?), för att prioritera så många vagnar som möjligt. Man köpte även IRV på samtliga vagnar ( eller om det bara är på de "beväpnade" vagnarna ).
Och syftet var att få så många vagnar som möjligt för samma pengasäck (billigt ger många vagnar, dyrt ger få vagnar).
Strf 9040, E-vagnen, lvkv 90 har IRV.
Problemet med att stabilisera kanonen i efterhand (A -versionen), var att pga den relativt tunga 40 mm kanonen fick man byta ut delar av chassiefjädringen mm - det blev dyrare än motsvarande för en lättare kanon.
Det är väl inget problem???? Det är väl klart att det blir dyrare att byta AC i en BMV än i en Skoda.
Har ingen källa - men vad jag har snappat upp från olika håll, så har Adam vagnarna 100% kanonstabilisering upp till 20 km/h. Medans Bertil vagnarna ( och Ceasar??) har motsvarande i 40 km/h.
Det var kravspecen som FMV ställde på industrin . Har själv skjutit med B-vagnen i en APG-bana i 60 km/h. Det var inte vagnen som var problemet utan snarare att jag som skytt var ovan.
För mig är det ett mysterium att man inte köpte stabilisering från början ( som dels är integrerat i chassiet), och istället väntade med IRV sikten som hela tiden utvecklas ( som med all elektronik) och faller kraftigt i inköpspris.....
Det är nog ganska klokt att satsa på IRV före stab. Det spelar ingen roll om Du kan köra i 110 km/h om Du inte upptäcker och kan nedkämpa mål i mörker.
Från början var det tänkt att det skulle bara vara IRV på var tredje vagn (läs plutchvagn) men i samband med IRV-försöken som genomfördes samtidigt som Kuwait-kriget kom man fram till att det behövdes IRV överallt.

Ja man kanske skulle ha väntat tills nu och köpa det som finns på marknaden just nu. Eller så kanske man skulla ha väntat ytterligare några år till och köpa när det är ännu billigare... ;)
Det svenska förslaget med 9025 var väl ett lågpris alternativ som saknade både IRV sikte och maskinriktning mm. Det skulle användas tillsammans med det mer avancerade 9040.
Det testades fyra olika torn till strf 90: strf 9025, 9040 L, 9040 G och 9040 E.

9025 = ett Hägglunds-byggt torn med 25 mm Bushmaster som hade för dålig utvecklingspotential.

9040 L = Ett enkelt Bofors-byggt med en maskinrikt för grovriktning i sida. Handriktning för fin- resp. höjdriktning.

9040 G = Ett mer avancerat torn med kalkylator och vagnchefshuv. Hydralisk maskinrikt.

9040 E = Urpsrunget till dagens torn till strf 9040 grundversion.


:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 29 juli 2004, 21:24

Angående artikeln i Arm'enytt var att de precis beslutat om A och B vagnarna och beskrev skillnader, sedan att de kom ut senare :? .......

Det jag menar är att man kunde köpt in IRV-sikten i slutet av 1990-talet, inte vänta 10 år till.
Stridsfordon 90 infördes väl under en period på nästan 10-år, med det är säkerligen samma typ av IRV på samtliga.
Det med stabben på 9040 är som att du beställer en fabriksny bil med standardchassie och 15 tums fälgar. För att sedan lämna in bilen på verkstad för att byta till sportchassie och montera på nyköpta 18 tumsfälgar 8) . Det är billigare att beställa allt från början.

Hade man valt stabb på alla från fabrik, kunde man sedan efterhand kompletterat med IRV sikten....men det är ju bara min åsikt.
Svenska försvaret är ju inte direkt lysande på att få valuta för pengarna.....Helst ska man utveckla allt själv, fast det redan finns likvärdig utrustning att köpa utomlands - ofta mycket billigare i slutändan.

Har du skjutit med A-vagnarna då, men dom är ju ändå snart Danska....

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 29 juli 2004, 21:39

KA skrev:Det med stabben på 9040 är som att du beställer en fabriksny bil med standardchassie och 15 tums fälgar. För att sedan lämna in bilen på verkstad för att byta till sportchassie och montera på nyköpta 18 tumsfälgar 8) . Det är billigare att beställa allt från början.
Jo, men det är en skillnad om du kan köpa 500 bilar med standardchassie eller 250 med sportchassie. Det kanske blir billigare att köpa 500 med sportchassie från början, men det kan ju bli svårare att få banken att betala initialinvesteringen. Lättare då att få igenom två lån vid olika tidpunkter, även om totalsumman blir högre.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 juli 2004, 21:44

Det jag menar är att man kunde köpt in IRV-sikten i slutet av 1990-talet, inte vänta 10 år till.
Stridsfordon 90 infördes väl under en period på nästan 10-år, med det är säkerligen samma typ av IRV på samtliga.
Det med stabben på 9040 är som att du beställer en fabriksny bil med standardchassie och 15 tums fälgar. För att sedan lämna in bilen på verkstad för att byta till sportchassie och montera på nyköpta 18 tumsfälgar 8) . Det är billigare att beställa allt från början.
Helt rätt resonerat...om du ska köpa en bil. Men ponera att du har en given mängd pengar, då för Du fler bilar med standardchassi och 15 tumsfälgar än med sport-chassi och 18 tumsfälgar.
När Du väl har ett antal bilar kan du ju alltid "uppgradera" dessa.
Resonmanget som fördes i samband med anskaffandet av strf 90 var att köpa många vagnar till ett billigt pris. Kan låta korkat men så var tankegångarna i det gamla invasionsförsvaret.


Edit: Såg inte Bjerneviks inlägg.

Hade man valt stabb på alla från fabrik, kunde man sedan efterhand kompletterat med IRV sikten....men det är ju bara min åsikt.
En klok åsikt men stab fanns inte med i kravspecen..så tyvärr...
Svenska försvaret är ju inte direkt lysande på att få valuta för pengarna.....Helst ska man utveckla allt själv, fast det redan finns likvärdig utrustning att köpa utomlands - ofta mycket billigare i slutändan.
Det stämmer men många gånger har det handlat politik då den svenska försvarsindustrin skulle få ordrar.

Har du skjutit med A-vagnarna då, men dom är ju ändå snart Danska
Ja!

:)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 29 juli 2004, 21:58

Bjernevik skrev:
KA skrev:Det med stabben på 9040 är som att du beställer en fabriksny bil med standardchassie och 15 tums fälgar. För att sedan lämna in bilen på verkstad för att byta till sportchassie och montera på nyköpta 18 tumsfälgar 8) . Det är billigare att beställa allt från början.
Jo, men det är en skillnad om du kan köpa 500 bilar med standardchassie eller 250 med sportchassie. Det kanske blir billigare att köpa 500 med sportchassie från början, men det kan ju bli svårare att få banken att betala initialinvesteringen. Lättare då att få igenom två lån vid olika tidpunkter, även om totalsumman blir högre.
Men sådan priskillnad var det inte - eftersom IRV-siktena skulle köpas senare ( istället för att stabben eftermonterades på ett antal vagnar) Antalet vagnar skulle bli det samma.
Modern elektronik har även blivit mycket bättre och billigare med åren....Jämför med en mobiltelefon från 1985 med en från 1997 8) .

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ang. IFV vapensystem

Inlägg av Hans » 18 januari 2007, 16:39

BTT för flytt.

MVH

Hans

Skriv svar