stridsvagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

stridsvagnar

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 15:42

en polare och jag är i har en liten discusion om strids vagnarna i andra världs kriget. vi undrar vilket land som hadde den bästa och vilken det var och så görna en bild om ni har. jag tror på t-34 han på tigern.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 29 april 2004, 16:09

När man bedömmer hur bra en stridsvagn är, brukar man titta på tre faktorer: skydd, beväpning och rörlighet. Svårigheten med att konstruera en bra tank är att hitta en bra balans mellan de tre faktorerna.
Om man tittar på Tigern så hade den utmärkt skydd och beväpning, rörligheten var dock begränsad.
Med T-34.an lyckades ryssarna hitta en bra balans men jag skulle ändå säga att Panthern var andra världskrigets bästa tank, efter att man hade botat alla "barnsjukdomar". Den var på många sätt väldigt lik T-34 men man hade lyckats förbättra både skyddet och beväpningen. Hur vida rörligheten var bättre vet jag dock inte.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 29 april 2004, 16:15

Mekanisk pålitlighet var också en viktigt faktor. Har för mig att T-34:an var mer lättreparerad än andra stridsvagnar.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 29 april 2004, 16:53

Samt att hjulen på panthern kunde frysa fast om det vart tillräckligt kallt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 april 2004, 17:53

Solitaire skrev:Mekanisk pålitlighet var också en viktigt faktor.
Helt rätt, dessutom får nog produktionskostnaden läggas in. Utöver det, ledningssystem (radio) och optik.... och då är vinnaren naturligtvis Sherman. Hur fräcka stridvagnar tyskarna än gjorde, var de för få (därför att de var för dyra och krångliga att göra) och tillgängligheten var väldigt låg. Tittar man sedan på dusterna med T34/85 och senare varianter av Sherman i Korea så styrker det min tes - även om del kan tillskrivas det som verkligen fäller avgörandet - kvalitén på besättningen.

MVH

Hans

edit - stvfel och att naturligtvis skriver jag under på eldkraft, rörlighet och skydd.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 18:13

hmm så vi har båda fel säger ni. då tror jag er men jag vil ändå gärna ha en cool bild av stridsvagnarna. jag vet hur dom ser ut utom pantern så den vill jag gärna ha om jag kan få

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 29 april 2004, 18:20

Panther... enligt mig en av de bästa stridsvagnar som användes i WW2.
Bilagor
pzvabe.jpg
pzvabe.jpg (24.87 KiB) Visad 3632 gånger
p5d1_1.jpg
p5d1_1.jpg (19.04 KiB) Visad 3633 gånger

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 29 april 2004, 18:38

Ni får utsäkta om jag delvis upprepar vad som tidigare har sagts:

Det finns för det första otaliga faktorer att ta hänsyn till om man ska drista
sig till att bedömma vilken stridsvagn som är bäst:

-Hur tänker man använda sina stridsvagnar?
-Hur välutbildade är besättningarna?
-Hur mycket pengar/resurser har man råd att lägga på stridsvagnar?
-I vilken terräng avser man strida?
-Vad har fienden för pv-materiel?
-Hur är min industri uppbyggd (tung industri, finmekanisk industri, optiktillverkning m.m.)


Vad avser den enskillda vagnen så kan vi grovt dela in vagnens egenskaper i:

-eldkraft
-rörlighet
-skydd
-ledningsförmåga
-användarvänlighet
-pris

Dessa faktorer kan sedan delas in i flera undernivåer:

Eldkraft:

-Eldledningssystem
-Eldkraft - kanon
-Eldkraft - kulsprutor

Även dessa faktorer kan delas in i undernivåer:

Eldkraft - kanon:

-Pansargenomslag
-Mjukmålsförmåga
-Eldhastighet
-Ammunitionstillgång
-Riktbegränsningar

Dessa faktorer kan självfallet också delas in i undernivåer:

Pansargenomslag:

-Pansargenomslag som funktion av avstånd
-Pansargenomslagminskning som funktion av anslagsvinkel
-Risk för avglidning som funktion av anslagsvinkel
-Pansargenomslag som funktion av pansartyp (gjutet, valsat, val av legering)
-Pansargenomslagets påverkan av distanserande pansar
-Variation i pansargenomslag

Så när man då har bestämt alla dessa (hundratals) faktorer
så ska man sedan väga ihop dem med hänsyn taget till
de faktorer jag nämde längst upp.

