Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?

Inlägg av B Hellqvist » 25 februari 2004, 19:23

Jag har fått höra från vad som brukar kallas för "en initierad källa" att den numera utrangerade stridsvagn 104 (Centurion) hade ett fatalt tillverkningsfel i omkring 10% av beståndet. Det var när man skulle bygga om strv 102 till 104 som man upptäckte att de gjutna tornen var så ojämna i kvaliteten, att de inte ens tålde att man använde bultpistol. Stålet sprack! De kunde m.a.o. inte klara av eld från akan, än mindre 120 mm:s strvkan. De felaktiga vagnarna gallrades ut efter hand som man upptäckte felen, och det hela hemligstämplades. Tydligen var en del torn sådana fuskbyggen, att vagnens totalvikt kunde vara bortåt tre ton lägre (!). Är det någon mer som hört talas om detta?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?

Inlägg av Backis » 25 februari 2004, 19:31

B Hellqvist skrev:Jag har fått höra från vad som brukar kallas för "en initierad källa" att den numera utrangerade stridsvagn 104 (Centurion) hade ett fatalt tillverkningsfel i omkring 10% av beståndet. Det var när man skulle bygga om strv 102 till 104 som man upptäckte att de gjutna tornen var så ojämna i kvaliteten, att de inte ens tålde att man använde bultpistol. Stålet sprack! De kunde m.a.o. inte klara av eld från akan, än mindre 120 mm:s strvkan. De felaktiga vagnarna gallrades ut efter hand som man upptäckte felen, och det hela hemligstämplades. Tydligen var en del torn sådana fuskbyggen, att vagnens totalvikt kunde vara bortåt tre ton lägre (!). Är det någon mer som hört talas om detta?
Det är ju ett möjligt fel med gjutna torn iallafall... :?

Pengarna tillbaka isåfall säger jag. :x

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 februari 2004, 19:50

det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inte :) så jag tror inte på det

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 25 februari 2004, 20:20

Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inte :) så jag tror inte på det
Jag tror det anspelas på tornen till 104;an specifikt. Använde inte 104;an nya torn?

Israelerna hade ju definitivt skvallrat om deras Centar inte ens höll för akan-eld... :?

Å andra sidan; Många av vagnarna som konverterades till 104;or var ju våra allra äldsta, i början av sin karriär 81;or... (Centurion MkIII)...

Nyproduktionsfel?
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 februari 2004, 00:18

Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inte :) så jag tror inte på det
Låt mig säga att uppgifterna kom från en person med mycket nära inblick i de (in)aktuella stridsvagnarna.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 26 februari 2004, 11:24

B Hellqvist skrev:
Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inte :) så jag tror inte på det
Låt mig säga att uppgifterna kom från en person med mycket nära inblick i de (in)aktuella stridsvagnarna.
Men hur kan det kommas sig att ingen annan har märkt det? Vagnen har används av Danmark Israel Jordanien Sydafrika Singapore och England mfl men ingen har påpekat att det var dålig kvalitet på tornen innan .

Men det är en väldigt gammal vagn . så självklart skulle inte en Centurion klarar av en direktträff från en 125mm tror inte ens att den skulle klara av en direkt träff från en 100mm från en T55

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 26 februari 2004, 14:17

Efter att ha pratat med en FD Strv 102 vagnchef så har jag kommit fram till följande :)

Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Strv 102 är en uppgradering av Strv 81 (MK 3)

för ni vet väll alla om att Strv81-Strv102 och Strv101-Strv104 är två olika serier av Centurion och dom har inte mycket gemensamt förutom utseendet

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 26 februari 2004, 15:39

Luno skrev:Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Konstigt. Alla källor jag har sett, både på webben och i bokform, hävdar att det var ett antal Strv 102R som fick ny motor och då blev Strv 104.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 26 februari 2004, 15:49

Jag har tidigare skrivit i forumet att en av de 104:or som ingick som utbildningsvagnar för det sista Centurion-kompaniet i Sverige var den första som kom till Sverige 1953 (bara chassit kvar förstås). Det måste ju innebära att det är en uppgradering av Strv 81 och inget annat som är Strv 104. Vilket jag fann här att det var (ungefär på mittre delen av sidan):

http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm (OBS! Extremt påfrestande midifil!)

