Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
Kahalani
- Medlem
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
- Ort: Väst
Inlägg
av Kahalani » 6 april 2004, 10:06
Vilken aktionsradie hade Pantzer 4 på en tank? 8)
-
Battler
- Medlem
- Inlägg: 5042
- Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 6 april 2004, 10:13
200 km, J modellen hade 320 km.
MVH
-
Björn E
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
- Ort: Umeå
Inlägg
av Björn E » 6 april 2004, 14:11
Pz kfw IV ausf. G hade en aktionsradie på 210 km.
-
Luno
- Medlem
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
- Ort: Portugal/Funchal
Inlägg
av Luno » 6 april 2004, 14:14
Björn E skrev:Pz kfw IV ausf. G hade en aktionsradie på 210 km.
På en helt rak asfalterad väg utan några som helst hinder men gärna lite nerförsbacke
-
Björn E
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
- Ort: Umeå
Inlägg
av Björn E » 6 april 2004, 14:16
Exakt!
-
Osvar
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 9 maj 2006, 15:49
- Ort: Trollhättan
Inlägg
av Osvar » 26 september 2006, 21:18
hur kan man såna här saker egentligen??:O
-
USMC
- Medlem
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
- Ort: Gävle
Inlägg
av USMC » 26 september 2006, 21:56
Osvar skrev:hur kan man såna här saker egentligen??:O
Man läser sig till det i böcker/på internet.
-
hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
Inlägg
av hoffe_salem » 26 september 2006, 22:09
Battler skrev:200 km, J modellen hade 320 km.
MVH
Hur kommer det sig J hade såpass mycket längre aktionsradie ?? såvitt jag vet så hade den inga externa bränsletankar..??
-
Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Inlägg
av Johan Elisson » 26 september 2006, 22:25
hoffe_salem skrev:Hur kommer det sig J hade såpass mycket längre aktionsradie ?? såvitt jag vet så hade den inga externa bränsletankar..??
Man tog bort den elektriska vridningen av tornet och använde platsen som därmed skapades för extra interna bränsletankar.
SEN EDIT: "Man tog den[...]" -> "Man tog bort den[...]". Duh.
/Johan
-
Osvar
- Ny medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 9 maj 2006, 15:49
- Ort: Trollhättan
Inlägg
av Osvar » 27 september 2006, 15:01
coolt:)
-
hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
Inlägg
av hoffe_salem » 27 september 2006, 16:06
Man tog den elektriska vridningen av tornet och använde platsen som därmed skapades för extra interna bränsletankar.
/Johan
okej tack ...
-
alexander den store
- Medlem
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
- Ort: ödemarken runt Göteborg
Inlägg
av alexander den store » 11 oktober 2006, 19:46
hur fungerade den mekaniska vridningen på J då?
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 11 oktober 2006, 20:33
Vridningen?
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5930
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 11 oktober 2006, 21:24
Torntravers och pjäselevering skedde väl som på alla gamla vagnar - enkelt uttryckt snurrar man på hjul/rattar som genom kuggutväxling får tornet i rörelse i höjd/sidled. Är fortfarande så reservriktningen fungerar på många nutida vagnar.