vad är det här för stridsfordon!!

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 31 maj 2002, 13:20

Tack för all info!

Det är ingen som har koll på vad den andra är för någon vagn? Går man in på Terrängaxels sida verkar det vara en "ford recovery", är det någon som kan lista ut någon beteckning på det här maskinen?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 31 maj 2002, 15:09

Liljekonvalj.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är någon form att Sherman vagn.
Nu när du nämde "recovery" så ser jag att det faktiskt är en M-32 ARV.
Jag uppmärksammade inte armarna till lyftbommen först.
Det är de långa rör som gär längst sidan på chassiet.
Dessa fälldes upp för att fungera som en kran vid tunga lyft.

Varjag.

När man byggde om Strv m/42 till Strv m/74 tog man de gamla tornen och gjorde fasta värnpjäser av dom som placerades på flygfält och vid hamnar bl.a.

Thord

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 maj 2002, 15:48

Kn Korrekt skrev:
...luftvärnskanon av andravärldskrigsmodell. 76 mm har jag för mig. Den liknade en tysk 88:a fast utan skyddsplåt.
Om pjäsen är svensk så är det en 75mm Bofors model 1929.
Många av de tekniker som utvecklade pjäsen var tyskar, som senare kom att vidareutveckla den till den mer kända 88mm Flak 18.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 31 maj 2002, 23:16

Thord Wedman skrev:Kn Korrekt.

Är du säker på att det var en Strv m/42?
Alla m/42 byggdes väl om till Strv 74 (ej 76) och endast 2 eller 3 stycken har återkonverterats och dom finns på museer.
57 st. EH-vagnar fick en mycket mindre konvertering och kallades IKV 73.
Man måste ha sinne för detaljer för att se skillnad mellan m/42 och Ikv73,
det är några nya lådor på tornet och och en fälttelefon så infanteristerna skulle kunna prata med vagnschefen.
Jag kan ha glömt några detaljer som en modelbyggare ser som stora :wink:

/John T

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 28 februari 2005, 17:50

Strv m/42 tillverkades i 282 exemplar. Av dessa, TV och TH 225 byggdes om till strv 74. Av de återstående 57 var en ombyggd till mek växellåda och de övriga hade hydraulisk växellåda. Den med mek kallas faktiskt inofficiellt i flera papper Strv m/42 EV. Den skrotas omkring 1955-56. De övriga 56 byggs om till ikv 73 och är i tjänst till ca 1967. Då bryts de pbrig som strv 74 ingår i ner till infbrig och de bildar ett stormkanonkomp i varje brig.

Ändringen är minimal, ett bärhjul på tornet tas bort och ersätts av en kabelrulle, ksp t h om föraren utgår och där sätts en bandverktygslåda som på strv 74, mörkläggningsstrålkastare tillkommer.

De överblivna tornen från strv m/42 (som blir från 57 ombyggda till 74) bildar värntorn och ställs i kustbandet. Samma sker efter 67 när ikv 73 utgår. (Vissa har utgått redan tidigare). Att FV skulle ha en strv m/42 och köra omkring med som rörlig bunker som nämns ovan finner jag otroligt. Visserligen fanns ammunition men vem kunde skruva på saker, reservdelar och utbildning av besättning. Hur skulle den användas, för på alla flygfält fanns ca 5 st kanontorn från de lätta vagnarna med 37 mm kanoner.

Endast en ikv 73 har behållits intakt och den finns på pansarmuseet. de övriga som ses idag är konverterade strv 74, där man gjort ändringar allt från bara tornbyte till att byta motorer osv.

Skriv svar