Pansarvärnsbatalion i infanteridivision? Märkning?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Pansarvärnsbatalion i infanteridivision? Märkning?

Inlägg av Morgan » 12 februari 2010, 16:17

Jag har läst lite om pansarvärnsbatalionerna i infanteridivisionerna, eftersom jag funderar på ett förband för min StuG IV.

Enligt mina källor var dessa organiserade på det här sättet:

Varje infanteri division hade en pansarvärnsbatalion med tre kompanier (t.ex. ett Hetzer-kompani, ett StuG-kompani och ett PAK-kompani), och StuG-vagnarna verkar sedan ha blivit jämnt fördelade mellan varje infanteriregemente, så att dessa (i alla fall i teorin) fick tre StuG-vagnar (en pluton) var (ett Hetzer-/StuG-/Jagdpanzer IV-kompani bestod av tio vagnar: En befälsvagn och tre plutoner om vardera tre vagnar).

Frågan nu är hur dessa var märkta under 1944, när tiden var knapp? Hade de t.ex. infanteridivisionens emblem, det tyska korset och ett taktiskt nummer? Eller hade de även en taktisk märkning (vapenslag)? Eller helt enkelt bara ett nummer och ett tyskt kors?

Jag funderar på att låta min StuG IV tillhöra 252. infanteridivisionen, 277. StuG-brigaden eller Panzergrenadjärdivision Großdeutschland. All tre deltog under försvaret av Östpreussen 1945.

Morgan

Edit: Har ändrat per infanteribataljon till per infanteriregemente.
Senast redigerad av 2 Morgan, redigerad totalt 12 gång.
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Pansarvärnsbatalion i infanteridivision? Märkning?

Inlägg av lampros » 12 februari 2010, 16:27

Morgan skrev:och StuG-vagnarna verkar sedan ha blivit jämnt fördelade mellan varje infanteribatalion, så att dessa (i alla fall i teorin) fick tre StuG-vagnar var
Fick varje bataljon (obs stavningen, det stavas ej "batailon") en PLUTON StuG? Dvs tre vagnar? Hur gick det med underhållet då? Eller blandade man vagnar så att det var tre StuG, tre Hetzer och tre PAK i varje kompani, som sattes in samlat (kompani hade väl eget underhåll à la stormkanonkompani i IB 77)? Alltså ett kompani per bat?

Sorry men jag hänger inte med riktigt. Men det kanske har varit en lång dag i cyberspace.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 februari 2010, 16:34

lampros skrev:
Morgan skrev:och StuG-vagnarna verkar sedan ha blivit jämnt fördelade mellan varje infanteribatalion, så att dessa (i alla fall i teorin) fick tre StuG-vagnar var
Fick varje bataljon (obs stavningen, det stavas ej "batailon") en PLUTON StuG? Dvs tre vagnar? Hur gick det med underhållet då? Eller blandade man vagnar så att det var tre StuG, tre Hetzer och tre PAK i varje kompani, som sattes in samlat (kompani hade väl eget underhåll à la stormkanonkompani i IB 77)? Alltså ett kompani per bat?
Det var nog lite olika hur man delade upp eller höll ihop bataljonen beroende på uppgift.
Men bataljonen ingick ju i divisionen så den torde haft divisionens märke.
:)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 12 februari 2010, 16:50

lampros skrev:

Sorry men jag hänger inte med riktigt. Men det kanske har varit en lång dag i cyberspace.
Jag skrev lite fel där, jag menade naturligtvis per infanteriregemente och inte per infanteribataljon, men annars stämmer allt jag har skrivit.

Det är egentligen enbart StuG-vagnarna jag är intresserad av, då jag just nu håller på med en ombyggnation av en PzKpfw IV till en StuG IV på hobbynivå i skalan 1:16 och gärna vill veta hur dessa märktes. Användes t.ex. infanteridivisiones emblem på StuG-vagnarna som var ansluta till dessa eller inte?

För i ett idealfall försågs ju varje vagn med ett divisionsemblem, ett tyskt kors, en taktisk märkning och helst av allt också en taktisk numrering, men frågan är om man hade den tiden 1944? Och det jag är ute efter är om någon har några bättre bilder på detta än jag har tillgång till (boken "Königsberg I - Slaget om Ostpreussen" av Petter Kjellander, Lars Larsson, Andreas Leandoer, Ulf Olsson och Jevgeij Sjilovskij, sidan 203), där det står:

"Tre infanteriregementen (7, 461 och 472), dessa var uppbyggda på samma vis med... ...ett pansarvärnskompani med två motoriserade 7,5 cm kanoner [StuG, min anmärkning]..." samt "Pansarvärnsbataljonen med ett underbemannat 7,5 cm [återigen StuG, min anmärkning] motoriserat kompani...".

Den här boken innehåller flera intressanta bilder, men oturligt nog så är bilderna på StuG-vagnarna tagna ur dåliga vinklar så att man ser taktiska markeringar etc. dåligt.

Någon som har mer expertis än jag eller som har tillgång till bättre bilder?

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 februari 2010, 17:04

Kolla på achtungpanzer.com.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 februari 2010, 17:07

Här kan det finnasmer.

Skriv svar