Landsverk L-180/Lynx tårn
Landsverk L-180/Lynx tårn
Dette billede viser tilsyneladende en Landsverk L-180 undervogn med tårnet fra en Landsverk Lynx
Vognen er vel svensk, men hvad er historien bag den?
Claus B
Claus B
- Bilagor
-
- Landsverk L-180 med Lynx tårn?
- b.jpg (69.62 KiB) Visad 3687 gånger
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Re: Landsverk L-180/Lynx tårn
Cbo // Har ni funnit mer information kring era L-180 och Lynx efter augusti 1943?
PV 6 (L-185) hamnade som bekant i tysk tjänst i ett pansarspaningsförband. (Originalfoto hos SPHF).
Inventarielista finns även för 233. Reserve. Panzer Division som har ett antal danska bytespansarbilar i tjänst 1945.
Hilsen,
Thorleif
PV 6 (L-185) hamnade som bekant i tysk tjänst i ett pansarspaningsförband. (Originalfoto hos SPHF).
Inventarielista finns även för 233. Reserve. Panzer Division som har ett antal danska bytespansarbilar i tjänst 1945.
Hilsen,
Thorleif
Fanns det verkligen en L-185? Har för mig att Landsverk tillverkade L-180, L-181 och L-182. L-182 köptes f ö i ett exemplar av Finland och lär vara den enda finska pansarbil som använder under Vinterkriget. Den nedre bilden visar de sorgliga resterna av den bilen efter att den under flera år använts som mål för pansarvärnsvapen.Lynx_39 skrev:Cbo // Har ni funnit mer information kring era L-180 och Lynx efter augusti 1943?
Hilsen,
Thorleif
http://www.jaegerplatoon.net/ARMOURED_CARS4.htm
- Bilagor
-
- Landsverk 182 Lappeenranta 1939.jpg (82.58 KiB) Visad 3584 gånger
-
- Resterna av L-182.jpg (43.1 KiB) Visad 3584 gånger
Hilsen,
Thorleif[/quote]
Fanns det verkligen en L-185? Har för mig att Landsverk tillverkade L-180, L-181 och L-182. L-182 köptes f ö i ett exemplar av Finland och lär vara den enda finska pansarbil som använder under Vinterkriget. Den nedre bilden visar de sorgliga resterna av den bilen efter att den under flera år använts som mål för pansarvärnsvapen.
http://www.jaegerplatoon.net/ARMOURED_CARS4.htm[/quote]gliga resterna av den bilen efter att den under flera år använts som mål för pansarvärnsvapen
Det var inte den enda pansarbilen som användes under vinterkriget. Har sett fotografi (SA-Kuva) på en BA-20M i vinterskrud med blåvita hakkors (liknande flygvapnets) från vinterkriget.
Hilsen,
Thorleif[/quote]
Fanns det verkligen en L-185? Har för mig att Landsverk tillverkade L-180, L-181 och L-182. L-182 köptes f ö i ett exemplar av Finland och lär vara den enda finska pansarbil som använder under Vinterkriget. Den nedre bilden visar de sorgliga resterna av den bilen efter att den under flera år använts som mål för pansarvärnsvapen.
http://www.jaegerplatoon.net/ARMOURED_CARS4.htm[/quote]gliga resterna av den bilen efter att den under flera år använts som mål för pansarvärnsvapen
Det var inte den enda pansarbilen som användes under vinterkriget. Har sett fotografi (SA-Kuva) på en BA-20M i vinterskrud med blåvita hakkors (liknande flygvapnets) från vinterkriget.
Jo, även jag har sett sådana bilder men alltid trott att de härrörde sig från vintern 41/42 eller möjligen vintern 42/43 eftersom det tar en viss tid att anpassa krigsbyten och att inlemma det i en befintlig organisation.
Om du kunde nämna någon källa med datering vore jag tacksam.
Om du kunde nämna någon källa med datering vore jag tacksam.
Bild av BA-20M i vinterskrud, finns i "Suomalaiset Panssarivaunut 1918-1997" ISBN 952-5026-09-4. Bilden är tagen i februari 1940. Hakkors i blått på fordon, tror jag inte förekom under fortsättningskriget.
