Stuart

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Stuart

Inlägg av von Adler » 15 maj 2009, 11:19

Öken-Erik skrev:Stuartfamiljen är mer komplicerad än så.
Här följer en kort presentation:

M3 Stuart hade tex tre olika torn, nitat, svetsat och det sk "Horseshoe" tornet.
På fotot syns en Stuart M3a2, detta syns tydligast på dess torn som saknade kupol, denna togs bot iom M3a1, eftersom den sedan är rysk så bör det röra sej om en M3a2 eftersom dessa var dieseldrivna och huvuddelen av dom ryska Stuartvagnarna var av denna modellen.
"Sponson" Ksp togs bort efter hand i produktionen så detta är inte ett helt säkert tecken.
M3a3 hade ett nytt bätte #strömlinjeformat" chassie samt ett torn med radiobula.
M5 hade en ny Cadiallac motor (samma som sedan användes i M24 Chaffe), ett chassie som påminde om M3a3 men med helt vertikala sidor och ett högre bakpansar samt samma torn som M3a1.
M5a1 fick samma torn som M3a3.

Återkommer inom kort med en fråga.

Öken-Erik
NIL skrev:Detaljfråga:
Jag använder själv 'stuart' väldigt sparsamt när jag pratar M3, jag trodde att det var en benämning som britterna hittat på...och det borde väl inte smitta hela produktionen?

Jag skriver inte detta i messerschmitt-syfte utan i en stilla önskan att bli befriad från eventuella van-uppfattningar.
Ursäkta kapandet av text ur quiz-tråden (original här), men jag tänkte det var bättre att starta en ny tråd än att spåra ur quiz-tråden mer.

Kallades inte det du kallar för M3A2 för M3(diesel) av amerikanerna själva, Öken-Erik? Det är i alla fall så jag förstått det hela. Men jag kan förstås ha fel.

Britterna kallade väl hela serien M3 och M5 light tank för Stuart? Jag tycker inte det är fel att använda Stuart, särskilt som det blir lättare att skilja M3 Stuart från M3 Lee/Grant och M3 White och M3 halvbandvagnar (för att inte ens börja tala om M3 pansarvärn och M3 haubitsar...).

Öken-Erik
Medlem

Re: Stuart

Inlägg av Öken-Erik » 15 maj 2009, 14:33

Hej!

Det är korrekt att "Stuart" är en brittisk benämning och den gällde faktiskt hela M3 och M5 "Light tank" serien. Huruvida amrisarna använde tillägget "diesel" till M3a2 kan jag inte svara på dock är det så att man använde tillägget "Light Tank" för att särskilja den från tex "M3 Medium tank" och "M3 Halftrack" mm.
Dock anser jag att man nog kan använda sej av "Stuart" lika väl som man tex använder sej av "Sherman" eller "Lee/Grant" när det gäller M4 Medium samt M3 Medium.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 maj 2009, 15:11

Det ovan nämnda är ganska vedertaget men det som kan skapa irritation hos vissa pansarnördar (hedersbenämning även om jag inte räknar mig själv till den kategorin) är M113 Gavin.

Vad härstammar 'Gavin' ifrån och varför är det så laddat...någon som vet?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Gavin, huh.

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 15:19

Initially nick-named "The Green Dragon" by the enemy, the M113 served in all areas of Vietnam throughout the war and was to become one of the most successful armored vehicles of all time. Unlike many other Army vehicles, the M133 does not appear to have acquired an official name or even a widely used nickname. Some advocates have indicated that the M113 is also nicknamed the "Gavin", after an Army general who was influential in the development of the M113 in the 1950s. This is not however, an official designation, and there is some question about the extent to which actual users of the system use this name. A similar point arises with respect to the M8 AGS, which some unofficially call the Buford, despite this also being an unofficial naming. One observer wrote that "In more than 30 years working in the defense industry, I have never, never heard anybody use the name “Gavin” for the M-113. Not in the US nor in any of the many countries that use the vehicle. Not in the military forces, not in the companies that build and equip it, not in the groups that retrofit and repair it. This usage appears not only to be “unofficial”, it is entirely fictional and I believe that you may have been the victim of a hoax or deliberate disinformation."
http://www.globalsecurity.org/military/ ... d/m113.htm

Min fetstil.

