Quiz: Pansarhistoria
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: pansarhistoria
Typ V var väl 7,5 cm pvkan m/43 (7,5 cm lvkan m/37).
Nja, det är ju inte rätt.Lasse Odrup skrev:
Har en svag aning om att det rör sig om 37 mm kanon i stridsvagnstorn m/41. På Arlanda fanns flera sådana och min berplut bemannade ibland dem, särskilt när Aeroflot landade och startade. Ett starkt minne är när jag själv av nyfikenhet lyckades krångla mig in på skyttens plats men sedan fastnade när jag skulle ta mig ur tornet. Just då var Arlandas försvar lamslaget
Typ V är grövre.
Om jag minns rätt så är 37 mm kanon i strv torn m/41 en värnpjäs typ III.
Enl. mtt förmenande så är det 7,5 cm lvkan m/37.Stellan Bojerud skrev:Typ V var väl 7,5 cm pvkan m/43 (7,5 cm lvkan m/37).
Stellans tur!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag åkte in akut på sjukhus och kunde inte följa upp denna fråga. Frågan är fri.
Hoppas det har gått bra.
Delar Lasses förhoppning men eftersom Stellan kunde i alla fall skriva på skalman på julafton så vi hoppas på det bästa.Lasse Odrup skrev:Hoppas det har gått bra.
MVH
Hans
Någon hugad kan ta en ny fråga!

-
Erik Ljungberg
- Medlem
Tar frågan. Typen är känd men vad är stocken uppepå taket till för?
/Erik
/Erik
Självbärgning???

-
Ola Häggström
- Medlem
Från fabrik förberedd för ilastning på fartyg?
Fabrikören vet att vagnen skall över Kanalen på ett eller annat sätt, och ro-ro fartyg är ännu inte uppfunna?
Fabrikören vet att vagnen skall över Kanalen på ett eller annat sätt, och ro-ro fartyg är ännu inte uppfunna?
-
Erik Ljungberg
- Medlem
NejOla Häggström skrev:Från fabrik förberedd för ilastning på fartyg?
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Halvrätt men inte tillräckligt för godkännt. Mer förklaring krävs.MD650 skrev:Självbärgning???
/Erik
Motsv. som ryssarna har bak på sina vagnar.Erik Ljungberg skrev:Halvrätt men inte tillräckligt för godkännt. Mer förklaring krävs.MD650 skrev:Självbärgning???
/Erik
Fäst stocken i banden och kör "upp på" stocken en vagnslängd.?????
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Där satt den! För att komma loss från lera mm enligt beskriven metod. Kan inte varit helt kul, speciellt i strid.MD650 skrev:Motsv. som ryssarna har bak på sina vagnar.Erik Ljungberg skrev:Halvrätt men inte tillräckligt för godkännt. Mer förklaring krävs.MD650 skrev:Självbärgning???
/Erik
Fäst stocken i banden och kör "upp på" stocken en vagnslängd.?????
MD650 geggar vidare.
Lite i samma tema:Erik Ljungberg skrev: Där satt den! För att komma loss från lera mm enligt beskriven metod. Kan inte varit helt kul, speciellt i strid.
MD650 geggar vidare.
Vilken utrustning har strf 90 för att göra motsvarande?