Angående tanks under WW2

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Angående tanks under WW2

Inlägg av Relay » 6 juni 2002, 12:47

Har tänkt på det lite var verkligen Tyskarna så dumma att dom byggde tanks som krävde specialgjorda reservdelar?? Hade Ryssarna samma problem med sina modeller som krävde speciella reservdelar som bara passade i vissa modeller??

Själv tycker jag det hade varit smartare om alla tankmodeller Tyskarna gjorde hade reservdelar som som var anpassade till alla modellerna.

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 6 juni 2002, 13:11

Det är en avvägning. Man vill ju ha fler än en modell för att ha tanks som är optimala i olika situationer, och ha flera tekniska lösningar så att inte allt står och faller med en enda defekt muttertyp. När man utvecklar en ny modell så vill man dessutom använda den senaste tekniken, annars är det ju lite poäng med att utveckla nya modeller över huvudtaget.

Samtidigt så är det ju ekonomiskt och praktiskt med storskalighet och standarder. Amerikanarnas Sherman är kanske det främsta exemplet. Det var ju inget vidare tekniskt sett, men när man väl producerat 10 000 tals så fanns det en poäng i att fortsätta eftersom produktionskapacitet, underhåll, transport, träning etc var optimerat till just den modellen. (Tänk på hur Microsoft har legat som ett lock på utvecklingen av operativsystem, bara för att de tidigt blev standard).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 juni 2002, 13:15

Det är nästan som du upplyser om konkurans :D

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: angående Tanks under WW2

Inlägg av Andreas Lärka » 6 juni 2002, 13:20

Relay skrev:var verkligen Tyskarna så dumma att dom byggde tanks som krävde specialgjorda reservdelar??
Vad är "specialgjorda reservdelar"..? Pansarvagnarna i alla länder under WWII utvecklades i så snabb takt att största delen behövde egna, eller "specialgjorda reservdelar".

Det är klart att standardiseringen utvecklades under WWII. Men för att helt och hållet kunna ha "icke-specialgjorda" eller standardiserade delar så måste hela produktionen ses över och ingenjörerna designa vagnar som använder dessa standardiserade delar. De moderna tyska Leopard och Panzerhaubitze 2000 -vagnarna är ett bra exempel.

Enligt min uppfattning var speciellt den tyska vagnsproduktionen "ur hand i mun", dvs. nya vagnar skulle snabbt tas fram utan någon tanke på resurser eller standardisering. Men inte var den ryska vagnsproduktionen så mycket bättre den heller, eventuellt med undantag för IS-2 / ISU-122 / -152 linjen av vagnar.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 6 juni 2002, 13:21

Pumpkin skrev:Det är en avvägning. Man vill ju ha fler än en modell för att ha tanks som är optimala i olika situationer, och ha flera tekniska lösningar så att inte allt står och faller med en enda defekt muttertyp. När man utvecklar en ny modell så vill man dessutom använda den senaste tekniken, annars är det ju lite poäng med att utveckla nya modeller över huvudtaget.

Samtidigt så är det ju ekonomiskt och praktiskt med storskalighet och standarder. Amerikanarnas Sherman är kanske det främsta exemplet. Det var ju inget vidare tekniskt sett, men när man väl producerat 10 000 tals så fanns det en poäng i att fortsätta eftersom produktionskapacitet, underhåll, transport, träning etc var optimerat till just den modellen. (Tänk på hur Microsoft har legat som ett lock på utvecklingen av operativsystem, bara för att de tidigt blev standard).
Och 88:an som sköt sönder dom kan man då jämföra med Linux då eller? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 6 juni 2002, 14:15

När det gäller standardiseringsbiten så är det viktigaste att standardisera slitdelar och stora komponenter, f.f.a. delar i chassit som styrbromsar, växelådor och delar i bandaggregatet. På detta område var nog alla länder under kriget ganska dåliga.

Det som kanske är viktigast är att standardisera är dock kanonammunitionen. Där var Sovjet och USA klart bättre än Tyskland.

Sovjet hade 45, 76.2, 85, 100 och 122mm ammunition för pansarbekämpning med stridsfordon under kriget.

USA hade 37, 75, 76.2 och 90 för samma ändamål.

I båda fallen så var skillnaden i prestanda mellan olika kalibrar tillräckligt stor för att befoga en ny kaliberstandard.

Tyskland hade 37, 50, 75 (Kwk), 75 (Pak), 75 (Panther), 88 (Tiger), 88 (Tiger II) och 128mm kalibrar för samma ändamål.
Skillnaden i prestanda mellan de olika kalibersystemen var i flera fall försummbar eller åtminstone för liten för att befoga en ny kaliberstandard.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 5 augusti 2002, 18:20

Delvis är det en fråga om konkurrens.
Den tyska krigsekonomin och industrikapaciteten besegrades helt enkelt av den amerikanska (USAnska?) och den Sovjetiska.

