Quiz: Pansarhistoria
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
Måste ju få retas lite.
Lite kust finns allt, men det beror ju på hur man definierar det. Jag har i alla fall vandrat längs "kusten" och tittat in i grannlandet.
Dessutom har jag varit inne i en sån där manick som hänger i kranen.
Lite kust finns allt, men det beror ju på hur man definierar det. Jag har i alla fall vandrat längs "kusten" och tittat in i grannlandet.
Dessutom har jag varit inne i en sån där manick som hänger i kranen.
Det verkar ju stå klart att det är en mojäng som användes för att lyfta tornet av schweitziska Centurionvagnar och placera dem som värntorn.
Exakt vad apparaten heter (gissar på Panzerkampfwagenturmverflüttungssondergerät eller nåt) och varför man inte kunde lösa problemet med en konventionell kranbil undflyr mig dock.
Exakt vad apparaten heter (gissar på Panzerkampfwagenturmverflüttungssondergerät eller nåt) och varför man inte kunde lösa problemet med en konventionell kranbil undflyr mig dock.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Sorry Lasse
Nu kanske jag föregår lite men här finns lite om denna:
http://www.unterirdischeschweiz.ch/86834.html
Problemet är inte att lyfta tornen på plats utan att ha en vagga som är horisontell som du skall lyfta av tornet från (eller till) och det kan vara lite knivigt att ställa en vanlig lastbil horisontellt och då var det nog enklare att tillverka en vagga med justerbara stödben och varför inte en vagga där tornet passade och som dessutom kunde köras för egen maskin. Tornet väger ju runt 15 ton.
Nu kanske jag föregår lite men här finns lite om denna:
http://www.unterirdischeschweiz.ch/86834.html
Problemet är inte att lyfta tornen på plats utan att ha en vagga som är horisontell som du skall lyfta av tornet från (eller till) och det kan vara lite knivigt att ställa en vanlig lastbil horisontellt och då var det nog enklare att tillverka en vagga med justerbara stödben och varför inte en vagga där tornet passade och som dessutom kunde köras för egen maskin. Tornet väger ju runt 15 ton.
Och här ser man steg för steg hur tornen monteras: http://www.fwk.ch/fotos/varia/centurion-bunkerbau/
Stefan bygger nästa.
Stefan bygger nästa.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Jag hade ju redan inside om vad det var så jag tycker att Sarvi var den som får ta åt sig äran och konstruera något.
En mycket schweitzisk lösning, syns det mig.
Förhoppningsvis något enklare: vad är det här?
Förhoppningsvis något enklare: vad är det här?
Ingen? Vi befinner oss i den södra hemisfären...
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Tyvärr ingen aning.
Övriga gissare verkar ha gått i ide
Bandaggregatet ser misstänkt likt ut Sherman eller M 10
Övriga gissare verkar ha gått i ide
Bandaggregatet ser misstänkt likt ut Sherman eller M 10
It´s a Jääääg, som Jeremy Clarkson skulle uttalat det.
Eller snarare Jaguar på det inhemska språket som talas i Argentina. Liknar Sherman men lär designmässigt bara ha fått några få influenser från USA.
Lasse Odrup prickar rätt! DH.43 Nahuel. Bara tolv tillverkade då man istället skaffade sig billig surplus efter kriget.
Vi väntar med spänning på moderatorn MD650 fråga som han eller hon är skyldig oss sedan den 12 september 
I väntan på det så kanske det passar med en interimsfråga.
Vilket stridsfordon fick på sin tid "smeknamnet" Piskan?
?, VarjagLasse Odrup skrev:Vi väntar med spänning på moderatorn MD650 fråga som han eller hon är skyldig oss sedan den 12 september
Nja, Whippet Mark A döptes faktiskt efter hunden. Anledningen var förstås stridsvagnens snabbhet, mer än dubbla promenadhastigheten för en infanterist (15 km/tim).
Vid den här tiden skulle den vanliga stridsvagnen följa och understödja infanteriet och därför var maxhastigheten för Mark IV och andra runt 7 km/tim.
Nej, Piskan var ett annat stridsfordon. Vilket?
Vid den här tiden skulle den vanliga stridsvagnen följa och understödja infanteriet och därför var maxhastigheten för Mark IV och andra runt 7 km/tim.
Nej, Piskan var ett annat stridsfordon. Vilket?
Var det inte en svensk vagn som hade det epitetet?
(Och ja, jag har syndat med att inte kommit fram med en ny fråga)

(Och ja, jag har syndat med att inte kommit fram med en ny fråga)