Du är en av de som har testat både M1, T-80, LeClerc, Challenger-2 och -122 menar du?MD650 skrev:Det är ur den erfarenheten som jag skriver inlägget.DIREWOLF skrev: "extrem" är vad folk som åtminstone borde veta från direkt erfarenhet kallar det.
Den är större oavsett synvinkel. Sen antar jag att skillnaden är markant större bakifrån...
...
Norge kjøper stridsvogn S-122?
Re: Norge kjøper stridsvogn S-122?
- J.K Nilsson
- Medlem
Varför skulle den politiska dimensionen vara mindre i Stridsvagnsköp jämfört med stridsflygplansköp?MD650 skrev:Den är ju inte den bästa vagnen...J.K Nilsson skrev:Varför inte köpa amerikanskt?![]()
J.K Nilsson
Den stora nackdelen med M1:an är bränsleförbrukningen.
J.K Nilsson
Ingen alls egentligen, men i fallet med anskaffningen av strv 122 Leopard spelade det viss roll att Sverige även fick ett mycket fördelaktigt erbjudande om leasing av strv 121 s.as. på köpet. Något som amerikanerna inte ville eller kunde matcha.
Jänkarna ville heller inte dela med sig av all elektronik, eller nåt sånt... Vet de tramsade om "militära hemligheter" i alla fall.Sarvi skrev:Ingen alls egentligen, men i fallet med anskaffningen av strv 122 Leopard spelade det viss roll att Sverige även fick ett mycket fördelaktigt erbjudande om leasing av strv 121 s.as. på köpet. Något som amerikanerna inte ville eller kunde matcha.
Det som skiljer våra Leoparder från tyskarnas är som flera nämnt skyddet som är svenskutvecklat. Sen finns det andra modifieringar såsom torntak och ledningssytem, vattenkokare (värd sin vikt i guld!) med mera.sonderling skrev:Vänta nu om jag fattat rätt men S-122 är i skalet en tysk Leopard 2 eller?
Och en annan fråga: Om vi säljer våra stridsvagnar till Norge, vad ska vi själva ha då? Eller anses det som att vi har ett överskott.
Sonderling
För vår egen skull hoppas jag norskarna köper Leoparder av tyskarna och inte av oss.