Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tack Lasse O
Lite mera slagfältsbryderi..... - satte P för vidare framfart av - Vi vill veta vilka förband stridsvagnen - och pansarvärnskanonen tillhörde, samt dag och plats för händelsen?
Varjag
Lite mera slagfältsbryderi..... - satte P för vidare framfart av - Vi vill veta vilka förband stridsvagnen - och pansarvärnskanonen tillhörde, samt dag och plats för händelsen?
Varjag
Det är väl en s k Neubaufahrzeug som gjorde tjänst i Norge men var de verkligen någon gång i strid?
I så fall kan kanonen vara något franskt men här slutar mitt vetande.
Jo det är rätt spår. Den 25:e april, angreps en brittisk ställning vid byn Kvam, av element från 196:e Inf.Div med stöd avLasse Odrup skrev:Det är väl en s k Neubaufahrzeug som gjorde tjänst i Norge men var de verkligen någon gång i strid?
tre stridsvagnar tillhöriga Panzer Abteilung z.b.V. 40 - en av dem var en av de sällsynta (3 st i Norge?) Nbfz.
1:a Bataljonen ur The Kings Own Yorkshire Light Infantry - saknade tunga vapen men, hade fem stycken franska
Hotchkiss 25 mm's Pv-kanoner. Britterna väntade tills avståndet var nere vid 150 meter - öppnade eld och, 25-tonskolossen stoppades och övergavs tydligen av besättningen.
Hur man oskadliggjör en 25 tons stridsvagn med tjugofemmillimeters piller vete tusan. Men det påstås att de Nbfz. som skickades till Norge, inte var byggda av härdad pansarplåt - utan av vanligt mjukare stål.....
Alla de fåtaliga pansarvagnarna i Norge tillhörde Pz Abt. z.b.V. 40 - fördelade i smärre ''Zug'' till understöd där de ansågs
behövliga.
Din fråga, Varjag
Varjag är alldeles för snäll
Vilket av de här märkena har suttit på en soldat tillhörande Wehrmacht?
Vilket av de här märkena har suttit på en soldat tillhörande Wehrmacht?
- Bilagor
-
- Uniform 1.JPG (25.45 KiB) Visad 440 gånger
-
- Uniform 2.jpg (28.16 KiB) Visad 440 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Övre bilden är Wehrmacht. Nedre bilden är Waffen-SS.
Ja. Den övre bildens Wehrmachtsdödskalle var väl ett arv från det kejserliga kavalleriets glada dagar och har tillhört en soldat vid pansartrupperna. Gissar att pansarsoldaterna mer än en gång förväxlades med Waffen-SS.
Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt
Stellans tur.
Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt
Stellans tur.
Har fått en förklaring att pansartrupperna "kom från" artilleriet resp. infanteriet och blandade man truppslagsfärgerna så blev det rosa.Lasse Odrup skrev:Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt![]()
Stellans tur.
Tur att man inte hade baskrar i truppslagsfärgen: "Die Pink Berets angriffen Prochorovka...!"MD650 skrev:Har fått en förklaring att pansartrupperna "kom från" artilleriet resp. infanteriet och blandade man truppslagsfärgerna så blev det rosa.Lasse Odrup skrev:Som kuriosa kan nämnas att pansartruppernas färg var rosa, kanske inte så manligt![]()
Stellans tur.
Jag tycker ni helt saknar HBTQ-perspektiv på de tyska pansarförbanden under det andra världskriget.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.
Efter utbildningen på Leo 2 i Tyskland försökte vi i smyg införa de rosa banden som tyskarna hade på sina kragspeglar/axelklaffar - men det upptäcktes av någon paragrafryttare i Skövde och stoppades. Leo-pin i baskern däremot var det ingen som klagade på - och var det det så struntade man i det - jag har min kvar än idag
Efter utbildningen på Leo 2 i Tyskland försökte vi i smyg införa de rosa banden som tyskarna hade på sina kragspeglar/axelklaffar - men det upptäcktes av någon paragrafryttare i Skövde och stoppades. Leo-pin i baskern däremot var det ingen som klagade på - och var det det så struntade man i det - jag har min kvar än idag
Nu är vi lite off topic och får snart bannorStefan Karlsson skrev:Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.
Något har jag haft att göra med Bundeswehr men aldrig tänkt på att vissa har rosa band på axelklaffen. Däremot lärde jag mig tidigt pansartruppernas valspråk: "Breit fahren, schmal denken!"
Vi infanterister i svenska hären sade alltid om pansartrupperna: Fort men fel.Lasse Odrup skrev:"Breit fahren, schmal denken!"
Så, nu kan vi starta en hederlig gammal truppslagstrid
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Har problem med scannern. Frågan fri.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det sa vi i dieselkossacker själva också.Hans skrev:Vi infanterister i svenska hären sade alltid om pansartrupperna: Fort men fel.Lasse Odrup skrev:"Breit fahren, schmal denken!"
Så, nu kan vi starta en hederlig gammal truppslagstrid
MVH
Hans
Halt, rök, bakåt är ett annat bra kommando.
/Thord
Den rosa färgen tilldelades de sk "Kraftfahrtruppen" i Reichsheer. Dvs inledningsvis motoriserade underhållsförband och efterhand alla motoriserade enheter där så småningom pansartrupperna uppstod. Denna färg behölls i Bundeswehr. Under kejsartiden hade inget truppslag rosa, "kraftfahrtruppens" föregångare "verkehrstruppen" hade ljusgrå som färg och kavalleriet hade gult. Ur ett heraldiskt och symbolmässigt perspektiv hade det alltså varit väldigt konstigt om de svenska pansartrupperna på 1990-talet bytt till en rosa färg. Så det är nog så att det inte bara var en "paragrafryttare" utan någon med omdöme som agerade.Stefan Karlsson skrev:Det är ju hur häftigt som helst - speciellt som det är många som ser upp till dessa kraftfulla förband - de är inte lika kaxiga när man talar om för dem att pansartruppernas färg är rosa än idag.
Dessutom har vi i Sverige av tradition inte exemplifierat truppslagstillhörighet med färg få kragspeglar (på fältuniform) utan endast visat på "yrkeskunskap" i form av t.ex. sjukvårdspersonals röda band.