Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?
Jag har fått höra från vad som brukar kallas för "en initierad källa" att den numera utrangerade stridsvagn 104 (Centurion) hade ett fatalt tillverkningsfel i omkring 10% av beståndet. Det var när man skulle bygga om strv 102 till 104 som man upptäckte att de gjutna tornen var så ojämna i kvaliteten, att de inte ens tålde att man använde bultpistol. Stålet sprack! De kunde m.a.o. inte klara av eld från akan, än mindre 120 mm:s strvkan. De felaktiga vagnarna gallrades ut efter hand som man upptäckte felen, och det hela hemligstämplades. Tydligen var en del torn sådana fuskbyggen, att vagnens totalvikt kunde vara bortåt tre ton lägre (!). Är det någon mer som hört talas om detta?
Re: Centurion/strv 104 - en nedtystad skandal?
Det är ju ett möjligt fel med gjutna torn iallafall...B Hellqvist skrev:Jag har fått höra från vad som brukar kallas för "en initierad källa" att den numera utrangerade stridsvagn 104 (Centurion) hade ett fatalt tillverkningsfel i omkring 10% av beståndet. Det var när man skulle bygga om strv 102 till 104 som man upptäckte att de gjutna tornen var så ojämna i kvaliteten, att de inte ens tålde att man använde bultpistol. Stålet sprack! De kunde m.a.o. inte klara av eld från akan, än mindre 120 mm:s strvkan. De felaktiga vagnarna gallrades ut efter hand som man upptäckte felen, och det hela hemligstämplades. Tydligen var en del torn sådana fuskbyggen, att vagnens totalvikt kunde vara bortåt tre ton lägre (!). Är det någon mer som hört talas om detta?
Pengarna tillbaka isåfall säger jag.
Jag tror det anspelas på tornen till 104;an specifikt. Använde inte 104;an nya torn?Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inteså jag tror inte på det
Israelerna hade ju definitivt skvallrat om deras Centar inte ens höll för akan-eld...
Å andra sidan; Många av vagnarna som konverterades till 104;or var ju våra allra äldsta, i början av sin karriär 81;or... (Centurion MkIII)...
Nyproduktionsfel?
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 25 gånger.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
Låt mig säga att uppgifterna kom från en person med mycket nära inblick i de (in)aktuella stridsvagnarna.Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inteså jag tror inte på det
Men hur kan det kommas sig att ingen annan har märkt det? Vagnen har används av Danmark Israel Jordanien Sydafrika Singapore och England mfl men ingen har påpekat att det var dålig kvalitet på tornen innan .B Hellqvist skrev:Låt mig säga att uppgifterna kom från en person med mycket nära inblick i de (in)aktuella stridsvagnarna.Luno skrev:det finns väldigt många länder som använder Centurion så om det var problem med att tornen var av dålig kvalitet så skulle det va väldigt känt
och det är det inteså jag tror inte på det
Men det är en väldigt gammal vagn . så självklart skulle inte en Centurion klarar av en direktträff från en 125mm tror inte ens att den skulle klara av en direkt träff från en 100mm från en T55
Efter att ha pratat med en FD Strv 102 vagnchef så har jag kommit fram till följande
Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Strv 102 är en uppgradering av Strv 81 (MK 3)
för ni vet väll alla om att Strv81-Strv102 och Strv101-Strv104 är två olika serier av Centurion och dom har inte mycket gemensamt förutom utseendet
Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Strv 102 är en uppgradering av Strv 81 (MK 3)
för ni vet väll alla om att Strv81-Strv102 och Strv101-Strv104 är två olika serier av Centurion och dom har inte mycket gemensamt förutom utseendet
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Jag har tidigare skrivit i forumet att en av de 104:or som ingick som utbildningsvagnar för det sista Centurion-kompaniet i Sverige var den första som kom till Sverige 1953 (bara chassit kvar förstås). Det måste ju innebära att det är en uppgradering av Strv 81 och inget annat som är Strv 104. Vilket jag fann här att det var (ungefär på mittre delen av sidan):
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm (OBS! Extremt påfrestande midifil!)
Strv 104 är alltså en uppgradering av Strv 102, i sin tur en uppgradering av Strv 81.
Strv 101 är Centurion Mk X, från början med 105 mm kanon. Strv 81 hade 84 mm från början men fick som Strv 102 105-bössan.
Vad gäller den undermåliga kvaliteten ställer jag mig frågande. Jag kan förstås inte uttala mig med auktoritet, men en sådan brist är inte möjlig att hålla hemlig under så många år och med sådan stor spridning över världen på vagnarna.
Mvh Petter
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm (OBS! Extremt påfrestande midifil!)
Strv 104 är alltså en uppgradering av Strv 102, i sin tur en uppgradering av Strv 81.
Strv 101 är Centurion Mk X, från början med 105 mm kanon. Strv 81 hade 84 mm från början men fick som Strv 102 105-bössan.
Vad gäller den undermåliga kvaliteten ställer jag mig frågande. Jag kan förstås inte uttala mig med auktoritet, men en sådan brist är inte möjlig att hålla hemlig under så många år och med sådan stor spridning över världen på vagnarna.
Mvh Petter
Bjernevik
Jag är så 90% säker på att jag har rätt men jag kan självklart ha fell
Här är en länk som bakar upp det jag säger
Jag är så 90% säker på att jag har rätt men jag kan självklart ha fell
Här är en länk som bakar upp det jag säger
The 110 Mk. X were given the designation Strv 101 in Sweden. Since the 10,5 cm gun could replace the 8,4 cm gun in the 240 Strv 81 this was done in 1964-1966. The new designation became Strv 102. Thus Strv 101 is actually a more modern design than the Strv 102 which is confusing if the above stated fact is not known. A number of armored recovery vehicles were also purchased. A total of 16, given the designation Bgbv 81.
källa
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm
Jag citerar sidan som du länkar till:Luno skrev:Bjernevik
Jag är så 90% säker på att jag har rätt men jag kan självklart ha fell
Här är en länk som bakar upp det jag säger
The 110 Mk. X were given the designation Strv 101 in Sweden. Since the 10,5 cm gun could replace the 8,4 cm gun in the 240 Strv 81 this was done in 1964-1966. The new designation became Strv 102. Thus Strv 101 is actually a more modern design than the Strv 102 which is confusing if the above stated fact is not known. A number of armored recovery vehicles were also purchased. A total of 16, given the designation Bgbv 81.
källa
http://home.swipnet.se/~w-42039/Centhist.htm
84 of the Strv 102 were additionally modified with a Continental diesel engine and an Allison transmission. The same as in the american M60. This was a copy of the israeli modifications a decade earlier. These completely modified tanks got a new designation: Strv 104.
Strv 102R har aldrig funnits däremot 101R.Bjernevik skrev:Konstigt. Alla källor jag har sett, både på webben och i bokform, hävdar att det var ett antal Strv 102R som fick ny motor och då blev Strv 104.Luno skrev:Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
Jaså? Jag levde i uppfattningen att både strv 101 och 102 fick uppdateringspaketet med laser, kalkylator osv och därvid fick 'R' som tilläggsbeteckning.MD650 skrev:Strv 102R har aldrig funnits däremot 101R.Bjernevik skrev:Konstigt. Alla källor jag har sett, både på webben och i bokform, hävdar att det var ett antal Strv 102R som fick ny motor och då blev Strv 104.Luno skrev:Strv 102 har aldrig byggts om till Strv 104! det var strv 101 (MK 10) som blev uppgraderad till Strv 104
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom