Quiz: Pansarhistoria
-
Tempelriddaren
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
Fordonet jag söker väger mer än ett Strf90 och en Patgb 360 tillsammans.
Då måste jag passa.

Artillerisystem 08 (Archer)?
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Strv 121/122 - övningsvapnet (25 mm) som monteras inne i stora kanonen och som används för mängdträning.
BIS - Barrel Insert System utvecklat av IMI i Israel
Jo att det är 25 mm men är det verkligen Bushmaster? Alltså med allt vad det innebär?Stefan Karlsson skrev:Strv 121/122 - övningsvapnet (25 mm) som monteras inne i stora kanonen och som används för mängdträning.
-
Tempelriddaren
- Medlem
Hm, googlade på det nu och det verkar inte vara en bushmaster.
Jag får nog göra en avbön här och sova med en tomhylsa som kudde. Men Stefan Karlsson hade rätt på frågan.
Jag får nog göra en avbön här och sova med en tomhylsa som kudde. Men Stefan Karlsson hade rätt på frågan.
Hade han?Tempelriddaren skrev: . Men Stefan Karlsson hade rätt på frågan.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Nu är det mer än 10 år sedan jag höll på med den kanonen och jag kommer inte ihåg om det verkligen är en Bushmaster, eller om man bara sa så för att den hade samma ammunition (vilket jag har för mig att det är).
Jag vet i alla fall att systemet vi köpte är tillverkat i Israel, eller som någon sa när man inte ville avslöja för mycket "ett vänligt sinnat västland"
Vem som skjuter nästa fråga är för mig oviktigt, nån som har en bra fråga kan väl kasta ur sig den
Jag vet i alla fall att systemet vi köpte är tillverkat i Israel, eller som någon sa när man inte ville avslöja för mycket "ett vänligt sinnat västland"
Vem som skjuter nästa fråga är för mig oviktigt, nån som har en bra fråga kan väl kasta ur sig den
Kör du!
Jag har inga bra på g.

Jag har inga bra på g.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Ok, då kör vi vidare på samma tema - övningsvapen till några "äldre" vagnar.
Strv Centurion hade en övningskanon - kaliber?
Ikv 91 hade en liknande övningskanon som Strv 121/122 - kaliber?
Pbv 302 hade även den övningsvapen - kaliber + vapen?
+ för den som kan utveckla lite mer runt vardera bössa.
Strv Centurion hade en övningskanon - kaliber?
Ikv 91 hade en liknande övningskanon som Strv 121/122 - kaliber?
Pbv 302 hade även den övningsvapen - kaliber + vapen?
+ för den som kan utveckla lite mer runt vardera bössa.
25 mm Bushmaster M242 är nog lite svår att få in i kilhålet på bakstycket i strv 122.
Centurion hade ett 40 mm insatseldrör monterat i ett gammal slätborrat 81 mm eldrör.
Till Ikv 91 användes en 20 mm tubkanon.
Till Pbv 302 användes en ksp 58 monterad i ett fäste monterat på 20 mm kanonens vapenhållare.
Centurion hade ett 40 mm insatseldrör monterat i ett gammal slätborrat 81 mm eldrör.
Till Ikv 91 användes en 20 mm tubkanon.
Till Pbv 302 användes en ksp 58 monterad i ett fäste monterat på 20 mm kanonens vapenhållare.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Tyghantv svarade helt rätt,
Ang 25 mm så är det så vitt jag vet samma ammunition till BIS som till Bushmaster, 137 mm lång hylsa, men själva kanonen ser naturligtvis lite annorlunda ut mot vad man väntar sig:
http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=68464
Men vi kan lämna detta ämne nu.
Tyghantv siktar vidare
Ang 25 mm så är det så vitt jag vet samma ammunition till BIS som till Bushmaster, 137 mm lång hylsa, men själva kanonen ser naturligtvis lite annorlunda ut mot vad man väntar sig:
http://www.imi-israel.com/home/doc.aspx?mCatID=68464
Men vi kan lämna detta ämne nu.
Tyghantv siktar vidare
Tackar för det. Vi fortsätter väl då på den inslagna vägen och ställer frågan vilket eller vilka övningsvapen hade man till strv 74 och om det eventuellt fanns bland truppbefälen något vedertaget namn.
Inget svar !
Det ena var i likhet med strv 101-102, en 40 mm tubkanon monterat i ett gammalt slätborrat eldrör från lv pjäsen (m/36 alt m/37). Skillnaden var att Centurions tubkanon byttes på ca en timme med utkastarhalvor inklusive kontroll och ev justering av kanonens balansering medan strv 74 tog drygt två dagar med demontering av hela eleverandes systmet m m. Justeringen av dymnlingarna vid monteting brukade vara tidskrävande.
Det var det andra vapnet som var ? och kallades ?
Eldmarkeringsapparaten räknas inte.
Det ena var i likhet med strv 101-102, en 40 mm tubkanon monterat i ett gammalt slätborrat eldrör från lv pjäsen (m/36 alt m/37). Skillnaden var att Centurions tubkanon byttes på ca en timme med utkastarhalvor inklusive kontroll och ev justering av kanonens balansering medan strv 74 tog drygt två dagar med demontering av hela eleverandes systmet m m. Justeringen av dymnlingarna vid monteting brukade vara tidskrävande.
Det var det andra vapnet som var ? och kallades ?
Eldmarkeringsapparaten räknas inte.
I en tidigare tråd har det talats om 5,6 mm Kanongevär. Kan de va nåt?
Ps. vad är dymnling?
Ps. vad är dymnling?