Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 5 mars 2010, 21:59

Ok, men så luddigt var det ju inte men kanske borde det ha handlat om stridsfordon med pjäsen i kasematt? :)
Men nu är vi inne på hårklyverier och vi fortsätter med det.
Ett quizz skall ju handla om rätt eller fel och om ovedersägliga fakta men jag dristar mig ändå till att fråga om vilken stridsvagn som får anses vara den första moderna "main battle tank".

Bakgrund till frågan:
Under 30-talet strävade man efter att konstruera:

a) Infanteristridsvagnar, vars uppgift var att understödja slagfältets drottning, d v s infanteriet, vars uppgift var att ta terräng och om möjligt slå fienden.
Exempel på sådana vagnar är Matilda 1 och 2 samt PzKpfw IV i sitt tidiga utförande. Hit hör också M 3 Grant/Lee, Valentine, de tidiga Shermanvagnarna och KV-1 och KV-2.
Dessa skulle alltså med direkt och indirekt eld understödja infanteriets anfall.

b) Cruiser tanks, som hade till uppgift att framrycka på djupet av motståndarens gruppering. I den kategorin får väl PzKpfw III anses höra hemma och förstås Crusader och andra "Cruiser tanks".

Men frågan gäller alltså vilken massproducerade vagn som med sin eldkraft, rörlighet och skydd objektivt får anses vara den vagn som först förenade dessa egenskaper/förmågor och som dessutom hade möjlighet att på någorlunda jämlika villkor bekämpa andra stridsvagnar?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 5 mars 2010, 22:28

Hmm...

Tiger I hade mycket god eldkraft och mycket gott pansarskydd, men lämnade mycket att önska i rörlighet...

KV-1 hade gott om pansarskydd och får väl anses ha haft mycket god eldkraft när den kom ut, men återigen så var rörligheten otillräcklig...

Churchill kan väl anses ha haft tillräckligt med eldkraft och mycket gott pansarskydd, men ännu en gång så var rörligheten sådär...

Min gissning faller på T-34, helt enkelt för att den var rörlig, hade ett inovativt pansar som gav ett för sin tid utmärkt skydd och en för sin tid alldeles utmärkt eldkraft.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 5 mars 2010, 22:39

Tricksy hobbitsses...

Morgan har nog rätt med T-34, men bedöms det som fel så erbjuder jag Pz IV F2 som alternativt svar.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 mars 2010, 22:58

Bara för att avvika - röstar jag på ryska BT-7 :D

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 5 mars 2010, 23:12

Jag rekomenderar David Fletchers triologi om brittisk strv utveckling från HMSO books (Mechanized Force, The great Tank Scandal och The Universal Tank) och röstar sålunda på Centurion.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 5 mars 2010, 23:51

Öken-Erik skrev:Jag rekomenderar David Fletchers triologi om brittisk strv utveckling från HMSO books (Mechanized Force, The great Tank Scandal och The Universal Tank) och röstar sålunda på Centurion.
Mellan femtio och hundrafyrtio pund på Amazon.
Som hittat...

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 6 mars 2010, 07:51

A f-n, kostade nog under 10 pund st när det begav sej. Köpte som tur var hela HMSO Books serien (War Cars, Landships, Moving the guns, Breakdown osv), dessa böcker mestadels författade av David Fletcher är helt lysande.

Öken-erik

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 6 mars 2010, 12:50

Jag håller med Morgan och Per när de lyfter fram T-34/76. Visst har konstruktionen sina brister, t ex tvåmanstornet och dessutom användes stridsvagnen knappast optimalt 1941 men balansen mellan eldkraft, rörlighet och skydd var för sin tid unik och den första serieproducerade vagnen rullade ut från fabriken i september 1940, samtidigt som bl a britter och amerikaner fortfarande tillverkade infanteri- och kavalleristridsvagnar (cruisers).
Överhuvudtaget är 30-talet fullt av sidospår i stridsfordonsutvecklingen, t ex möjligheten för lätta stridsvagnar att växla från band till hjul.
T-34/76 hade passat Tuchatjevskijs koncept om strid på djupet utmärkt men stridsvagnskårerna avvecklades som bekant före kriget och T-34 spreds ut, bl a för att kunna stödja infanteriet.

PzKpfw IV F2 och Centurion var också typiska MBT men kom ju senare och kan alltså knappast tävla om förstaplatsen. Var förresten inte Centurion ursprungligen tänkt att vara en "cruiser"?
Angående BT-7 så anses BT-7M med 76 mm kanon ha varit testrigg för T-34/76 men får väl fortfarande anses ha varit en kavalleristridsvagn.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 6 mars 2010, 13:40

Naturligtvis kan mina åsikter om vilken stridsvagn som var den första riktiga MBT ifrågasättas men jag tycker att Morgan nu sitter på förarplatsen och ställer nästa fråga.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 7 mars 2010, 13:35

Jag håller sidan igår på att fundera ut en fråga till måndag eftermiddag, pga. jobb och annat.

Fram tills dess kan ni ställa några interimfrågor.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 8 mars 2010, 19:08

Då kommer frågan.

Två amerikanska pansarvärnsvagnar baserades på M4A2-chassiet, vilka då?

Morgan

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 8 mars 2010, 19:16

M10 och M36B2

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 8 mars 2010, 20:25

För lätt fråga! Men jag kom inte på någon annan efter jobbet...

Öken-Erik rullar vidare...

Morgan

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 8 mars 2010, 21:03

OK, vi fortsätter på samma spår.

Vilka PV vagnar byggdes på M4A3 basis?

Öken-Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 mars 2010, 21:35