Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Amerikanska T 17 Staghund borde platsa + Daimler Dingo??,Varjag
Men Dingo är väl inget fordon från andra världskriget, även om det förstås är ett hunddjur?varjag skrev:Amerikanska T 17 Staghund borde platsa + Daimler Dingo??,Varjag
Erik har som vanligt presenterat en knepig fråga
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Håller med om att Erik ofta presenterar knepiga frågor.Lasse Odrup skrev:Men Dingo är väl inget fordon från andra världskriget, även om det förstås är ett hunddjur?varjag skrev:Amerikanska T 17 Staghund borde platsa + Daimler Dingo??,Varjag
Erik har som vanligt presenterat en knepig fråga
Men som ägare till den enda (?) Daimler Dingo i Sverige vill jag påpeka att Dingo i högsta grad är ett fordon från WW II.
Efterföljaren Daimler Ferret däremot är en efterkrigsprodukt.
Tyvärr har renoveringen av Dingon "avstannat". Det kom lite "annat" i vägen, som att bygga ett nytt museum. Men när väl alla rutiner kommit på plats hoppas jag att få lite tid över till annat.
Två fordon, ETT hund-djur!
Vi har fått två, Staghound och Dingo.
Jag frågade även om landen...
Jag sjall vara snäll och berätta att det ena landet är England samt att djuret är just (Daimler) Dingo.
Vilket är då det andra landet?
Öken-Erik
Jag sjall vara snäll och berätta att det ena landet är England samt att djuret är just (Daimler) Dingo.
Öken-Erik
Men Staghound och Dingo är väl båda brittiska namn på pansarfordon, den förra en amerikansk vagn och den senare en brittisk konstruktion (tack, Stefan)?Öken-Erik skrev:Två fordon, ETT hund-djur!
Jag skall vara snäll och berätta att det ena landet är England samt att djuret är just (Daimler) Dingo.
Öken-Erik
Eller är Erik ute efter efterkrigskonstruktionen Dingo från Tyskland?
Jo, men om du läser fråga så efterfrågar jag ETT djur och TVÅ länder, dvs i detta fallet är djuret Dingo och ett av länderna England!
Det fanns alltså ytterliggare en Dingo från att annat land och det är inte det tyska efterkrigsfordonet jag söker.
Jag sökte en australiensisk Dingo Scoutcar, en inhemsk produkt som bygger på CMP komponenter, tillverkad under kriget men aldrig använd i "skarpt" läge. Det är ett, i mina ägen; mycket attraktivt fordon.
http://www.warwheels.net/DingoScoutAussieINDEX.html
Frågan är fri.
Öken-Erik
Det fanns alltså ytterliggare en Dingo från att annat land och det är inte det tyska efterkrigsfordonet jag söker.
Jag sökte en australiensisk Dingo Scoutcar, en inhemsk produkt som bygger på CMP komponenter, tillverkad under kriget men aldrig använd i "skarpt" läge. Det är ett, i mina ägen; mycket attraktivt fordon.
http://www.warwheels.net/DingoScoutAussieINDEX.html
Frågan är fri.
Öken-Erik
Nåväl, vi frågar då efter vad hon har för koppling till pansarvärnsvapen?
- Bilagor
-
- Pansarvärnskoppling.jpg (20.02 KiB) Visad 440 gånger
Laddad med två bomber? 
Fy! Det är en seriös fråga.
Med den bilden?Lasse Odrup skrev:Fy! Det är en seriös fråga.
X7 Rotkäppchen Anti-tank Missile?
Ja, alla har ju inte Nimrods fantasiNimrod-S skrev:Med den bilden?Lasse Odrup skrev:Fy! Det är en seriös fråga.![]()
X7 Rotkäppchen Anti-tank Missile?
http://www.wehrmacht-history.com/luftwa ... issile.htm
http://www.oocities.org/pizzatest/panzerfaust12.htm
Nimrod-S skjuter nästa.
Tack Lasse.
Ett annat vapen för att penetrera stridsvagnar är detta. Vad heter den?
Ett annat vapen för att penetrera stridsvagnar är detta. Vad heter den?
Den på bilden är en licenstillverkad Pakistansk version av det kända originalet.
Den ser med all blank metall väldigt kinesisk ut men har kineserna verkligen utvecklat några kända pansarvärnsrobotar?
Rätt land. Om man spelar Battlefield 2 kan man använda den för att krossa M1 Abrams.Lasse Odrup skrev:Den ser med all blank metall väldigt kinesisk ut men har kineserna verkligen utvecklat några kända pansarvärnsrobotar?