Norge kjøper stridsvogn S-122?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
DIREWOLF
Medlem

Re: Norge kjøper stridsvogn S-122?

Inlägg av DIREWOLF » 18 juli 2009, 12:05

MD650 skrev:
DIREWOLF skrev: "extrem" är vad folk som åtminstone borde veta från direkt erfarenhet kallar det.
Den är större oavsett synvinkel. Sen antar jag att skillnaden är markant större bakifrån...

...
Det är ur den erfarenheten som jag skriver inlägget.
:)
Du är en av de som har testat både M1, T-80, LeClerc, Challenger-2 och -122 menar du?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 21 juli 2009, 11:28

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:Varför inte köpa amerikanskt? :o

J.K Nilsson
Den är ju inte den bästa vagnen... ;)
Den stora nackdelen med M1:an är bränsleförbrukningen.
:)
Varför skulle den politiska dimensionen vara mindre i Stridsvagnsköp jämfört med stridsflygplansköp?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 juli 2009, 12:53

Ingen alls egentligen, men i fallet med anskaffningen av strv 122 Leopard spelade det viss roll att Sverige även fick ett mycket fördelaktigt erbjudande om leasing av strv 121 s.as. på köpet. Något som amerikanerna inte ville eller kunde matcha.

DIREWOLF
Medlem

Inlägg av DIREWOLF » 21 juli 2009, 15:33

Sarvi skrev:Ingen alls egentligen, men i fallet med anskaffningen av strv 122 Leopard spelade det viss roll att Sverige även fick ett mycket fördelaktigt erbjudande om leasing av strv 121 s.as. på köpet. Något som amerikanerna inte ville eller kunde matcha.
Jänkarna ville heller inte dela med sig av all elektronik, eller nåt sånt... Vet de tramsade om "militära hemligheter" i alla fall.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 20 augusti 2009, 23:11

sonderling skrev:Vänta nu om jag fattat rätt men S-122 är i skalet en tysk Leopard 2 eller?
Och en annan fråga: Om vi säljer våra stridsvagnar till Norge, vad ska vi själva ha då? Eller anses det som att vi har ett överskott.

Sonderling
Det som skiljer våra Leoparder från tyskarnas är som flera nämnt skyddet som är svenskutvecklat. Sen finns det andra modifieringar såsom torntak och ledningssytem, vattenkokare (värd sin vikt i guld!) med mera.
För vår egen skull hoppas jag norskarna köper Leoparder av tyskarna och inte av oss.

Skriv svar