Vad man då kommer fram till är att det inte går att bestämma
vilken vagn som är "bäst" eftersom man även om man går
oerhört noggrannt till väga måste blanda in en massa tyckande
vid varje viktning av värdet av alla (hundratals) olika egenskaper.


Så vad tycker då jag?

-Jag tycker att T-34 var de bästa grundkonstruktionen.
Genomförandet av denna grundkonstruktion var dock under all kritik.

-Sherman och Pershing var de vagnar som gav mest för satsade resurser.

-Panthern var potentiellt den effektivaste vagnen om man inte tar med kostnaden i ekvationen.
Den drabbades dock av undermålig pansarkvalitet (p.g.a. bristen av legeringsmetaller)
och av att pjäsen var på tok för pv-optimerad.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 29 april 2004, 19:57

tack för bilden maal och jag håler med Larsson om att det finns flera faktorer att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 april 2004, 19:58

Larsson skrev: och av att pjäsen var på tok för pv-optimerad.
Hur menar du då?
:)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 29 april 2004, 23:50

Larsson skrev: -Sherman och Pershing var de vagnar som gav mest för satsade resurser.
Ok, Sherman kan jag ställa upp på, men Pershing??? Vad har den egentligen bevisat?
Dessutom har du fel. Bäst är den stridsvagn som ser tuffast ut, och där äger tyskarna : )))

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 30 april 2004, 09:28

MD650 skrev:
Larsson skrev: och av att pjäsen var på tok för pv-optimerad.
Hur menar du då?
:)
han syftar på att dom hade tjänat mer på att sätta in en större kanon med tyngre granat för användning mot bla mjuka mål.
som tex: 8.8cm KwK L/56. För att citera Larsson själv

Larsson skrev:Personligen tror jag att 8.8cm KwK L/56 hade varit bättre än den valda pjäsen.
Detta av flera skäl:

-Bättre restverkan mot hårdmål.
-Bättre förmåga till normalisering, d.v.s. att granaten vinklar av neråt
in i plåten vid träff mot sluttande pansar.
-Konsekventare genomslag.
-Bättre verkan mot mjukmål (40% tyngre granat)
-Mindre diameter på patronen vilket troligtvis skulle leda till
större mängd medförd ammunition.
-En redan etablerad kaliber, vilket skulle ge underhålls och produktionsfördelar.
Jag tror att panthern var effektivaste vagnen, men att sherman och t-34 var ett vinnande koncept i längden. Även om min personliga favorit är IS-II, och inte var den fy skam heller i sin roll (genombrott/infanteri understöd) för den delen.
Men som det gamla talesättet säger (som stämmer så fruktansvärt bra):

Inget svärd är starkare än armen som svingar det

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 april 2004, 10:08

Panzershreck skrev:
MD650 skrev:
Larsson skrev: och av att pjäsen var på tok för pv-optimerad.
Hur menar du då?
:)
han syftar på att dom hade tjänat mer på att sätta in en större kanon med tyngre granat för användning mot bla mjuka mål.
som tex: 8.8cm KwK L/56. För att citera Larsson själv

Larsson skrev:Personligen tror jag att 8.8cm KwK L/56 hade varit bättre än den valda pjäsen.
Detta av flera skäl:

-Bättre restverkan mot hårdmål.
-Bättre förmåga till normalisering, d.v.s. att granaten vinklar av neråt
in i plåten vid träff mot sluttande pansar.
-Konsekventare genomslag.
-Bättre verkan mot mjukmål (40% tyngre granat)
-Mindre diameter på patronen vilket troligtvis skulle leda till
större mängd medförd ammunition.
-En redan etablerad kaliber, vilket skulle ge underhålls och produktionsfördelar.
Jag tror att panthern var effektivaste vagnen, men att sherman och t-34 var ett vinnande koncept i längden. Även om min personliga favorit är IS-II, och inte var den fy skam heller i sin roll (genombrott/infanteri understöd) för den delen.
Men som det gamla talesättet säger (som stämmer så fruktansvärt bra):

Inget svärd är starkare än armen som svingar det

Förvisso! Det är ju alltid bättre att ha större kaliber = större effekt.
Men en 7.5 cm spränggranat räcker ju långt.

:)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 30 april 2004, 13:57

Mot mjukmål är en kanon med hög utgångshastighet en stor nackdel, eftersom projektilen gräver ner sig mycket längre i jorden innan den exploderar.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 30 april 2004, 14:03

har någon en läker bild av en sherman och t-34. ska bevisa en sak för min polare.

Skriv svar