Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
-
Kontakt:
Inlägg
av Thord Wedman » 2 januari 2004, 10:02
Det säger jag inget om, jag talar endast utifrån min erfarenhet.
/Thord
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 2 januari 2004, 10:20
Thord Wedman skrev:Det säger jag inget om, jag talar endast utifrån min erfarenhet.
/Thord
Sammaledes här
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 5 september 2004, 12:34
Jonteman skrev:Jag antar det finns värme i dagens stridsvagnar!?
Men hur var det i tex andra världskriget? Antar det inte fanns, då jag har svårt att tro att det fanns i bilar på den tiden.
Tänk er sitta still i en PzKpfw IV i -40 grader. Och man sitter ju still i pansarvagn tillskillnad från infanteriet som får röra på sig och åtminstone få upp värmen. Brr...
stristvagnar har än motor. motorer ger ifrån sig värme så man lider nog nte så mycke av de. och så får man ha på sig än del kläder .annas kan de blir lite kallt
-
MrMasse
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 november 2004, 00:03
- Ort: Helsingborg
Inlägg
av MrMasse » 19 november 2004, 22:58
Strv 103 hade iallafall värme. (Läs i rutan nere i högra hörnet)
-
BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
Inlägg
av BMP-trekker2 » 19 november 2004, 23:17
leo2 skrev:
stristvagnar har än motor. motorer ger ifrån sig värme så man lider nog nte så mycke av de. och så får man ha på sig än del kläder .annas kan de blir lite kallt
Pansar gör att det är behagligare att sitta i ett kylskåp väl det börjar bli lite kallt. Är det kallt ute är det ett helvete i stridsfordon.
Motorn är skyddad från besättningsutrymmet, med värmereflekterande plattor eller med pansar. Dessutom i moderna stridsfordon har man gjort allt för att hålla nere värmesignaturen på vagnen, genom att på fiffiga sätt leda ut den varma luften innan den värmer upp vagnen. Så lita inte på att få någon värme från motorn. I 501an plockade vi bort plattorna mellan förar/VC platsen och motorn för att få lite värme och det gjorde ingen större skillnad.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 20 november 2004, 08:38
MrMasse skrev:Strv 103 hade iallafall värme. (Läs i rutan nere i högra hörnet)
Men värmeanordningen var inte orginal. Den kom nån gång under 80-talet till strv 103B?? (C???).
-
MrMasse
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 november 2004, 00:03
- Ort: Helsingborg
Inlägg
av MrMasse » 20 november 2004, 13:21
1970 står det ju stämplat på pappret
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 20 november 2004, 13:25
MrMasse skrev:1970 står det ju stämplat på pappret
Det jag tänker på är värmefläkt (motsv Eberspräscher). Det var inte original. Det som syns på ritningen torde vara någon form av anordning som inte kan gav speciellt mycket värme.
-
Sarvi
- Medlem
- Inlägg: 5931
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 20 november 2004, 14:18
Under min värnplikt i Boden så talade jag med en f.d. 103-människa i föreningen P5. Enligt honom var det praxis att man hade ett nummer för stora stövlar på sig vid körning vintertid, så man fick plats med extrasockar. Detta eftersom vagnen läckte så mycket hydraulvätska och var så kall att föraren annars satt med kängorna nedsänkta i iskall hydraulvätska. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 20 november 2004, 14:54
Sarvi skrev:. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm.
Precis! Det var tydligen ingen höjdare till värmesystem.....
-
Leprazy
- Medlem
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16
Inlägg
av Leprazy » 21 november 2004, 18:03
MD650 skrev:Sarvi skrev:. Att vagnen hade ett värmesystem är inte nödvändigtvis en garanti för att den är varm.
Precis! Det var tydligen ingen höjdare till värmesystem.....
En vagn som är kall efter en natt i minus grader tar ett tag och värma upp...mycket "plåt" som avger kyla
-
Kai Robert
- Medlem
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
- Ort: Katrineholm
Inlägg
av Kai Robert » 21 november 2004, 19:49
MD650 skrev:MrMasse skrev:1970 står det ju stämplat på pappret
Det jag tänker på är värmefläkt (motsv Eberspräscher). Det var inte original. Det som syns på ritningen torde vara någon form av anordning som inte kan gav speciellt mycket värme.
Webasto-värmare, som nämns på ritningen, är samma sak som Eberspräscher fast från en annan tillverkare.
MVH Kai
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 21 november 2004, 20:03
Kai Robert skrev:
Webasto-värmare, som nämns på ritningen, är samma sak som Eberspräscher fast från en annan tillverkare.
MVH Kai
Mmm...men det var ett system som inte fungerade på avsett sätt under - 20.
-
Sune
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
- Ort: Skåne, söder om Stockholm
Inlägg
av Sune » 6 december 2004, 01:13
Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.
Många tyska motorer var väl luftkylda, vilket antagligen gav sämre värme.
Men jag vet inte om man hade dessa motorer i stridsvagnarna. Kanske i Porsche-stridvagnarna?
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 6 december 2004, 16:55
Sune skrev:Jag har sett dokumentärfilm där tyska soldater berättat om hur stridvagnens väggar var klädda med is på insidan (på ostfronten). Andedräkten kondenserades.
Frusen kondens var vanligt även i modern tid. Upplevde Nordanvind -91 med ca en tum rimfrost på insidan av tornet.