Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
IDF markerar organisatorisk tillhörighet medels vita streck på eldröret.
Thord äger frågan.
Thord äger frågan.
Äh, det löser sig.
Nu tappar vi tempo här, med detta förklarar jag Thord Wedmans besittningsrätt till frågan förverkad...detta pga underlåtenhet att i rimlig tid inkomma med ny fråga.
Personfråga:
Pansarprofil som stängde tandläkarpraktiken under det senaste världskriget för att istället tjäna sitt land.
Vid krigsutbrottet var personen löjtnant i reserven och avslutade karriären som generalmajor (aktiv).
Vad hette han/hon?
Personfråga:
Pansarprofil som stängde tandläkarpraktiken under det senaste världskriget för att istället tjäna sitt land.
Vid krigsutbrottet var personen löjtnant i reserven och avslutade karriären som generalmajor (aktiv).
Vad hette han/hon?
Äh, det löser sig.
Min intuition säger mig att det handlar om en man.NIL skrev: Vad hette han/hon?
Amund skrev:Min intuition säger mig att det handlar om en man.NIL skrev: Vad hette han/hon?Och då skulle det kunna vara Franz Bäke, men jag hoppas vid min gud att jag har fel eftersom jag får svårt att snickra ihop en fråga om pansar och sånt.
Ledsen Amund, visst är det "Glade Franz" som efterfrågas, en mycket duglig herre som var omtyckt av såväl Adolf som sina underställda. Han lämnade så tydliga fotavtryck i den tyska militärhistorien att Bundeswehr avdelade en hedersvakt till hans begravning 1978 (inte heeelt okontroversiellt).
Guldstjärna för att du på ett tidigt stadium listade ut att det inte rörde sig om en kvinnlig pansarprofil och generalmajor
Amund äger att krysta fram en fråga inom ämnesområdet pansarhistoria.
Äh, det löser sig.
Tack för frågan Nil.
Nu är det inte lätt att hålla reda på vad som är svårt och inte, men det här får duga att fråga om. Vilka vagnar har han i mitten fått namnge?
Ja det gäller att metodiskt försöka ringa in den eftersökteNIL skrev:
Guldstjärna för att du på ett tidigt stadium listade ut att det inte rörde sig om en kvinnlig pansarprofil
Nu är det inte lätt att hålla reda på vad som är svårt och inte, men det här får duga att fråga om. Vilka vagnar har han i mitten fått namnge?
KV-serien ?
Alldeles riktigt! Kliment Vorosjilov som namngett KV-vagnarna och som på bilden hälsar på hos Ataturk.spett skrev:KV-serien ?
Spetts fråga!
Ett av tågen som användes i nåt av forten i Maginot-linjen?

Roligt att tråden lever.
Maginotlinjen är nog tveksamt eftersom de tågen gick på elektricitet förutom ammunitionstransporterna till ammunitionsblocken. Någon pansardressin kan det inte heller vara eftersom förarplatsen verkar vara lite väl luftig.
Det är i alla fall en intressant fråga eftersom smalspåriga järnvägar och pansar är en ovanlig kombination. Skall bli spännande att se svaret.
Maginotlinjen är nog tveksamt eftersom de tågen gick på elektricitet förutom ammunitionstransporterna till ammunitionsblocken. Någon pansardressin kan det inte heller vara eftersom förarplatsen verkar vara lite väl luftig.
Det är i alla fall en intressant fråga eftersom smalspåriga järnvägar och pansar är en ovanlig kombination. Skall bli spännande att se svaret.
Fanns det inte några smalspåriga järnvägar i södra England som ursprungligen var avsedda för att köra badgäster till och från stränderna som förseddes med "pansartåg" under sommaren 1940 som en del av invasionsförsvaret?
Loket har alltid varit obestyckat
Mannen i den ålderdomliga vagnen har en pedal och något som liknar en spak. Kan det möjligtvis ha suttit en strålkastare i vagnen, vilket kan datera ekipaget till VK 1?
Alldeles bakom västfronten på bägge sidor byggdes tusentals kilometer järnvägar med 600-610mm spårvidd. Lok var förstås tacksamma mål för långskjutande artilleri så britterna byggde 100-tals små motordrivna lok av märket Simplex.
De byggdes i tre versioner. Öppen, halvpansrad och helpansrad. Den på bilden är halvpansrad.
Simplex är en mycket blygsam medlem i pansarfordonens Pantheon men inte desto mindre !
Fri fråga
De byggdes i tre versioner. Öppen, halvpansrad och helpansrad. Den på bilden är halvpansrad.
Simplex är en mycket blygsam medlem i pansarfordonens Pantheon men inte desto mindre !
Fri fråga
Så har vi åter lärt oss något nytt.
Den här mannen påstås numera ha haft ett avgörande inflytande över ett av andra världskrigets största misstag ifråga om utveckling och produktion av pansarfordon.
Vem var han och vilket misstag anses han ha begått, åtminstone så här med facit i hand?
En ledtråd är att mannen var general och att affären gällde två andra generaler.
Den här mannen påstås numera ha haft ett avgörande inflytande över ett av andra världskrigets största misstag ifråga om utveckling och produktion av pansarfordon.
Vem var han och vilket misstag anses han ha begått, åtminstone så här med facit i hand?
En ledtråd är att mannen var general och att affären gällde två andra generaler.
- Bilagor
-
- Ödesdigert inflytande.jpg (14.92 KiB) Visad 202 gånger