Strf 9040A infördes 1997 resp. B-vagnen 1999Angående kanonstabilisering på 9040 så handlade det om det i ett nummer av Arm'enytt ( tror det var 1994, har slängt alla gamla nummer).
Det var i samband med att A och B började införas.
Och syftet var att få så många vagnar som möjligt för samma pengasäck (billigt ger många vagnar, dyrt ger få vagnar).Vid anskaffningen av strf 90 projektet ( totalt 509 vagnar - men ett hundratal ska förmodligen säljas till Danmark ) så valde man bort stabilisering ( även pjäsdatorn ?), för att prioritera så många vagnar som möjligt. Man köpte även IRV på samtliga vagnar ( eller om det bara är på de "beväpnade" vagnarna ).
Strf 9040, E-vagnen, lvkv 90 har IRV.
Det är väl inget problem???? Det är väl klart att det blir dyrare att byta AC i en BMV än i en Skoda.Problemet med att stabilisera kanonen i efterhand (A -versionen), var att pga den relativt tunga 40 mm kanonen fick man byta ut delar av chassiefjädringen mm - det blev dyrare än motsvarande för en lättare kanon.
Det var kravspecen som FMV ställde på industrin . Har själv skjutit med B-vagnen i en APG-bana i 60 km/h. Det var inte vagnen som var problemet utan snarare att jag som skytt var ovan.Har ingen källa - men vad jag har snappat upp från olika håll, så har Adam vagnarna 100% kanonstabilisering upp till 20 km/h. Medans Bertil vagnarna ( och Ceasar??) har motsvarande i 40 km/h.
Det är nog ganska klokt att satsa på IRV före stab. Det spelar ingen roll om Du kan köra i 110 km/h om Du inte upptäcker och kan nedkämpa mål i mörker.För mig är det ett mysterium att man inte köpte stabilisering från början ( som dels är integrerat i chassiet), och istället väntade med IRV sikten som hela tiden utvecklas ( som med all elektronik) och faller kraftigt i inköpspris.....
Från början var det tänkt att det skulle bara vara IRV på var tredje vagn (läs plutchvagn) men i samband med IRV-försöken som genomfördes samtidigt som Kuwait-kriget kom man fram till att det behövdes IRV överallt.
Ja man kanske skulle ha väntat tills nu och köpa det som finns på marknaden just nu. Eller så kanske man skulla ha väntat ytterligare några år till och köpa när det är ännu billigare...
Det testades fyra olika torn till strf 90: strf 9025, 9040 L, 9040 G och 9040 E.Det svenska förslaget med 9025 var väl ett lågpris alternativ som saknade både IRV sikte och maskinriktning mm. Det skulle användas tillsammans med det mer avancerade 9040.
9025 = ett Hägglunds-byggt torn med 25 mm Bushmaster som hade för dålig utvecklingspotential.
9040 L = Ett enkelt Bofors-byggt med en maskinrikt för grovriktning i sida. Handriktning för fin- resp. höjdriktning.
9040 G = Ett mer avancerat torn med kalkylator och vagnchefshuv. Hydralisk maskinrikt.
9040 E = Urpsrunget till dagens torn till strf 9040 grundversion.