Aj det måste gjort ont, tank som landat dåligt.....

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 31 oktober 2004, 15:23

MD650 skrev:
Leprazy skrev:Ser ju ut på som om att rengöring av den pipan kommer kräva mindre spadar för att få ut allt som kan tänkas ha borrat sig in i pipan :P
Du menar väl eldröret... ;)
:)
Hehe... precis :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2004, 16:11

Leprazy skrev:
Hehe... precis :wink:
Iofs så kanske du menade ksp:n... ;)
:)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 2 november 2004, 13:51

MD650 skrev:
Leprazy skrev:
Hehe... precis :wink:
Iofs så kanske du menade ksp:n... ;)
:)
Nej, hehe tänkte mer på eldröret...Kps:n e ju inte ens nära :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 november 2004, 16:47

Leprazy skrev:
Nej, hehe tänkte mer på eldröret...Kps:n e ju inte ens nära :P
Det beror ju på hastigheten när vagnen träffar marken.
Är den nog hög kan det nå pipan på ksp:n. ........ :wink:

:)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 4 november 2004, 11:38

MD650 skrev:
Leprazy skrev:
Nej, hehe tänkte mer på eldröret...Kps:n e ju inte ens nära :P
Det beror ju på hastigheten när vagnen träffar marken.
Är den nog hög kan det nå pipan på ksp:n. ........ :wink:

:)
Har du testat, haha...nej men då får man vara på bra sunkig mark...trots att vikten på fordonet är hög och man kan komma upp i relativt höga farter så gäller det ju verkligen att det är mjuk mark...e ju en stor massa som ska borra sig ner i marken, hehe.

Appropå borra sig ner i marken...såg ett program på discovery för ett tag sen...dom grävde ut en spitfire som störtdykt nånstans i Frankrike under IIvk.... den låg någon meter under markrytan och var helt ihop tryckt till en 2 meter....sorry för väldigt off topic.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 november 2004, 12:59

Hur kan man se att de varigt en spitfire då ? den måste väll ha varigt vädligt skadad om de låg så djupt ner i marken eller ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 november 2004, 16:10

leo2 skrev:Hur kan man se att de varigt en spitfire då ? den måste väll ha varigt vädligt skadad om de låg så djupt ner i marken eller ?
Det räcker ju att hitta en plåt med motor eller "chassinummer" så torde det vara ganska enkelt.
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 november 2004, 17:03

Jaha de trodde ja itne man hade på den tiden . Explodera inte maskinen då eller dom kom i kontakt med marken ?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 4 november 2004, 17:31

leo2 skrev:Jaha de trodde ja itne man hade på den tiden.
Varför skulle man inte ha haft det?
leo2 skrev: Explodera inte maskinen då eller dom kom i kontakt med marken ?
Nej, vilket tydligt torde framgå av ovanstående.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 november 2004, 19:44

Jo du det är också en bra fråga . Så bra kolla hade dom vill inte på sina maskiner . Man använder vill samma motor till fler plan eller ?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 november 2004, 17:22

leo2 skrev:Jo du det är också en bra fråga . Så bra kolla hade dom vill inte på sina maskiner.
Återigen, varför skulle de inte ha haft det?
leo2 skrev: Man använder vill samma motor till fler plan eller ?
Nej, bara till ett enda plan. Om du menar samma motortyp så kan man använda den till flera exemplar och till olika flygplansmodeller. Men man numrerar ju självfallet motorerna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 november 2004, 14:12

oki då

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 7 november 2004, 14:58

E inte så svårt att identifiera ett flygplan som krachat, som sagt så räcker det ju med ett hjul i stort sett för att identifiera...om inte samma hjul används till alla RAF jakt plan??

Sen var det ögonvittnen som sett planet gå i backen, så man visste att det var ett Spitfire redan innan man började utgrävningen.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 7 november 2004, 16:51

Oki trodde dom hade samma saker till de mesta för att de ska bli biligare fast man kan ju ha fel

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 november 2004, 17:19

Hittade av en händelse en sida om Discovery-programmet Time Team, där de gräver ut en Spitfire: One of the First Spitfires Lost in France (Wierre-Effroy). Det verkar vara det programmet som Leprazy har sett.

Ber om ursäkt om jag fortsätter på OT-spåret, men jag fann det intressant. Och för att anknyta till Leo2:s fråga, så hittade man även en liten plåtskylt med tillverkare och serienummer. :)

Nutidsarkeologi är intressant!

Skriv svar