Ursäkta, jag fattade inte att du ställde en frågaJohnT skrev:
Jag tjatar vidare,
det fanns fler alternativ.
Närskyddsgranater av nåt slag?
Sköt genom eldröret med nåt ehv?
152mm lågtryckskanon var ett vanligt eldrör, fast mest använd för robot.MD650 skrev:Ursäkta, jag fattade inte att du ställde en frågaJohnT skrev:
Jag tjatar vidare,
det fanns fler alternativ.![]()
Närskyddsgranater av nåt slag?
Sköt genom eldröret med nåt ehv?
Det roliga är att man först hade koldioxid i CBSS, men det visade sig att besättningen upptäckte att man kunde stoppa ett sexpack öl i "patronläget", och sedan trycka på knappen för CBSS, varpå besättingen omedelbart hade ett sexpack välkylda öl att inmundiga efter en hård dag på övningsfältet. Detta ledde till misstänkt hög förbrukning av CO2, och när väl armén begrep varför bidde det tryckluft i tuberna istället.JohnT skrev:Skummast av allt var att man hade hylsor som (nästan) brann upp,
när det inte fungerade i praktiken, eftersom det blev för mycket "aska" och andra rester kvar i "patronläget" så istället för att skrota ideen så la man till ett lager teknologi till och uppfann "Closed-breech scavenging system (CBSS), which used compressed air to blow any remnants of the combustible ammunition case out of the gun-launcher before the breech was opened."
Jag hade hoppats den skulle vara hopplös i Ökensand!Öken-Erik skrev:Det är en rysk Aerosan släde. Kommer såhär direkt inte på vilken beteckning just denna variant hade (fanns en uppsjö).
Har inga möjligheter att lägga ut frågor dom närmsta dagarna så om mitt svar godkänns så passar jag.
Tundra-Erik