Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av k500 » 29 september 2007, 23:11

Igår gjorde jag en långtur (60mil) för att förbereda UC´n för vårvinterns bärgning. Lyfte upp den från marken och lade under några gamla telefonstolpar, nu slipper man iallafall att banden fryser fast i marken. Det växte bra med lingonris i banden.
Med tanke på att den stått utomhus sedan 50-talet är skicket otroligt bra. Kan inte hitta någon rost i golvet och värmesköldarna vid ljuddämparna är felfria. Banden rullar vilket var ett problem när maskinen skulle lyftas.

Kommer att tillverka skidor av U-profil som läggs under banden, skidorna låses i sidled med tvärstag så att bogskättingen kan hakas fast i skidspetsarna. Skidorna kommer att säkras i banden och i de frontmonterade dragöglorna.
Bilagor
IMG_2904.jpg
Som ni ser finns orginalmarkeringar kvar till och med på de mest utsatta delarna
IMG_2904.jpg (62.48 KiB) Visad 3996 gånger
IMG_2908.jpg
IMG_2908.jpg (77.01 KiB) Visad 3996 gånger
IMG_2907.jpg
Efter några timmars slit står den nu några cm ovan mark. Skarpt öga ser texten "Namit, tel 111 77 58, Stockholm" på sidan
IMG_2907.jpg (70.07 KiB) Visad 3996 gånger

k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av k500 » 29 september 2007, 23:17

Här kommer några fler bilder.
Bilagor
IMG_2932.jpg
det är en hel del rost i durken ovan banden så jag lade inte någon tid på den. Hade tänkt dra upp den ur myren men tappade intresset när rosten visade sig.
IMG_2932.jpg (60.88 KiB) Visad 3994 gånger
IMG_2930.jpg
Studebakern... Looking good from far but far from good...
IMG_2930.jpg (65.06 KiB) Visad 3995 gånger
IMG_2911.jpg
Motorn är helt komplett och går runt. Oljan ser bra ut och inga tecken på vattensjuka. Kylaren var som ny inuti.
IMG_2911.jpg (60.66 KiB) Visad 3996 gånger

k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Bandvagnen är nu bärgad!

Inlägg av k500 » 7 maj 2010, 14:28

Bandvagnen (Universal Carrier) är nu bärgad genom att den drogs över den fusna sjön ca 1mil av en Hägglunds BV206 (diesel) igår kväll. Mer info och bilder om någon vecka eller så. Bor inte direkt i närheten av mina maskiner tyvärr...

Har hittat en till Universal Carrier som kört fast på en myr (eller om motorn skar?) när ägaren skulle hämta en skjuten älg. Som tur är står den bara ca 2km från farbar väg. I sommar skall jag vandra dig och reka. Motorn är tyvärr utbytt mot en Volvo och pansaret verkar av beskrivningen vara mer nedskuret än på min andra. Mer info om denna kommer tidigast i sommar.

Finns även en till jag varit och tittat på men den är helt kapad = inget horisonellt pansar över huvud taget.

Erik
Bilagor
DSCN1448.JPG
Bild från ett tidigare försök
DSCN1448.JPG (73.1 KiB) Visad 3502 gånger

k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av k500 » 22 maj 2010, 23:03

Har nu äntligen fått leverans av min Universal Carrier. Det har varit en lång väg men helt klart värt alla besvär och motgångar. Håller nu på att renovera elsystemet så jag skall kunna provstarta motorn. Om någon har delar till fördelaren eller tips om var jag kan få tag på dessa får ni gärna sända mig ett PM. Det sitter en vanlig 24 bultars Ford V8 i den.
DSCN1648.JPG
Rullar lätt av lastväxlarflaket, banden verkar vara i ett mycket gott skick
DSCN1648.JPG (83.08 KiB) Visad 3388 gånger
DSCN1657.JPG
Texten lyder "6 2" Mortar Bombs or Smoke Grenades With ????"
DSCN1657.JPG (81.28 KiB) Visad 3388 gånger
DSCN1666.JPG
Golvet efter att alla björkblad grävts ur
DSCN1666.JPG (84.99 KiB) Visad 3388 gånger

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av Ori » 22 maj 2010, 23:34

Detta är inget fordon som har ägts av svenska försvarsmakten, eller hur ?

Nuförtiden verkar det vara viktigt att ha kvitto eller motsvarande för att kunna bevisa sitt ägarskap på saker som har ägts av försvarsmakten, så är det så i detta fall, se till att skaffa något papper från förra ägaren för säkerhets skull.
--
Jörgen

k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av k500 » 22 maj 2010, 23:47

Fordonet såldes av företaget Namit i Stockholm i slutet av 40-talet. I början av 50-talet köpte förra ägaren fordonet av några skogsbönder i Ö-vik som i sin tur sålde det vidare till mig för några år sedan. Det finns ingen koppling till det svenska försvaret.

jeep_tom
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 augusti 2009, 20:13

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av jeep_tom » 22 juli 2010, 22:43

Härligt att du fått hem den! :D Namit importerade och sålde ju rätt mkt bandfordon på sin tid. Med lite tur då så kan den ju ha varit reggad en gång i tiden som terrängfordon eller motsvarande, så det underlättar framtida registrering av den :D

Hur ser planerna ut med vesslan då? Skall den plockas hem snart den med eller? :D

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av Gott » 2 september 2010, 13:45

Oerhört spännande att se en Universal i Sverige. Det vore kul att få se hur renoveringen fortskrider.

Finns det någon uppgift om hur många som togs in till Sverige?

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av Öken-Erik » 3 september 2010, 15:31

Härligt med en UC.
Vågar vi hoppas på ett framtida besök påMöllerödsdagarna?

Öken-Erik

k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Universal Carrier MK1/MK2, uppdatering

Inlägg av k500 » 7 september 2010, 13:10

Målet är att göra den körduglig utan att röra mer än nödvändigt. Finns ingen anledning i denna fas att blästra, måla m.m. För tillfället låter jag renovera fördelaren som var lappad och lagad med allt som fanns att tillgå på fjället. Vad gäller Studebakern så står den kvar. Hade tänkt hämta lite delar från den i somras med tiden räckte inte till.
Erik

Skriv svar