IKEA Tyskland säljer luftvärnskanonvagnen "Adolf" som kommer i 970 platta paket. Lätt att montera med utförlig beskrivning och medföljande insexnyckel.Tankspridd skrev: En ledtråd om man är långsökt skulle kunna vara Ikea
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Kanonerna ingår inte.
MVH
Hans
MVH
Hans
Vilket hjälpmedel fanns för infanteriet på ikv 91 och då tänker jag inte på kanonen.? 

En telefon längst bak där man kunde skrika, "Dungen rakt fram, höger 200 streck stenen, ksp bekämpa" eller nåt. dvs för samverkan med infanteri. Eller är du ute efter "räckena" på bakpansaret där följeinfanteri kunde klamra sig fast för blotta livet?
Yttertelefonen var inte specifik för ikv. Fanns på strv 102, 103, 104 utan tänkte mycket riktigt på fotstöden på bakpansaret.Der Löwe skrev:En telefon längst bak där man kunde skrika, "Dungen rakt fram, höger 200 streck stenen, ksp bekämpa" eller nåt. dvs för samverkan med infanteri. Eller är du ute efter "räckena" på bakpansaret där följeinfanteri kunde klamra sig fast för blotta livet?
Löwes fråga!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
OT: Yttertelefon fanns redan på strv 81 (1953). Reglementerat samtal var: "Närpv vid huset!". Så fort man kom åt så djäklades man med plåtkosackerna genom att telefonera "Närpf vid huset" oavsett om det fanns något hus i närheten eller ej. Numera gör ju den unga generationen inte militärtjänst, så förklaring bör ges. Närpv uttalas närpf och betyder närpansarvärn.
Med andra ord ingen yttertelefon på strv 121 och 122?MD650 skrev:Yttertelefonen var inte specifik för ikv. Fanns på strv 102, 103, 104 utan tänkte mycket riktigt på fotstöden på bakpansaret.Der Löwe skrev:En telefon längst bak där man kunde skrika, "Dungen rakt fram, höger 200 streck stenen, ksp bekämpa" eller nåt. dvs för samverkan med infanteri. Eller är du ute efter "räckena" på bakpansaret där följeinfanteri kunde klamra sig fast för blotta livet?
Löwes fråga!
/CvD
Vet jag inte men på M1'an kom den först med TUSK.CvD skrev:Med andra ord ingen yttertelefon på strv 121 och 122?
/CvD
MVH
Hans
Nästa fråga, vad ser vi på bilden nedan?
- Bilagor
-
- lavett.jpg (58.87 KiB) Visad 343 gånger
Danska soldater med en 20mm Madsen placerad på en Nimbus MC-sidovagn.
Det vapen som gav tyskarna mest huvudvärk under invasionen av Danmark 9 april 1940, lär ha slagit ut 11 pansarfordon.
/CvD
Det vapen som gav tyskarna mest huvudvärk under invasionen av Danmark 9 april 1940, lär ha slagit ut 11 pansarfordon.
/CvD
Japp, snabbt och säkert. Som gammal norrlandskrigare har jag alltid undrat varför liknande koncept inte funnits för snöskoter och pvrb, därför blev jag lite uppmuntrad över att någon funderat i liknande banor fast för mc och pvautomatkanon före VK2. CvD tar ut nästa framförhållning.
Nope!CvD skrev:
Med andra ord ingen yttertelefon på strv 121 och 122?
/CvD
Fransmännen hade ett eget koncept på det helaDer Löwe skrev:Japp, snabbt och säkert. Som gammal norrlandskrigare har jag alltid undrat varför liknande koncept inte funnits för snöskoter och pvrb, därför blev jag lite uppmuntrad över att någon funderat i liknande banor fast för mc och pvautomatkanon före VK2. CvD tar ut nästa framförhållning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_150_TAP
Och nu frågan. Dagens stridsvagnar börjar mer och mer likna varandra.
Men vilken vagn rullar här?
/CvD
Japansk Type 10 (TK-X), Varjag
Hai!
Visst är det Japans senaste stridsvagn, 10式戦車, Hito-maru-shiki-sensya, med andra ord Type 10. En 44tons best utrustad med en 120mm/L44 Rheinmetall kanon och bemannad med 3 man.
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_10
Varjag får befälet över Hito-maru-shiki-sensya och beskjuta eget bestämt mål.
/CvD
Visst är det Japans senaste stridsvagn, 10式戦車, Hito-maru-shiki-sensya, med andra ord Type 10. En 44tons best utrustad med en 120mm/L44 Rheinmetall kanon och bemannad med 3 man.
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_10
Varjag får befälet över Hito-maru-shiki-sensya och beskjuta eget bestämt mål.
/CvD