PzKpfw IV Ausf. G efter Kursk och Kharkow 1943?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

PzKpfw IV Ausf. G efter Kursk och Kharkow 1943?

Inlägg av Morgan » 7 september 2009, 20:47

Hej,

jag undrade lite om PzKpfw IV Ausf. G och dess stridshistoria efter Kursk och Kharkow 1943.

G-modellen producerades mellan juli och oktober 1942 enligt mina källor och det står klart att den till slut blev helt ersatt av H- och J-modellen vid frontlinjen. Men när exakt var den sista dokumenterade nedskrivningen eller siktningen av G-modeller i strid?

Är det exempel realistiskt att göra en G-modell med Turmschürzen och Zimmerit i frontlinjen i början av 1944?

Vänligen Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: PzKpfw IV Ausf. G efter Kursk och Kharkow 1943?

Inlägg av Morgan » 8 september 2009, 09:01

Okej, då kanske det här hjälper?

Jag hittade den bifogade krigstida bilden och upptäckte att det i stort sett är en exakt likadan G-modell som den som står i Aberdeen Ordinance Museum, http://www.flickr.com/photos/38714066@N00/3215630023, vet någon något om när amerikanska styrkor erövrade den aktuella vagnen och om var i Ryssland liknande vagnar kan ha satts in i strid? Finns det några foton?

Snälla, jag behöver den här informationen, någon på forumet måste veta!

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Skriv svar