Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Inlägg av Lynx_39 » 11 januari 2007, 16:53

Marmon-Herrington (typiskt dig Erik) Mk IV, ombeväpnad med 6pdr av Jordanska Arablegionen kanske?

Vagnen står i Amman, Jordanien vill jag minnas...

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 11 januari 2007, 19:50

Lynx har rätt!
En M-H Mk IV uppbeväpnad av Arablegionen med en 6 pundare och står utanför "Martyrs Memorial" i Amman.
Lynx fråga.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Inlägg av Lynx_39 » 11 januari 2007, 22:41

Ok.
Vilken vagn är det som herrarna från en Panzer Division undersöker till vänster, och i vilket land tjänstgjorde vagnen?

Bild

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 11 januari 2007, 23:00

Jadu.... inte minst med tanke på frågeställaren så tror jag att det är en Vickers commercial light tank. I detta fall verkar den vara en av dom med det större tornet beväpnad med en 40mm kanon. Detta gör att den bör tillhöra Lettland.
Problemet är dock att vi har tyska soldater bredvid den och inte ryska det föranleder mej att tro att den vid detta tillfälle (eller rättare sagt före fotot tpgs sas) faktiskt tillhörde Sovjetunionen eftersom Lettlands arme upptagits i densamma.

Jag förmodar att vill att jag skall svara Lettland men jag hävdar faktiskt att det korrekta svaret faktiskt är Sovjetunionen. :wink:

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Inlägg av Lynx_39 » 11 januari 2007, 23:26

Hehe..nåå Lettland hade ju både vagnar med ksp och 40mm QF kanon.
Grabbarna tillhör 6. Panzer Division, vi är i Baltikum och det är sommar 1941.

Att det är en ex-Lettisk vagn ser man på camon samt på vagnsnr de hade på nedre frontplåten.

Det finns bilder på tyskar i ex-Litauiska Vickers också, mitt inne i Riga bl.a.

Om det var Lettisk eller Ryska besättningar är oklart, men dem var under Rysk kontroll iaf så visst är det din poäng Erik! Din tur.

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 12 januari 2007, 12:06

OK!

Vad är då detta för en liten godbit?

Öken-Erik
Bilagor
Bild 156.jpg
Bild 156.jpg (54.74 KiB) Visad 497 gånger

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Inlägg av Lynx_39 » 12 januari 2007, 12:49

Kan det vara en rysk Izhorskiy?

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 12 januari 2007, 12:55

Nä....men på rätt väg, på rätt väg..... :)

Öken-Erik

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 13 januari 2007, 21:59

OK!
Tydligen för svår. :(
Det är en rysk "Russo Balt" pansarbil.

Jag lämnar frågan fri.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33799
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 januari 2007, 11:07

Då tar vi en ovanlig burk - vilken?

MVH

Hans
Bilagor
konservburk.jpeg
konservburk.jpeg (6.33 KiB) Visad 406 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 januari 2007, 11:46

Vars hittar Ni allt???? 8O
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 januari 2007, 11:53

MD650 skrev:Vars hittar Ni allt???? 8O
:)
Enspårigt?....menar järnvägshjulet framtill 8O

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33799
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 januari 2007, 12:06

Jag tror den byggdes på denna typ av chassie.

MVH

Hans
Bilagor
tractor_1919.jpeg
tractor_1919.jpeg (20.82 KiB) Visad 392 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33799
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 16 januari 2007, 20:36

Sorry för den dåliga uppföljningen, bevisligen för udda - Clayton armored tractor.

Då tar vi en självrättande* enkel i stället, vem har tagit sitt skönhetsbad?

MVH

Hans

*Den som svarar frågar direkt en ny fråga.
Bilagor
susanna.jpeg
susanna.jpeg (30.84 KiB) Visad 357 gånger

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 januari 2007, 20:50

Strv 103 .... lägger upp en fråga alldes strax..:)

Låst