M18 Hellcat?NIL skrev:Pausmusik:
Vad ser vi på bilden?
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"
Per Andersson lät sig inte luras av fuskpälsen och eftersom Morgan har släppt frågan så äger Per att serva.
Äh, det löser sig.
- Per Andersson
- Medlem
Då fortsätter vi på Pz Bde 150.
Vilket annat tyskt pansarfordon i 'amerikaniserat' utförande förfogade brigaden över?
Vilket annat tyskt pansarfordon i 'amerikaniserat' utförande förfogade brigaden över?
Stug III
Öken-Erik
Öken-Erik
- Per Andersson
- Medlem
Precis. Jag hittade tyvärr ingen bra bild, för den amerikaniserade StuG:en ser både snygg och lite eljest ut.
Öken-Eriks luva.
Öken-Eriks luva.
Vi fortsätter på ämnet.
Dessa "amerikaniserade" düschkar var också utrustade med ett antal Jeepar, var hade dessa erövrats?
Öken-Erik
Dessa "amerikaniserade" düschkar var också utrustade med ett antal Jeepar, var hade dessa erövrats?
Öken-Erik
...ja Skorzeny själv beskriver ju hur svårt det var att få trupperna att uppge dessa utmärkta fordon...som att dra ut visdomständer....
Kanske han fick dom från ryska fronten???????
Kanske han fick dom från ryska fronten???????
- Per Andersson
- Medlem
Rimligtvis så borde tyskarna ha kommit över en tämligen stor mängd lättare utrustning i samband med Market-Garden.
Alltså Arnhem?
Alltså Arnhem?
Givetvis var Arnhem det korrekta svaret.
Per äger frågan.
Öken-Erik
Per äger frågan.
Öken-Erik
- Per Andersson
- Medlem
Strv 103 var det ena västerländska tunga stridsfordonet med fast monterad kanon som serieproducerades efter WWII.
Vilket var det andra?
Vilket var det andra?
Den enda jag kommer att tänka på är den västtyska Jagdpanzer Kanone 90mm, fast om den var så tung vet i f-n?
Helst som hur är det min gissning.
Helst som hur är det min gissning.
Hm...rätt svårt faktiskt, Jagd Panzer Kanone känns ju ganska intressant men dess pjäs var ju inte fast lagrad utan gick att rikta...
Öken-Erik
Öken-Erik
Nej, om den var fast lagrad så duger förstås inte JgdPzKan men fanns det verkligen fler vagnar än 103:an som använde vagnens styrsystem för att rikta in kanonen?
Ja, inget är förstås omöjligt och vi människor har ju en förkärlek för att upprepa andras misstag så varför inte?
Ja, inget är förstås omöjligt och vi människor har ju en förkärlek för att upprepa andras misstag så varför inte?
- Per Andersson
- Medlem
Jpz Kanone var vad jag hade i tankarna. Ber om ursäkt för luddig formulering.
Iago tar befälet. Framåt!
Iago tar befälet. Framåt!