De finska "reparationsverkstäderna" var ofta mycket snabba med att "vända stridsfordon i den andra riktningen"
De finska "reparationsverkstäderna" var ofta mycket snabba med att "vända stridsfordon i den andra riktningen"
Nu har vi hamnat lite off topic men jag hoppas man har överseende
Bilden finns på sidan 53 i boken men vad som är förbryllande är att svastikan infördes på pansarfordon först i juni 1941. Innan dess hade man blåvita band som nationellt kännetecken.
Sedan har du förstås rätt i att man var snabb med att sätta krigsbyten i drift men att en BA-20 skulle få någon slags prioritet var en överraskning.
Ps. Jo, blå svastika förekom under Fortsättningskriget, åtminstone under 1941.
Bilden finns på sidan 53 i boken men vad som är förbryllande är att svastikan infördes på pansarfordon först i juni 1941. Innan dess hade man blåvita band som nationellt kännetecken.
Sedan har du förstås rätt i att man var snabb med att sätta krigsbyten i drift men att en BA-20 skulle få någon slags prioritet var en överraskning.
Ps. Jo, blå svastika förekom under Fortsättningskriget, åtminstone under 1941.
Beträffande L-185 finns mer information här: http://www.chakoten.dk/cgi-bin/fm.cgi?n=627
Intressant om skrotdelarna från finska L-182, vad kan du mer berätta kring dessa?
Vill minnas att det även hittats reservdelar till vagnen i Finland för några år sedan, bortglömda i nån låda på nåt lager eller så?
Intressant om skrotdelarna från finska L-182, vad kan du mer berätta kring dessa?
Vill minnas att det även hittats reservdelar till vagnen i Finland för några år sedan, bortglömda i nån låda på nåt lager eller så?
Jag skall kolla om vår L-182:s öden och äventyr och vad som hände innan resterna slutligen hamnade i en låda vid reparationsverkstaden på Parolaheden.
Angående reservdelarna så har jag faktiskt hört det förut. En bekant i Holland som förestår ett militärt museum frågade mig för något år sedan om det stämde att Finland ännu hade en L-182 med reservdelar men jag kunde tyvärr inte ge honom något besked. Jo, att vi hade resterna av en L-182 men om delarna visste jag då inget. Jag skall kolla igen.
Ps. Förmodligen har du sett den här länken tidigare:
http://www.landsverk-m38.nl/
Mvh
Angående reservdelarna så har jag faktiskt hört det förut. En bekant i Holland som förestår ett militärt museum frågade mig för något år sedan om det stämde att Finland ännu hade en L-182 med reservdelar men jag kunde tyvärr inte ge honom något besked. Jo, att vi hade resterna av en L-182 men om delarna visste jag då inget. Jag skall kolla igen.
Ps. Förmodligen har du sett den här länken tidigare:
http://www.landsverk-m38.nl/
Mvh
För att svara på den ursprungliga frågan så är det så att Irländska staten hade tidigare beställt pansarbilar från Landsverk 8 st, när de sedan beställde ytterligare 5 st lika tidigare så hann inte Landsverk leverera dessa utan kriget kom mellan.cbo skrev:Dette billede viser tilsyneladende en Landsverk L-180 undervogn med tårnet fra en Landsverk Lynx
Claus B
Svenska staten beslagtog därför de fem färdiga bilarna, nästan samtidigt hade man även tagit hand om 15 Lynx-pansarbilar som Danmark hade beställt från Landsverk. De danska tornen skulle ha Madsen kanoner så det beslutades att man skulle bygga om dessa torn för Bofors 20 mm kanon.
När man nu stod där med två olika typer av pansarbilar som hade två olika torn beväpning så beslöts att även de 5 Irländska bilarna skulle få nybyggda Lynx-torn med samma beväpning som de före detta danska Lynxpansarbilarna. Därför sitter det Lynx-torn på våra L-180.
Mange tak til forummet for forklaringen bag L-180 med Lynx tårn
Thorleif,
Jeg har ikke fundet noget nyt om de danske panservogne efter 1943. Jeg har kigget lidt Våbenarsenalets sag om L-180 som dækker tiden fra 1935 til 1940, blandt andet de forskellige ombygninger og tilpasninger der blev foretaget på de to danske vogne.
Claus B
Thorleif,
Jeg har ikke fundet noget nyt om de danske panservogne efter 1943. Jeg har kigget lidt Våbenarsenalets sag om L-180 som dækker tiden fra 1935 til 1940, blandt andet de forskellige ombygninger og tilpasninger der blev foretaget på de to danske vogne.
Claus B