Har stridsvagnen en framtid idag?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1614
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av erep » 12 september 2024, 17:15

von Adler skrev:
18 augusti 2024, 12:41

Vi har sett dussintals, om inte hundratals filmer där vanliga kommersiella drönare släpper 50-60mm granatkastargranater genom öppna tornluckor och självmordsdrönare flyger in genom varenda slags lucka som är öppen, varvid stridsvagnen slås ut även om ammunitionen inte antänds.
.....
De stillastående vagrarna med en lucka öppen dit man kan fälla en granat från en drönare är ju vagnar vars bemanning sprungit iväg, och lämnat (i strid med reglementet), luckan öppen då det varit så bråttom att komma bort från vagnen som mist sin rörelseförmåga.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3821
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av millgard » 13 september 2024, 19:05

Varför skall man ha besättningen I vagnen? Bättre att de sitter någon annanstans, redo att korrigera eller ta beslut om vagnens egen AI hamnar i bryderi.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 14250
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av Markus Holst » 13 september 2024, 19:19

Av samma anledning som man har folk i stridsplanen?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3821
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av millgard » 14 september 2024, 08:09

Markus Holst skrev:
13 september 2024, 19:19
Av samma anledning som man har folk i stridsplanen?
Ja så har man ju tänkt fram tills nu i alla fall. Ukraina har visat att utvecklingen går väldigt fort ibland.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 september 2024, 08:09

För mig handlar det om ansvarstagande gentemot Folkrätten och Krigets Lagar.

Om en stridsvagnsbesättning eller en stridspilot befinner sig inuti stridsvagnen eller stridsflygplanet och skjuter sönder ett sjukhus så bär stridsvagnsbesättningen eller stridspiloten det rättsliga och moraliska ansvaret och kan bli dömd för krigsförbrytelser.

Om stridsvagnen eller stridsdrönare är helt AI-styrt och skjuter sönder ett sjukhus, vem bär då det rättsliga och moraliska ansvaret? Även om det sitter en "skrivbordspansarsoldat" eller en "skrivbordsstridspilot" med uppgift att i allra värsta fall förhindra sånt?

Den frågan är mycket mer komplicerad att lösa. Är det mjukvarutillverkaren? Är det krigsmakten som äger stridsvagnen eller stridsdrönaren? Är det den som är ansvarig för den uppkopplingen mellan "skrivbordssoldaten" och AI-stridsvagnen eller AI-stridsdrönaren? Eller är det "skrivbordssoldaten", även om uppkopplingen mellan denna och AI-stridsvagnen eller AI-stridsdrönaren skulle strula?

Detta är den viktiga frågan för mig. Den rättsliga och moraliska ansvarsfrågan.

Att utreda detta blir nog mycket mer komplicerat än att utreda ett fall där en fysiskt stridsvagnsbesättning eller en fysiskt stridspilot begår felet.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av Hans » 14 september 2024, 08:17

Vi kanske skall börja att prata om hurivida grukimojerna utan folk i är fjärrstyrda av folk, AI kontrollerade eller möjligtvis fjärrstyrda med viss AI assistans.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av Hans » 14 september 2024, 09:38

Nu kommer jag drömma mardrömmar, jag har en Alexa hemma. Jag tänker mig hur jag som stressad infanteris säger till stridsfordonet ifråga; 'Bekämpa fienden i dungen rakt fram' och hennes svar blir: 'Bekämpa fienden i pungen rakt fram, uppfattat , skall ske' Missförstånd kan ske emellan människor också men de brukar begripa av kontexten vilket inte alltid Alexa gör.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5289
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Har stridsvagnen en framtid idag?

Inlägg av koroshiya » 14 september 2024, 22:08

Liksom med krigsbåtarna kan åtminstone jag tänka mig att en del pansar kommer tas bort. Det blir då mer en glaskanon med aktivt försvar. Lösningen verkar åtminstone inte vara att göra vagnarna tyngre, för då hade man väl fortsatt med det efter kriget.

Någon Maus får vi nog inte se igen förrän det finns antigravmaskiner, och Maus i sig var mer en mobil fästning än en tonk.

Skriv svar