Bästa stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 18:13

Mrkos skrev:
Luno skrev:
Mrkos skrev:Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte
Maus vägde ju 188 ton och den skulle sjunka rätt djupt ner i flod bottnen och eftersom den är utrustad med endast 600HK så lär den inte kunna ta sig loss

Not my problem, hehe Nä ja ghåller me om att de inte skulle gå ihop men men jag är ingen tysk ingejör, och därmed inte tillräckligt galen för o fatta :roll:
fatta med vilka enormt slitage det måste va på motorn
dom kommer ju plåga ihjäl den stackars V12an .
Och fjärdringen lär ju inte hålla för så mycket terräng körning men visst bortser vi från alla dom där små problemen så är det en stor och trevlig vagn :D

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 18:27

hehe jupp :D i allra högsta grad, duvet den V12an som sitter i alla mercor med 12:a och maybach är nära släkt av WW2-tanktolvan (bortsett från att det är en 12:a) :D Gött o ha lite gosigt tyskt meck under huven :wink:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 18:36

glöm då inte att biltillverkaren maybach är tillbaks igen och tillverkar bilar igen :-) men det är lite OT

så tillbaks till den bästa stridsvagnen jag lägger min röst på Panzerkampfwagen V "Panther II" för den har Pantherns rörlighet och pansar skydd och så har den den berömda 88mm KwK 43 L/71 som kan slå ut det mesta

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 18:47

jo jagvet, dome fina dom bilarna :D Jupp, panther är go o fin, min favootank designmässigt, och enligt många krigest bästa, så ja håller med. panther II tillverkades inte is tor skala vad jag vet men den var antagligen bra 8)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 9 september 2003, 18:50

Mrkos skrev:jo jagvet, dome fina dom bilarna :D Jupp, panther är go o fin, min favootank designmässigt, och enligt många krigest bästa, så ja håller med. panther II tillverkades inte is tor skala vad jag vet men den var antagligen bra 8)
Panther II kom väl aldrig längre än till prototypstadiet?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 september 2003, 18:52

Ni har klagat en del på TigerII:an, men med sin effektiva kanon och kraftiga bepansring så måste den ju har varit bra i försvar. Då spelade väl dess låga hastighet mindre roll. Det är klart om flyg sattes in mot den, men annars borde den ha varit rätt svår att slå ut.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 18:57

Björn E skrev:
Mrkos skrev:jo jagvet, dome fina dom bilarna :D Jupp, panther är go o fin, min favootank designmässigt, och enligt många krigest bästa, så ja håller med. panther II tillverkades inte is tor skala vad jag vet men den var antagligen bra 8)
Panther II kom väl aldrig längre än till prototypstadiet?
dom byggde hela två stycken :D som for till ryssland för tester där dom även försvann.
Vad som hände vet jag inte men jag vet att man hade problem med 88an att den tog upp väldigt mycket plats i tornet

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 20:14

Schwalbe skrev:Ni har klagat en del på TigerII:an, men med sin effektiva kanon och kraftiga bepansring så måste den ju har varit bra i försvar. Då spelade väl dess låga hastighet mindre roll. Det är klart om flyg sattes in mot den, men annars borde den ha varit rätt svår att slå ut.
Det har du helt rätt i men på västfronten sattes flg in mot ALLT och ALLA som tillhörde axelmakterna. På östfronten hade man ock säkert kul med den, när t34:orna svärmade :wink:

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 9 september 2003, 21:43

Att påstå att Tiger II var ett skämt och ett misslyckande anser jag vara helt felaktiga påståenden.
Tiger II var konstruerad som ett defensivt vapen och var synnerligen illa lämpad för anfallsstrid villket också visade sig tex vid Ardenneroffensiven, fel använt kan det bästa vapnet framstå som uselt.
Allt för få Tiger II producerades alldeles för sent för att ha någon inverkan på kriget.
Till detta skall läggas att det var stor brist på både erfarna stridvagnsbesättningar och på drivmedel, något som drabbade Tiger II extra hårt då den slukade soppa i mängder, många Tigrar övergavs pga just soppa torsk.
I en ren duell fanns det i princip ingen allierad stridsvagn som kunde mäta sig med en Tiger II.
Personligen om man ser till hela kriget håller jag T:34 för den bästa stridvagnen.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 9 september 2003, 22:29

Schwalbe skrev:Ni har klagat en del på TigerII:an, men med sin effektiva kanon och kraftiga bepansring så måste den ju har varit bra i försvar. Då spelade väl dess låga hastighet mindre roll. Det är klart om flyg sattes in mot den, men annars borde den ha varit rätt svår att slå ut.
Men då ska man inte glömma att flyg var så gott
som verkningslöst mot stridsvagnar.
Daniel skrev:Att påstå att Tiger II var ett skämt och ett misslyckande anser jag vara helt felaktiga påståenden.
Tiger II var konstruerad som ett defensivt vapen och var synnerligen illa lämpad för anfallsstrid villket också visade sig tex vid Ardenneroffensiven, fel använt kan det bästa vapnet framstå som uselt.
Allt för få Tiger II producerades alldeles för sent för att ha någon inverkan på kriget.
Till detta skall läggas att det var stor brist på både erfarna stridvagnsbesättningar och på drivmedel, något som drabbade Tiger II extra hårt då den slukade soppa i mängder, många Tigrar övergavs pga just soppa torsk.
I en ren duell fanns det i princip ingen allierad stridsvagn som kunde mäta sig med en Tiger II.
Personligen om man ser till hela kriget håller jag T:34 för den bästa stridvagnen.
De enda som kunde mäta sig med en Tiger II:a i en
duellsituation var IS-2 och M26E4 "Super-Pershing",
samt M36 Jacksom och vanliga M26:or (M26E3) med
tillgång till APDS-ammunítionen.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 10 september 2003, 11:27

Björn E skrev:
Panzershreck (pansar skräck) är en tysk bazooka kopia i stortsett
Fel. Bazooka är en amerikansk panzerschreck-kopia.

Och de svenska pansarvärnsvapnen pansarskott m/46 och raketgevär m/49 är kopior av tyska Panzerfaust respektive Panzerschreck. Den lilla skölden på Panserschreck saknas emellertid på det svenska raketgeväret. Bägge tillfördes hemvärnet på 50-talet och var tämligen otrevliga att skjuta med.
RSV-hälsningar
Hasse L

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 10 september 2003, 11:35

hans lindquist skrev:
Björn E skrev:
Panzershreck (pansar skräck) är en tysk bazooka kopia i stortsett
Fel. Bazooka är en amerikansk panzerschreck-kopia.

Och de svenska pansarvärnsvapnen pansarskott m/46 och raketgevär m/49 är kopior av tyska Panzerfaust respektive Panzerschreck. Den lilla skölden på Panserschreck saknas emellertid på det svenska raketgeväret. Bägge tillfördes hemvärnet på 50-talet och var tämligen otrevliga att skjuta med.
RSV-hälsningar
Hasse L
Vapnet kallades i folkmun Panzerschreck men ska man använda rätt namn så hette den Raketenbüchse 54 :D ursäkta att jag var petig

Och vapnet var en kopia på den amerikanska bazookan inte tvärtom som många säger
MVH
Olof

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 september 2003, 14:24

Inläggen kring attackflyg flyttades till en egen tråd.

Isbear
Medlem

Inlägg av Isbear » 12 september 2003, 02:58

VANUDÅ??? "super pershing"?? har du nån länk?? :)

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 12 september 2003, 12:26

Köningstigern

Skriv svar