Soldat för soldat var tyskarna synnerligen bra (ofta bättre än många av sina motsåndare) men vad hjälper det när soldaten inte har ammunition,reservdelar,mat,uniformer.?
Vad hjäper det att ha världens främsta pansarbesättningar när deras stridsvagnar inte kan ersättas ens i tiondelen av den takt som fiendens?
Vad hjälper det att ha världshistoriens bästa flygaress när man inte har flygplan eller bränsle?
(Eller för den delen inte får tillgång till världens modernaste jaktplan eftersom ens ledare tycker att det är cool med Blitzbombare...)

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Sherman

Inlägg av Flavius Aëtius » 5 augusti 2002, 23:07

Sherman tanken gjordes så att den var lätt att laga eller som en amerikansk soldat som var med i ww2 sa man kunde laga den med tuggummi :lol: men en annan sa att den var en få se om jag får det rätt nu..Vandrande likkista tror jag det var.När en sherman sköt mot en tysk tank så stutsade bara skotten men om en tysk tank sköt mot en sherman så gick skottet rakt igenom.Men tillslut så vann sherman tanken nog pga att den var lätt att underhålla och massprodusera.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 5 augusti 2002, 23:46

Delvis sant, men de senare Shermans som hade vattenlager kring ammon (Kallade "Wet") var helt acceptabla.

Vidare så hade deras kanoner runt Normandie äntligen fått lite extra punch och ny specialammo som inte var att förakta. Sherman A4E8 var riktigt hård.

Dessutom var Shermanvagnen byggd för att brukas i Blitzkriegtaktik. Man behöver inte ge sig in i duell med fientlig pansar för att vinna då.
Kolla bara på tyskarna 1940 t.ex.

Och det finns GOTT om bilder på tyska vagnar utskjutna av allierade dito. Flyget tog inte all ära.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 6 augusti 2002, 07:44

Fläsket skrev:Delvis sant, men de senare Shermans som hade vattenlager kring ammon (Kallade "Wet") var helt acceptabla.
Kallades inte Shermanvagnen för "Ronson" innan man genomförde
den där förändringen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2002, 10:01

robert nordin skrev:
Fläsket skrev:Delvis sant, men de senare Shermans som hade vattenlager kring ammon (Kallade "Wet") var helt acceptabla.
Kallades inte Shermanvagnen för "Ronson" innan man genomförde
den där förändringen?
Yepp eller "Tommiecooker" av tyskarna.

:)

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 6 augusti 2002, 16:56

Stämmer.

Ronson är ett cigaretttändarmärke.

Å andra sidan kanske man med visst fog kunnat kalla de tidigaste verisonerna av panther för det med...
Deras bränslesystem var tydligen svårt defekt och benäget att självantända.

Sådant livar upp...

:D

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Re: angående Tanks under WW2

Inlägg av überjunge » 7 augusti 2002, 12:14

Relay skrev:Har tänkt på det lite var verkligen Tyskarna så dumma att dom byggde tanks som krävde specialgjorda reservdelar?? Hade Ryssarna samma problem med sina modeller som krävde speciella reservdelar som bara passade i vissa modeller??

Själv tycker jag det hade varit smartare om alla tankmodeller Tyskarna gjorde hade reservdelar som som var anpassade till alla modellerna.
Det finns en till intressant sak.. Tyskarna byggde svulstiga vagnar som var bättre vagn mot vagn. Eller i vissa fall bättre än ca:6 till 8 av fiendens. Men, i sin iver att göra det så glömde de de små detaljerna. En så enkel sak som växellådor/transmision.

T ex: Tiger I och II blev titt som tätt stående pg av att motorn rasa eller att växellådan gav med sig. Vad gjorde då kompisarna i vagnarna brevid. Visst de ville boxera. Gissa vad som hände då. Pang! en till växellåda åt helvete. Resultatet blev dyra reparationer... Inte bra för krigsekonomin.

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 april 2002, 15:28
Ort: Knivsta

Re: Sherman

Inlägg av Desert_Fox » 9 augusti 2002, 13:48

Flavius Aëtius skrev:Sherman tanken gjordes så att den var lätt att laga eller som en amerikansk soldat som var med i ww2 sa man kunde laga den med tuggummi :lol: men en annan sa att den var en få se om jag får det rätt nu..Vandrande likkista tror jag det var.
Var det inte de italienska pansarvagnarna som kallades vandrande likkistor? :?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sherman

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2002, 14:08

Desert_Fox skrev:
Var det inte de italienska pansarvagnarna som kallades vandrande likkistor? :?
Du menar inte "rullande" kanske?... :wink:

:)

Skriv svar