Aj det måste gjort ont, tank som landat dåligt.....

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Thullan
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 juli 2003, 21:22
Ort: Storstan

Inlägg av Thullan » 25 mars 2004, 15:29

Björn E skrev:Jag skulle inte vilja sitta fastspänd i en stridsvagn som träffas av fienden och tar eld...
Risken att bli träffad av skarp fientlig eld är nog inte så stor när man är ute på övningsfältet, och det är väl där de flesta vagnar tillbringar huvuddelen av sin aktiva tid :)

I övrigt verkar det väl vara en bra idé att använda säkerhetsbälten, men då i syfte att hålla besättningen på plats under färd. Vi hade den möjligheten på våra vedettbåtar så det borde väl funka även i en stridsvagn.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 mars 2004, 17:01

Blinkers, reflexer och bälten används i civila fordon...inte i krigsmaskiner :D


:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 25 mars 2004, 17:59

MD650 skrev:Blinkers, reflexer och bälten används i civila fordon...inte i krigsmaskiner :D


:)
Men ändå finns dom där, tillochmed backspeglar finns det på Strf90, Strv121 och 122.

Sånt fanns inte på den gamla hederliga pbv302, ett löjligt midjebälte på sin höjd.
Vi var hårdare förr. :P

/Thord

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 25 mars 2004, 19:35

Thord Wedman skrev:
MD650 skrev:Blinkers, reflexer och bälten används i civila fordon...inte i krigsmaskiner :D


:)
Men ändå finns dom där, tillochmed backspeglar finns det på Strf90, Strv121 och 122.

Sånt fanns inte på den gamla hederliga pbv302, ett löjligt midjebälte på sin höjd.
Vi var hårdare förr. :P

/Thord
...och för de flesta så räckte plasten i Tgb 20 och Bv 206 mot splitter,
knäppetältsdelen gav utmärkt skydd mot kärnvapen och C-stridsmedel
och handeldvapen var ypperligt effektiva mot stridsflyg, ja även mot ahkp.
Vi var onekligen hårdare förr...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 oktober 2004, 12:54

För att återbörda tråden en aning

Bild

http://www.tradera.com/auction/Militara ... id_8630542

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 oktober 2004, 16:13

Ett annat exempel på en kass vagnchef
:)
Bilagor
DSC00285.JPG
DSC00285.JPG (17.07 KiB) Visad 720 gånger

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 oktober 2004, 16:17

MD650 skrev:Ett annat exempel på en kass vagnchef
:)
Eldröret ser ju onekligen ut att ha kunnat få sig en stukning.
Hur gick det med besättningen och tog lagringen av pjäsen något skada?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 oktober 2004, 16:18

Larsson skrev:
Eldröret ser ju onekligen ut att ha kunnat få sig en stukning.
Hur gick det med besättningen och tog lagringen av pjäsen något skada?
Vad jag vet så skadades varken eldröret eller besättningen. Förutom vagnchefens tillförlitlighet.
:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 oktober 2004, 16:46

MD650 skrev:
Larsson skrev:
Eldröret ser ju onekligen ut att ha kunnat få sig en stukning.
Hur gick det med besättningen och tog lagringen av pjäsen något skada?
Vad jag vet så skadades varken eldröret eller besättningen. Förutom vagnchefens tillförlitlighet.
:)
Det var väl för väl.

Nu kan visserligen bilden vara missvisande,
men jag tycker att det ser ut som om det
enkelt skulle kunna tas genom att köra över det
vinkelrätt med hög fart.

Men som sagt. Bilden kan vara missvisande.
Om marken t.ex. lutar nedåt innan diket
eller marken ligger något högre på den motsatta sidan
så är en dylik manöver tämligen...okomfortabel

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 oktober 2004, 16:50

Ser det nte lite sankt ut? Som om dikeskanten gett vika.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 oktober 2004, 17:48

Larsson skrev:
Det var väl för väl.

Nu kan visserligen bilden vara missvisande,
men jag tycker att det ser ut som om det
enkelt skulle kunna tas genom att köra över det
vinkelrätt med hög fart.

Men som sagt. Bilden kan vara missvisande.
Om marken t.ex. lutar nedåt innan diket
eller marken ligger något högre på den motsatta sidan
så är en dylik manöver tämligen...okomfortabel
Förvisso, men jag skulle nog inte chansa. Risken är som Du säger att "bortre strand" är högre.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 oktober 2004, 17:51

Gutekrigaren skrev:Ser det nte lite sankt ut? Som om dikeskanten gett vika.

Mvh Petter
Det var inte sankt där. Däremot är det gammalt gräs som fyller ut kanterna lite.
:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 oktober 2004, 18:10

MD650 skrev:
Larsson skrev:
Det var väl för väl.

Nu kan visserligen bilden vara missvisande,
men jag tycker att det ser ut som om det
enkelt skulle kunna tas genom att köra över det
vinkelrätt med hög fart.

Men som sagt. Bilden kan vara missvisande.
Om marken t.ex. lutar nedåt innan diket
eller marken ligger något högre på den motsatta sidan
så är en dylik manöver tämligen...okomfortabel
Förvisso, men jag skulle nog inte chansa. Risken är som Du säger att "bortre strand" är högre.
:)
Nej, jag skulle nog inte heller chansa i fredstid (eller inte igen i.a.f.).
Detta med tanke på skyttets och skyttens välbefinnande.

Känner man den aktuella terrängen väl så är det en annan femma.
Det är en viss skillnad på att ta sig över ett fält i 50 till 70 km/h
utan att sakta in vid varje dike och att behöva sakta ner
vid varje dike och krypa över.

Vid fredsutbildning så bör man vara lite försiktigare.
Jag minns vid ett tillfälle då en 501:a framryckte över öppen terräng
för att i hög fart försöka ta sig över, vad vagnchefen trodde var
ett lämpligt "höghastighetsdike".
Som tur var så upptäckte dock besättningen i tid
att diket var av bredare än vagnen var lång,
bråddjupt, samt fyllt upp till brädden med vatten.
Jag tror aldrig att jag en 501:a bromsa så våldsamt
(bortsett från en vagn med en galen tjeckisk tekniker vid spakarna).

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 31 oktober 2004, 14:18

Ser ju ut på som om att rengöring av den pipan kommer kräva mindre spadar för att få ut allt som kan tänkas ha borrat sig in i pipan :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2004, 14:58

Leprazy skrev:Ser ju ut på som om att rengöring av den pipan kommer kräva mindre spadar för att få ut allt som kan tänkas ha borrat sig in i pipan :P
Du menar väl eldröret... ;)
:)

Skriv svar