Strv 104 är alltså en uppgradering av Strv 102, i sin tur en uppgradering av Strv 81.

Strv 101 är Centurion Mk X, från början med 105 mm kanon. Strv 81 hade 84 mm från början men fick som Strv 102 105-bössan.

Vad gäller den undermåliga kvaliteten ställer jag mig frågande. Jag kan förstås inte uttala mig med auktoritet, men en sådan brist är inte möjlig att hålla hemlig under så många år och med sådan stor spridning över världen på vagnarna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 26 februari 2004, 15:58

Bjernevik
Jag är så 90% säker på att jag har rätt men jag kan självklart ha fell
Här är en länk som bakar upp det jag säger

The 110 Mk. X were given the designation Strv 101 in Sweden. Since the 10,5 cm gun could replace the 8,4 cm gun in the 240 Strv 81 this was done in 1964-1966. The new designation became Strv 102. Thus Strv 101 is actually a more modern design than the Strv 102 which is confusing if the above stated fact is not known. A number of armored recovery vehicles were also purchased. A total of 16, given the designation Bgbv 81.
källa
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 26 februari 2004, 16:04

Luno skrev:Bjernevik
Jag är så 90% säker på att jag har rätt men jag kan självklart ha fell
Här är en länk som bakar upp det jag säger

The 110 Mk. X were given the designation Strv 101 in Sweden. Since the 10,5 cm gun could replace the 8,4 cm gun in the 240 Strv 81 this was done in 1964-1966. The new designation became Strv 102. Thus Strv 101 is actually a more modern design than the Strv 102 which is confusing if the above stated fact is not known. A number of armored recovery vehicles were also purchased. A total of 16, given the designation Bgbv 81.
källa
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm
Jag citerar sidan som du länkar till:
84 of the Strv 102 were additionally modified with a Continental diesel engine and an Allison transmission. The same as in the american M60. This was a copy of the israeli modifications a decade earlier. These completely modified tanks got a new designation: Strv 104.
:lol:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 26 februari 2004, 16:05

efter att ha läst igenom hela texten så ser jag att några Strv 102 blev Strv 104 så jag erkänner att jag har fell :(
Men då är det heller inte konstigt att det kunde uppkomma sprickor i tornen för Strv 81 har ju några år på nacken och den var aldrig gjord för att bära en sån stor kanon :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 februari 2004, 18:41

Bjernevik skrev:
Luno skrev:Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Konstigt. Alla källor jag har sett, både på webben och i bokform, hävdar att det var ett antal Strv 102R som fick ny motor och då blev Strv 104.
Strv 102R har aldrig funnits däremot 101R.

:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 26 februari 2004, 22:02

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:
Luno skrev:Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Konstigt. Alla källor jag har sett, både på webben och i bokform, hävdar att det var ett antal Strv 102R som fick ny motor och då blev Strv 104.
Strv 102R har aldrig funnits däremot 101R.

:)
Jaså? Jag levde i uppfattningen att både strv 101 och 102 fick uppdateringspaketet med laser, kalkylator osv och därvid fick 'R' som tilläggsbeteckning.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 27 februari 2004, 00:10

Oj, såg inte Bjerneviks inlägg före mitt. Jag tog tid på mig att skriva det så han hann posta före mig. Men det verkade vara bra att tjata in budskapet i alla fall... :D

Ah, gamla Centarna... Som lyfte på luckan över bakpansaret när de gasade till vid sväng...vackert.

Mvh Petter

Skriv svar