Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av varjag » 19 september 2012, 04:01

Tack Lasse O
Lite mera slagfältsbryderi.....
en sån här.jpg
en sån här.jpg (11.57 KiB) Visad 517 gånger
- satte P för vidare framfart av -
en sån häringa.jpg
en sån häringa.jpg (30.18 KiB) Visad 517 gånger
Vi vill veta vilka förband stridsvagnen - och pansarvärnskanonen tillhörde, samt dag och plats för händelsen?

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 19 september 2012, 20:09

Det är väl en s k Neubaufahrzeug som gjorde tjänst i Norge men var de verkligen någon gång i strid?
I så fall kan kanonen vara något franskt men här slutar mitt vetande.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 september 2012, 21:53

Lasse Odrup skrev:Det är väl en s k Neubaufahrzeug som gjorde tjänst i Norge men var de verkligen någon gång i strid?
I så fall kan kanonen vara något franskt men här slutar mitt vetande.
Jo det är rätt spår. Den 25:e april, angreps en brittisk ställning vid byn Kvam, av element från 196:e Inf.Div med stöd av
tre stridsvagnar tillhöriga Panzer Abteilung z.b.V. 40 - en av dem var en av de sällsynta (3 st i Norge?) Nbfz.
1:a Bataljonen ur The Kings Own Yorkshire Light Infantry - saknade tunga vapen men, hade fem stycken franska
Hotchkiss 25 mm's Pv-kanoner. Britterna väntade tills avståndet var nere vid 150 meter - öppnade eld och, 25-tonskolossen stoppades och övergavs tydligen av besättningen.
Hur man oskadliggjör en 25 tons stridsvagn med tjugofemmillimeters piller vete tusan. Men det påstås att de Nbfz. som skickades till Norge, inte var byggda av härdad pansarplåt - utan av vanligt mjukare stål..... :?

Alla de fåtaliga pansarvagnarna i Norge tillhörde Pz Abt. z.b.V. 40 - fördelade i smärre ''Zug'' till understöd där de ansågs
behövliga.

Din fråga, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 september 2012, 13:06

Varjag är alldeles för snäll :)

Vilket av de här märkena har suttit på en soldat tillhörande Wehrmacht?
Bilagor
Uniform 1.JPG
Uniform 1.JPG (25.45 KiB) Visad 440 gånger
Uniform 2.jpg
Uniform 2.jpg (28.16 KiB) Visad 440 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 september 2012, 14:11

Övre bilden är Wehrmacht. Nedre bilden är Waffen-SS.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 september 2012, 15:29

Ja. Den övre bildens Wehrmachtsdödskalle var väl ett arv från det kejserliga kavalleriets glada dagar och har tillhört en soldat vid pansartrupperna. Gissar att pansarsoldaterna mer än en gång förväxlades med Waffen-SS.
Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt :)

Stellans tur.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 september 2012, 16:43

Lasse Odrup skrev:Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt :)

Stellans tur.
Har fått en förklaring att pansartrupperna "kom från" artilleriet resp. infanteriet och blandade man truppslagsfärgerna så blev det rosa.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 september 2012, 16:54

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt :)

Stellans tur.
Har fått en förklaring att pansartrupperna "kom från" artilleriet resp. infanteriet och blandade man truppslagsfärgerna så blev det rosa.
:)
Tur att man inte hade baskrar i truppslagsfärgen: "Die Pink Berets angriffen Prochorovka...!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 september 2012, 16:59

Jag tycker ni helt saknar HBTQ-perspektiv på de tyska pansarförbanden under det andra världskriget.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 september 2012, 17:34

Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.

Efter utbildningen på Leo 2 i Tyskland försökte vi i smyg införa de rosa banden som tyskarna hade på sina kragspeglar/axelklaffar - men det upptäcktes av någon paragrafryttare i Skövde och stoppades. Leo-pin i baskern däremot var det ingen som klagade på - och var det det så struntade man i det - jag har min kvar än idag :D

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 september 2012, 19:27

Stefan Karlsson skrev:Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.

Efter utbildningen på Leo 2 i Tyskland försökte vi i smyg införa de rosa banden som tyskarna hade på sina kragspeglar/axelklaffar - men det upptäcktes av någon paragrafryttare i Skövde och stoppades. Leo-pin i baskern däremot var det ingen som klagade på - och var det det så struntade man i det - jag har min kvar än idag :D
Nu är vi lite off topic och får snart bannor 8-)
Något har jag haft att göra med Bundeswehr men aldrig tänkt på att vissa har rosa band på axelklaffen. Däremot lärde jag mig tidigt pansartruppernas valspråk: "Breit fahren, schmal denken!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 september 2012, 10:36

Lasse Odrup skrev:"Breit fahren, schmal denken!"
Vi infanterister i svenska hären sade alltid om pansartrupperna: Fort men fel.

Så, nu kan vi starta en hederlig gammal truppslagstrid :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 september 2012, 14:40

Har problem med scannern. Frågan fri.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 21 september 2012, 19:27

Hans skrev:
Lasse Odrup skrev:"Breit fahren, schmal denken!"
Vi infanterister i svenska hären sade alltid om pansartrupperna: Fort men fel.

Så, nu kan vi starta en hederlig gammal truppslagstrid :wink:

MVH

Hans
Det sa vi i dieselkossacker själva också. :-)
Halt, rök, bakåt är ett annat bra kommando.

/Thord

Användarvisningsbild
Pbat G
Medlem

Inlägg av Pbat G » 22 september 2012, 23:18

Stefan Karlsson skrev:Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.

Den rosa färgen tilldelades de sk "Kraftfahrtruppen" i Reichsheer. Dvs inledningsvis motoriserade underhållsförband och efterhand alla motoriserade enheter där så småningom pansartrupperna uppstod. Denna färg behölls i Bundeswehr. Under kejsartiden hade inget truppslag rosa, "kraftfahrtruppens" föregångare "verkehrstruppen" hade ljusgrå som färg och kavalleriet hade gult. Ur ett heraldiskt och symbolmässigt perspektiv hade det alltså varit väldigt konstigt om de svenska pansartrupperna på 1990-talet bytt till en rosa färg. Så det är nog så att det inte bara var en "paragrafryttare" utan någon med omdöme som agerade.

Dessutom har vi i Sverige av tradition inte exemplifierat truppslagstillhörighet med färg få kragspeglar (på fältuniform) utan endast visat på "yrkeskunskap" i form av t.ex. sjukvårdspersonals röda band.

Låst