Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Det enda fordon byggd på ett Churchill-chassi som passar in är Churchill Flail FV3902 or Toad. Dock ser den annorlunda ut än fordonet på bilden. Pass.
Rätt
Vi väntar fortfarande på en skarp uppgift från Öken-Erik men om någon känner för fortsatt paus-muciserande...så...
Vi väntar fortfarande på en skarp uppgift från Öken-Erik men om någon känner för fortsatt paus-muciserande...så...
Äh, det löser sig.
Vad är ovanligt här?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Bilagor
-
- TÅNK.jpg (11.22 KiB) Visad 340 gånger
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
MBT 70
Och vad är ovanligt med den t.o.m. för att vara en MBT 70?Thord Wedman skrev:MBT 70
MVH
Hans
Den stora rekylbromsen (burken mitt på eldröret).
Vilket grundar sig i att vi ser en tysk med 120mm kanon istället för de mer kända jänkarvarianten med 152mm Shillelagh-kanon.MajorLove skrev:Den stora rekylbromsen (burken mitt på eldröret).
The US version was armed with the new XM-150 auto-loading stabilized 152 mm gun/launcher system equipped with a laser rangefinder, then a cutting edge device. The gun was a medium-velocity design that fired artillery-sized high explosive shells in the anti-personnel role, and used HEAT rounds for short-range armored threats. For long-range anti-tank firing the gun could be loaded with the Shillelagh missile. The result was a light gun with the same firepower as a much larger "standard" design. The Germans were suspect of this design and instead planned to equip their versions with their newly-developed Rheinmetall 120 mm gun, also equipped with an auto-loader. Secondary armament for both consisted of a remote-controlled 20 mm cannon that popped up from a hatch behind the driver's cupola for anti-aircraft use, a 7.62 mm machine gun mounted coaxially alongside the main gun, and smoke dischargers on either side of the rear turret. The use of an auto-loader for both versions allowed the crew to be reduced to three: commander, gunner and driver.
Från Wiki.
Kärleksmajorens luva (det kan du bjuda på Thord
MVH
Hans
Vi tar en enkel fråga i hopp om att andra än de mest inbitna skall kunna svara:
Stridsvagn 103 var en tekniskt mycket intressant stridsvagn med många innovativa lösningar. Den hade dock en allvarlig brist, orsakad av en logisk kullerbytta, vilken motstod alla försök till modernisering och resulterade i att vagnen pensionerades långt före sin företrädare. Vilken var den åsyftade bristen?
PS. Att kompaniets soldater gav mig smeknamnet Major Love var ett utslag av ironi...
Stridsvagn 103 var en tekniskt mycket intressant stridsvagn med många innovativa lösningar. Den hade dock en allvarlig brist, orsakad av en logisk kullerbytta, vilken motstod alla försök till modernisering och resulterade i att vagnen pensionerades långt före sin företrädare. Vilken var den åsyftade bristen?
PS. Att kompaniets soldater gav mig smeknamnet Major Love var ett utslag av ironi...
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Visst kan jag bjuda på det, speciellt med tanke på att jag inte läste ordentligt.Hans skrev: Kärleksmajorens luva (det kan du bjuda på Thord)
MVH
Hans
"Vad är ovanligt här?" Jag läste: "Vad är det här för något ovanligt"
Inte ens antalet ord stämde ju.
/Thord
STOPP!!!!
OK, jag glömde bort att jag vunnit, jag håller på med C4-OPEN (Sveriges största modelltävling som äger rum nu till helgen i Malmö, www.c4-open.nu) och jobbar massor extra, dessutom natt.
Men man BORDE väl kunna lämna herrarna ett par dagar, jag menar Flail o Toad????
Det ser väl varenda människa att det rör sej om en Churchill Carpet layer (Type D) Mk III!
Att sedan foto är taget av Sgt Laing under en övning med 79th AD mellan 31 Mars och 6 April 1944 kanske inte är lika självklart.
Öken-Erik
(Besserwisser, vem jag???) 
OK, jag glömde bort att jag vunnit, jag håller på med C4-OPEN (Sveriges största modelltävling som äger rum nu till helgen i Malmö, www.c4-open.nu) och jobbar massor extra, dessutom natt.
Men man BORDE väl kunna lämna herrarna ett par dagar, jag menar Flail o Toad????
Det ser väl varenda människa att det rör sej om en Churchill Carpet layer (Type D) Mk III!
Att sedan foto är taget av Sgt Laing under en övning med 79th AD mellan 31 Mars och 6 April 1944 kanske inte är lika självklart.
Öken-Erik
Fuckerwolf heter det faktiskt.
Lugn grabbar, det är bara att svara på Kärleksmajorens fråga - Nit-Erik blir alltid sådär när han får en överdos
MVH
Hans
Lugn grabbar, det är bara att svara på Kärleksmajorens fråga - Nit-Erik blir alltid sådär när han får en överdos
MVH
Hans
Ett litet tillägg bara.....
Jag vill bara poängtera att hela tonen i mit inlägg naturligtvis är skrivet med humor och självironi (samt sjukdomsinsikt), men det jag skrev stämmer faktiskt, både VAD det är för Churchill samt omständigheterna kring fotot.
Öken-Erik (Inte helt frisk enl hans familj.....)

Jag vill bara poängtera att hela tonen i mit inlägg naturligtvis är skrivet med humor och självironi (samt sjukdomsinsikt), men det jag skrev stämmer faktiskt, både VAD det är för Churchill samt omständigheterna kring fotot.
Öken-Erik (Inte helt frisk enl hans familj.....)
Kan det vara så enkelt som att motorrummet var underdimensionerat och inte medgav att man monterade in en kraftigare panna?MajorLove skrev:Vi tar en enkel fråga i hopp om att andra än de mest inbitna skall kunna svara:
Äh, det löser sig.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
MajorLove skrev:Vi tar en enkel fråga i hopp om att andra än de mest inbitna skall kunna svara:
Bygdes inte med antagandet att det aldrig skulle kunnas byggas ett eldledningsystem som tillät skjutning, med precision, under gång. Alltså måste vagnen stå stilla vid skjutning och riktning kunde ske med hela vagen. Inget torn behövdes.
När det sen utvecklades eldledningsystem för skjutning under gång gick det aldrig att modifiera Strv 103 då torn saknades. Motor, ammunition mm kan bytas med det är omöjligt att sätta torn på en tornlös vagn.
/Erik