"Some" är i detta fall mer eller mindre en person, han bakom http://www.combatreform.com/m113combat.htm från http://www.combatreform.com/

Mer läsning http://home.comcast.net/~genericdad/m113gavin.html

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 maj 2009, 15:41

Min vanliga otur, jag efterfrågar information och blir överkörd av en fundamentalist.

:lol:
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 16:20

NIL skrev:Min vanliga otur, jag efterfrågar information och blir överkörd av en fundamentalist.

:lol:
Med smicker kommer du ingen vart.

MVH

Hans

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 18 maj 2009, 21:02

von Adler skrev: Ursäkta kapandet av text ur quiz-tråden (original här), men jag tänkte det var bättre att starta en ny tråd än att spåra ur quiz-tråden mer.

Kallades inte det du kallar för M3A2 för M3(diesel) av amerikanerna själva, Öken-Erik? Det är i alla fall så jag förstått det hela. Men jag kan förstås ha fel.
Ifølge Hunnicutt var der....

M3 [Stuart I]

M3 (diesel) - M3 med Guiberson diesel motor [Stuart II]

M3A1 - forbedret M3 med vertikal stabilisering af kanonen m.v. [Stuart III]

M3A1 (diesel) - M3A1 med Guiberson diesel motor [Stuart IV]

M3A2 - M3A1 svejset i stedet for nittet m.v. aldrig i produktion

M3A3 - M3A1 med ny svejset undervogn, nyt tårn etc. [Stuart V]

M5 - 2x Cadillac V8, automatisk transmission m.v. [Stuart VI]

M5A1 - M5 med et nyt tårn [Stuart VI]

Claus B

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 18 maj 2009, 22:06

Davs Claus!

Jeg har ikke min Hunnicut her lige nu men det kan godt vare du har ret i at dieselvarianterne ikke fik eget nummer.
Hvad som dog ike bliver nemnt i Hunnicuts liste her er at M3a1 fik et nyt torn med korg og uten kupol.
Der var også flere andre varianter med svejtset og nitete varianter og ogso med rundt bagpanser i stedet for kantigt osv. Hunnicuts liste virker ikke helt perfekt synes jeg da han tar seg an någle tekniske ting men ikke andre samt nogle exteriöre ting men ikke andre ellers synes jeg han plejer og vare meget korrekt.
At göre en komplet liste hurtigt på Varianterne på M3/M5 Light tank familien (Stuart) er svaert. :-)

Örken-Erik

cbo
Medlem

Inlägg av cbo » 20 maj 2009, 18:58

Öken-Erik skrev:Davs Claus!

Jeg har ikke min Hunnicut her lige nu men det kan godt vare du har ret i at dieselvarianterne ikke fik eget nummer.
Hvad som dog ike bliver nemnt i Hunnicuts liste her er at M3a1 fik et nyt torn med korg og uten kupol.
Der var også flere andre varianter med svejtset og nitete varianter og ogso med rundt bagpanser i stedet for kantigt osv. Hunnicuts liste virker ikke helt perfekt synes jeg da han tar seg an någle tekniske ting men ikke andre samt nogle exteriöre ting men ikke andre ellers synes jeg han plejer og vare meget korrekt.
At göre en komplet liste hurtigt på Varianterne på M3/M5 Light tank familien (Stuart) er svaert. :-)

Örken-Erik
Hej Örken-Erik,

Listen dækker kun de varianter, hvor ændringerne gav anledning til en ny, officiel betegnelse på køretøjet. Som du skriver, så var der mange løbende ændringer på de forskellige modeller. De gav bare ikke anledning til et ny officiel betegnelse.

Du har helt ret i, at en komplet liste over alle varianter vil blive meget, meget lang :)

F.eks. er der M3 (altså den første, officielle typebetegnelse) med:
- Sekskantet, nittet tårn
- Sekskantet, svejset tårn
- Rundt svejset tårn
- Kuppel uden "vision slots"
- Kuppel med "vision slots"
- Ingen kuppel
- Kanon M5
- Kanon M6

...og så videre :-)

Claus B

Skriv svar