Tyska vagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Tyska vagnar

Inlägg av Kahalani » 6 april 2004, 10:06

Vilken aktionsradie hade Pantzer 4 på en tank? 8)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 6 april 2004, 10:13

200 km, J modellen hade 320 km.

MVH

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 6 april 2004, 14:11

Pz kfw IV ausf. G hade en aktionsradie på 210 km.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 6 april 2004, 14:14

Björn E skrev:Pz kfw IV ausf. G hade en aktionsradie på 210 km.
På en helt rak asfalterad väg utan några som helst hinder men gärna lite nerförsbacke :wink:

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 6 april 2004, 14:16

Exakt! :)

Användarvisningsbild
Osvar
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 maj 2006, 15:49
Ort: Trollhättan

Inlägg av Osvar » 26 september 2006, 21:18

hur kan man såna här saker egentligen??:O

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 26 september 2006, 21:56

Osvar skrev:hur kan man såna här saker egentligen??:O
Man läser sig till det i böcker/på internet.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 26 september 2006, 22:09

Battler skrev:200 km, J modellen hade 320 km.

MVH
Hur kommer det sig J hade såpass mycket längre aktionsradie ?? såvitt jag vet så hade den inga externa bränsletankar..?? :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 september 2006, 22:25

hoffe_salem skrev:Hur kommer det sig J hade såpass mycket längre aktionsradie ?? såvitt jag vet så hade den inga externa bränsletankar..?? :)
Man tog bort den elektriska vridningen av tornet och använde platsen som därmed skapades för extra interna bränsletankar.

SEN EDIT: "Man tog den[...]" -> "Man tog bort den[...]". Duh.

/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Osvar
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 maj 2006, 15:49
Ort: Trollhättan

Inlägg av Osvar » 27 september 2006, 15:01

coolt:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 27 september 2006, 16:06

Man tog den elektriska vridningen av tornet och använde platsen som därmed skapades för extra interna bränsletankar.

/Johan

okej tack ...:)

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 11 oktober 2006, 19:46

hur fungerade den mekaniska vridningen på J då?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 oktober 2006, 20:33

Vridningen?
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2006, 21:24

Torntravers och pjäselevering skedde väl som på alla gamla vagnar - enkelt uttryckt snurrar man på hjul/rattar som genom kuggutväxling får tornet i rörelse i höjd/sidled. Är fortfarande så reservriktningen fungerar på många nutida vagnar.

Skriv svar