Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 14 januari 2013, 11:44

Nej, den blev inte bättre men kanske nog så svår :) :

Kriminalromaner med militärmotiv finns det gott om; Soldaten i Fält, Mord major!, Manöver med mördare, Pang du är död! med flera.
En svensk kriminalroman (inte en av ovanstående) har ett pansarfordon i en av huvudrollerna. Vilken roman?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 14 januari 2013, 18:13

Kriminalromanen påstås presentera en tänkbar lösning på ett gammalt mysterium med svenska pansarfordon inblandade även om ingen kunnat bevisa att det gick till på det sättet som författaren beskriver (jfr med LGW Perssons trilogi om Palmemordet).

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 14 januari 2013, 21:01

Nu skickar vi ut en grov ledtråd:
Bilagor
21KP-bil.jpg

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 15 januari 2013, 11:05

"De stora, tunga pansarklädda bilarna krälar sig fram i övningsslingorna. Besättningen på tre man stirrar med värkande ögon ut genom den lilla slits i pansaret som utgör enda möjligheten att se framåt.
De kör med full belysning de första varven. NN, som gör sin värnplikt det här året, är med i pansarbilen. Plötsligt ser han en kvinna komma på vägen över fältet, trots att den är avstängd för all trafik.
Hon går ganska sakta och har en mjölkflaska i ena handen och en ficklampa i den andra. Nåja, hon är väl en ortsbo och vet att akta sig för pansarfordonen. Strålkastarljuset glider bort från henne och det är åter bara övningsslingans besvärliga terräng man ser.
Och nästa varv kör de med helt släckt ljus. De koncentrerar sig på körbanan och har inte tid eller möjlighet att se om kvinnan finns kvar någonstans på fältet.

NN har sedan dess blivit arméingenjör vid regementet och han minns klart händelsen.
- Det var förstås inte bara jag som såg henne. Vi var tre plutoner som övningskörde den kvällen. Efteråt pratade vi vi sins emellan om vad vi hade sett, då vi fått veta att hon var försvunnen. Övningsfältet var ett farligt område för henne. Vi borde nog ha sett till att hon kom därifrån."

Det här är inte ett utdrag ur romanen vi söker utan en artikel som skrivits av Olov Svedelid om händelsen som gett uppslag till romanen.
Vilken roman söker vi?

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 15 januari 2013, 12:07

Romanen heter Grav i sand. Skriven av Olov Svedelid efter ett synopsis av Iwan Hedman Morelius. Romanen är baserad på en verklig händelse där Anna Karlsson bosatt i Vansö kyrkby försvinner på väg att hämta mjölk i Elma. Jag har för mig att året var 1962.
Senast redigerad av 2 Tyghantv, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 15 januari 2013, 12:46

Tyghantv skrev:Romanen heter Grav i sand. Skriven av Olov Svedelid efter ett synopsis av Iwan Hedman Morelius. Romanen är baserad på en verklig händelse där Anna Karlsson bosatt i Vansö kyrkby försvinner på väg att hämta mjölk i Elma. Jag har för mig att året var 1962.
Tyghantverkaren har alldeles rätt. Fast om en pansarbilsbesättning vid P 10 verkligen var ansvarig för kvinnans död är inte säkerställt.
Här blandas fakta med fiktion men i romanens värld är allt möjligt men själv tvivlar jag på att unga värnpliktiga skulle kunnat hålla tyst om en sådan tragisk händelse. Om de dessutom kört med släckt belysning på avspärrat område och kvinnan stått i vägen så borde de knappast heller kunnat ställas till ansvar.

Mig veterligen är "Grav i sand" den enda svenska kriminalroman som har haft pansar i huvudrollen. Wildings "Soldaten i fält" var mycket luftvärnsinriktad och "Mord, major!" utspelade sig vid infanteriet, andra svenska militära deckare inte att förglömma.

Tyghantverkaren rattar nästa.

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 15 januari 2013, 18:39

Det har förekommit mycket spekulationer och teorier hur kvinnan har kunnat försvunnit och aldrig återfunnits. Hon skulle hämta mjölk vid Eneby (ej Elma som jag skrev i svaret) som ligger längre västerut från Kyrkbyn men i kanten på övningsfältet. Vägen förbi Eneby nyttjades aldrig för mörkerkörning (mig veterligen). Men det är inget som säger att hon vart påkörd utefter den vägen heller, om hon nu vart påkörd och om hon vart påkörd behöver det inte ha varit militär personal och.........

Då skall jag försöka komma med en fråga.

Vad är detta för något och vad hade objektet stor betydelse för ?
Bilagor
img718.jpg
img718.jpg (22.5 KiB) Visad 527 gånger
Senast redigerad av 3 Tyghantv, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 januari 2013, 19:19

Någotslags förstudie till FT-17 som skulle bli den första stridsvagnen med toppmonterat roterande torn?
Äh, det löser sig.

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 15 januari 2013, 19:34

NIL skrev:Någotslags förstudie till FT-17 som skulle bli den första stridsvagnen med toppmonterat roterande torn?
FT-17 är det inte, men nämnd vagn har haft en stark påverkan det efterfrågade objektet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2013, 04:09

Sovjetisk T-18 (MS-1)?, Varjag

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 16 januari 2013, 10:27

varjag skrev:Sovjetisk T-18 (MS-1)?, Varjag
Varjag har svarat rätt fordon och rätt land, men vilken betydelse fick fordonet ?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2013, 12:12

Tyghantv skrev:
Varjag har svarat rätt fordon och rätt land, men vilken betydelse fick fordonet ?
Tja - det var den första Sovjetdesignade Stridsvagnen :D
Men i likhet med all annan - innan dom fick mark under fötterna - sovjetindustri - kopierade dom ju frenetiskt :D

Varjag

Tyghantv
Medlem

Inlägg av Tyghantv » 16 januari 2013, 15:19

varjag skrev:
Tyghantv skrev:
Tja - det var den första Sovjetdesignade Stridsvagnen :D
Men i likhet med all annan - innan dom fick mark under fötterna - sovjetindustri - kopierade dom ju frenetiskt :D

Varjag

Ja det stämmer bra. Fordonet gav både Röda Armen och den sovjetiska industrin goda kunskaper och erfarenheter att utveckla och bygga "egen" stridsvagn för fortsatt framtida utveckling.

Överåter frågeställandet till Varjag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2013, 21:39

Tack Tyghantv

Slagskepp - kommer knappast ifråga i pansarbekämpning. Likväl krediteras ett sådant med förstörelsen av fem fientliga stridsvagnar av tyngsta typ :)

Vilket slagskepp, när och var?, Varjag

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 16 januari 2013, 21:59

Anzio skulle vara min första gissning men NGFS för Anzio kom från kryssare.

D-Day hade både gott om tanks och slagskeppsunderstöd så det är en möjlighet. Japanska tanks kan knappast räknas varande of tyngsta typ men annars finns det ganska gott om landstigningar under Island jumping kampanjen där försvararen hade tillgång till pansarunderstöd.

Lite googling ger att Nelson har fått äran för att slå ut fem Tigers under slaget om Caen så det kanske är vad Varjag leter efter.

Låst