Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Jag vill minnas nån propagand film om hur ryska kolschosbönder beslutar att en "tankski" är bättre än en "trakator". Kommer inte ihåg fortsättningen, men kan det vara en filmtraktortank?
Ingen filmtraktor - ngt 60-tal byggdes, av traktorfabriken i Charkov. Och förlorades fort.....VarjagDer Löwe skrev:Jag vill minnas nån propagand film om hur ryska kolschosbönder beslutar att en "tankski" är bättre än en "trakator". Kommer inte ihåg fortsättningen, men kan det vara en filmtraktortank?
Det är en NI-stridsvagn hävdar jag, hastigt ihopslängd under stora fosterländska kriget (och alltså inte nödvändigtvis särskilt uniform) av arbetare i syfte att skapa "bluffvagnar" för att åstadkomma stridsvagnsskräck hos det tyska infanteriet.
Fel svar, VarjagKasson skrev:Det är en NI-stridsvagn hävdar jag, hastigt ihopslängd under stora fosterländska kriget (och alltså inte nödvändigtvis särskilt uniform) av arbetare i syfte att skapa "bluffvagnar" för att åstadkomma stridsvagnsskräck hos det tyska infanteriet.
Det ser väldigt mycket ut som avkomman från en NI-bronetraktory som parat sig med en KhTZ-16...
Bandaggregatet ser ut att vara en ChTZ-60 eller -65 artilleritraktor (som var en kopia av en amerikansk Caterpillar 60) också kallad "Stalinetz".
Jag känner inte till att man byggde några liknande improviserade maskiner vid Chelyabinsk, så det kan ha varit en engångsföreteelse, en efterföljare - eller något modernt hemmabygge?
Bandaggregatet ser ut att vara en ChTZ-60 eller -65 artilleritraktor (som var en kopia av en amerikansk Caterpillar 60) också kallad "Stalinetz".
Jag känner inte till att man byggde några liknande improviserade maskiner vid Chelyabinsk, så det kan ha varit en engångsföreteelse, en efterföljare - eller något modernt hemmabygge?
KhTZ-16 ger dig rätt. Fast utförandena tycks ha varierat en hel del. I länken, både NI-Bronetraktory och den snäppet allvarligare KhTZ-16 -sapient skrev:Det ser väldigt mycket ut som avkomman från en NI-bronetraktory som parat sig med en KhTZ-16...![]()
http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/ ... actors.htm
sapient har ordet! Och -
Varjag
Tackar, tackar!
Hade inte sett en KhTZ-16 på ChTZ "bas" förr, men som du säger varierade ju utförandena med vad som fanns tillhands.
Nu hoppas jag att ingen tidigare ställt den fråga jag kommer att ställa. (Även om jag smygläst forumet, inkl. denna tråd, till och från, har jag ingen noggrann koll på alla 480+ sidorna...)
Inför remo av PBV 302 (till B-versionen) byggdes tre prototypvagnar, för att testa ett antal idéer. Bland annat denna, med spaningshuv i bakdelen och materielfack på frontpansaret, avbildad på Gotlands försvarsmuseums hemsida:

Endast en del av de tekniska modifieringarna genomfördes dock i B-versionen. (Några togs sedan upp i C-versionen igen.)
Men vad hände med de tre ombyggda vagnarna?
Hade inte sett en KhTZ-16 på ChTZ "bas" förr, men som du säger varierade ju utförandena med vad som fanns tillhands.
Nu hoppas jag att ingen tidigare ställt den fråga jag kommer att ställa. (Även om jag smygläst forumet, inkl. denna tråd, till och från, har jag ingen noggrann koll på alla 480+ sidorna...)
Inför remo av PBV 302 (till B-versionen) byggdes tre prototypvagnar, för att testa ett antal idéer. Bland annat denna, med spaningshuv i bakdelen och materielfack på frontpansaret, avbildad på Gotlands försvarsmuseums hemsida:

Endast en del av de tekniska modifieringarna genomfördes dock i B-versionen. (Några togs sedan upp i C-versionen igen.)
Men vad hände med de tre ombyggda vagnarna?
-
Tankspridd
- Medlem
En av dem tuggade väl i sig en sagger ? I övrigt vet jag inte
Kanske otydlig fråga, jag ska precisera den. (Och jag vet inte vilka vagnar det var som blev robotbeskjutna i Bosnien, det var väl fler än en? Men jag tror det var senare konverterade, "vanliga" PBV 302C - någon som vet mer får gärna rätta mig...)
De ombyggda försöksvagnarna användes i krigsorg från slutet av 1970-talet, i ett unikt förband. Vilket?
De ombyggda försöksvagnarna användes i krigsorg från slutet av 1970-talet, i ett unikt förband. Vilket?
Tröget här så jag slänger väl in en chansning då, Militärkommandochefens eskortpluton?
Håller med att det varit långsamt.Der Löwe skrev:Tröget här så jag slänger väl in en chansning då, Militärkommandochefens eskortpluton?
Nej, vagnarna placerades på förbandet "pansarstridsledningspluton", vilket var avsett att ge chefen 13:e fördelningen (oftast) en rörlig, splitterskyddad uplats.
Enligt min sagesman (som själv varit chef för förbandet) hade en av vagnarna försetts med kraftigt tilläggspansar, och var som ett resultat av det väldigt långsam och "klumpig". De övriga fungerade bra, men man fick alltid improvisera en del för att få dem att passa i rollen - t.ex. fick man ha e-pbv-inredning (m. arbetsbordet t.v.) istället för vanlig stri-pbv-inredning, eftersom det inte hade fungerat med observationshuven.
Jag antar att frågan är fri?
Hade 13.fördelningens pstriplut på tungan....

Visst, samma här host hostMD650 skrev:Hade 13.fördelningens pstriplut på tungan....
Sapient, ett tips kan vara att lägga ut en ledtråd, gärna en lagom tvetydig, så att vi andra kan fundera ett varv till
Tack. Jo, jag är ju lite nybörjare här...Lasse Odrup skrev:Visst, samma här host hostMD650 skrev:Hade 13.fördelningens pstriplut på tungan....
![]()
Sapient, ett tips kan vara att lägga ut en ledtråd, gärna en lagom tvetydig, så att vi andra kan fundera ett varv till
Fast det var en bra fråga. Skall se om jag kan hitta på något bättre.sapient skrev: Tack. Jo, jag är ju lite nybörjare här...