Nej. Titta på rekylbromsen......det här är ett ovanligt djur.....Öken-Erik skrev:25 SA 1937 APX
Öken-Erik
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
.....Frankrike insåg Puteaux-kanonens begränsningar - och erbjöds en lösning med ''squeeze-bore''
Frågans pjäs är resultatet....men den utvecklades inte i Frankrike
, Varjag
Frågans pjäs är resultatet....men den utvecklades inte i Frankrike
En dansk vapenfirma, Larsen, åtog sig att modifiera den franska 25mm's PV-kanonen M.1937 - till en squeeze-bore pjäs med kalibern 28/20mm och det är denna danska modifikation bilden visar. Året var 1940 och knappast mer än en eller två prototyper byggdes och provskjöts. Frankrike hann inga få före kollapsen.
Jag vet inte mycket om denna ''Larsen'' men då Danmark ju inte är nedlusat med vapenfabrikanter, gissar jag att det handlade om Larsen - som i Schultz & Larsen, bättre kända för precisionsgevär.
Frågan är fri, Varjag
Jag vet inte mycket om denna ''Larsen'' men då Danmark ju inte är nedlusat med vapenfabrikanter, gissar jag att det handlade om Larsen - som i Schultz & Larsen, bättre kända för precisionsgevär.
Frågan är fri, Varjag
Ok, då passar jag på att fråga vad en pudel och en viss Magda har att göra med stridsvagnshistoria?
En tysk Panther - erövrad (? hur fan gjorde dom det?) under Warzawaupproret 1944....kallad omväxlande Magda - eller Pudel, Varjaglago skrev:Ok, då passar jag på att fråga vad en pudel och en viss Magda har att göra med stridsvagnshistoria?
Färdig pjäs, ladda rök!
Det som direkt dyker upp i mitt minne är väl en av de Pantrar som togs av polackerna i Warzawaupproret.
Har sett två smeknamn på denna vagn, nämligen just Pudel och Magda...
EDIT: Vafan... puck tvåa. SLUT EDIT
MVH
OldCode
Det som direkt dyker upp i mitt minne är väl en av de Pantrar som togs av polackerna i Warzawaupproret.
Har sett två smeknamn på denna vagn, nämligen just Pudel och Magda...
EDIT: Vafan... puck tvåa. SLUT EDIT
MVH
OldCode
Både varjag och OldCode kan sin historia och visste att pudeln Magda inte var någon hund utan ett kattdjur med två namn.
http://www.achtungpanzer.com/polish-arm ... rising.htm
Eftersom varjag var först så äger han förarplatsen.
http://www.achtungpanzer.com/polish-arm ... rising.htm
Eftersom varjag var först så äger han förarplatsen.
Ska man var riktigt formell så heter det:OldCode skrev:Färdig pjäs, ladda rök!
MVH
OldCode
Färdig pjäs, rök ladda.
Tack....
Men skämt åsido - Panzer vorwärts! I vad denna gång?, Varjag
Bätyder dä att man kan ta sig ett bloss innan det dags skjuta nån???Färdig pjäs, rök ladda.
Men skämt åsido - Panzer vorwärts! I vad denna gång?, Varjag
- Bilagor
-
- sidobild.jpg (36.38 KiB) Visad 287 gånger
PzKpfw II ausf L, även kallad Luchs. Inte alltför många byggdes och de senaste som tillverkades hade en 50 mm kanon till skillnad mot huvuddelen som var bestyckad med en 20 mm pjäs.
Bandaggregatet med sin fjädring hette något speciellt men vad har jag tyvärr glömt. WAMO eller något sådant. Någon som vet?
Bandaggregatet med sin fjädring hette något speciellt men vad har jag tyvärr glömt. WAMO eller något sådant. Någon som vet?
Alldeles rätt - trots den lilla ärtbössan är jag säker på att de flesta svor på att de nedlagt en Tiger när dom stoppat en sånlago skrev:PzKpfw II ausf L, även kallad Luchs. Inte alltför många byggdes och de senaste som tillverkades hade en 50 mm kanon till skillnad mot huvuddelen som var bestyckad med en 20 mm pjäs.
Tack. Angående bandaggregatet med sin fjädring så har jag nog blandat ihop det med PzKpfw III och den prototyp med FAMO-fjädring som tillverkades i något exemplar.
Nå, vad är det här? Fotografiet är för övrigt sannolikt taget i Polen september 1939.
Nå, vad är det här? Fotografiet är för övrigt sannolikt taget i Polen september 1939.
- Bilagor
-
- Hög och tung.jpg (77.64 KiB) Visad 244 gånger
Då gissar vi att det är Panzerjäger Abt. 8, med 88mm's FLAK 18 på ZgKw 12tonnen ???, Varjagsannolikt taget i Polen september 1939.
Jajamen, officiell beteckning är 8,8-cm-Flak 18 (Sf) auf ZgKw 12 t - Sd.Kfz 8.
I vissa publikationer kan man läsa att en av Rommels bedrifter var att han var den första som kom på idén att använda luftvärnskanoner mot pansar, vilket förefaller egendomligt eftersom det tidigt fanns pansarbrytande ammunition till pjäsen. Kanske Rommel upptäckte i Frankrike 1940 att man tilldelat kanonen sådan ammunition och börjat fundera över om de inte skulle kunna användas till något?
Denna panzerjäger visade sig i alla fall för otymplig och efter att ha gjort tjänst i Frankrike 1940 så avvecklades konceptet även om man i mitten av 1943 gjorde ett nytt försök genom att montera en 88 mm Flak 37 på samma typ av chassi.
Resultatet blev inte bättre.
Varjag sitter åter på skyttens plats.
I vissa publikationer kan man läsa att en av Rommels bedrifter var att han var den första som kom på idén att använda luftvärnskanoner mot pansar, vilket förefaller egendomligt eftersom det tidigt fanns pansarbrytande ammunition till pjäsen. Kanske Rommel upptäckte i Frankrike 1940 att man tilldelat kanonen sådan ammunition och börjat fundera över om de inte skulle kunna användas till något?
Denna panzerjäger visade sig i alla fall för otymplig och efter att ha gjort tjänst i Frankrike 1940 så avvecklades konceptet även om man i mitten av 1943 gjorde ett nytt försök genom att montera en 88 mm Flak 37 på samma typ av chassi.
Resultatet blev inte bättre.
Varjag sitter åter på skyttens plats.
Var inte detta beläte framtagen som "Bunker-knacker" egentligen och inte alls som PV-vapen?
Betänk vilka vagnar som användes vid den här tiden och vilka kalibrar somanvändes i PV vapen, mellan 25-47mm.
Har för mej att den var tänkt att användas mot Maginotlinjen bla.
Öken-Erik
Betänk vilka vagnar som användes vid den här tiden och vilka kalibrar somanvändes i PV vapen, mellan 25-47mm.
Har för mej att den var tänkt att användas mot Maginotlinjen bla.
Öken-Erik