Tyska pansaruniformer 1944-45 - kamouflagefärgade?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Tyska pansaruniformer 1944-45 - kamouflagefärgade?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 september 2020, 14:14

1944 så var ju tyska pansarförband som bekant inte längre i fördel mot den allt mer numerärt - och kvalitativt - överlägsna fienden på de båda fronterna i Europa.

Då började även medvetenheten om kamouflageuniformer för pansarbesättningar (jag pratar inte här om Tarnwendeanzug, det var en helt annan sak) av klassiskt uniformssnitt gjorda av tyger med påtryckt kamouflagemönster. Nu fanns ju även det "importerade" (läs beslagtagna) italienska kamouflagemönstret tillgängligt utöver Splintertarn osv.

Började även förband vid Wehrmacht använda dessa förutom Waffen-SS, som ju var mycket tidiga med kamouflageuniformer för sina pansarbesättningar, eller skedde detta först 1945? Det är ju lite olämpligt att bära svarta uniformer ute i terrängen antar jag...

Jag har sett bilder av jaktpiloter med kamouflagefärgade jackor, bl.a. en bild av Erich Hartmann, där han bär en Spliterntarn-flygjacka istället för den klassiska Luftwaffe-blå, samt högre officerare, som även de bär kamouflage-officersjackor.

Det är nämligen en halvfigur som jag är i färd att måla om, så det är därför som jag undrar.

HGS

Skriv svar