Då har du inte sett många av Olofs inlägg...mrsund skrev:Bland de bästa, utförligaste och effektivt enkla svar jag nånsin sett
Mvh Petter
Då har du inte sett många av Olofs inlägg...mrsund skrev:Bland de bästa, utförligaste och effektivt enkla svar jag nånsin sett
I den mest generella av världar så innebär det att projektilengostap skrev:Eftersom undertecknad är helt rudis på sådana saker passar jag på och ställa en följdfråga:
Vad menas med "underkalibrerad" vad gäller ammunition?
Det finns säkert flera anledningar.gostap skrev:(ps. varför envisades Tyskarna med bensinmotorer iställt för diesel)
mvh
Gostap
SturmMörser RaketenWerferaZgal skrev:har väckts en till fråga för mig om sturm tiger armament:380mm Stu M RW61L/5.4
vad är det där M RW61för påhit?
Å andra sidan finns det överladdade bensinmotorer till personbilar på uppåt 200hk/l.dc skrev:Det var innan turboteknikens intåg. Idag plockar man ledigt ut upp mot 100hk/liter i dieslar på bilar.
När det gäller traktorer och lastbilar handlar det om ca 20-35 hk/liter, men där prioriteras vridmoment på lägre varv mer.
Fast då talar vi om flygplansmotorer, som kan ha mycket högre effektdc skrev:Redan på den tiden fanns det dock effektiva dieslar http://www.geocities.com/hjunkers/ju_jumo204_a1.htm
Hur hållbara och lättskötta de var vet jag inte.
Det kan man desværre ikke regne med. For eksempel fandtes der en 12,8cm PjK 80 (en anden betegnelse for kanonen i Jagdtiger) - og den er ikke fra 1980Olof Larsson skrev:
38 och 39 står för årtalet (då pjäsen antogs tror jag).
Det er værd at bemærke, at længden udregnes forskelligt i forskellige lande. For eksempel vil en tysk 7,5cm PaK 40 L/46 vil efter amerikansk mål være en L/42.6.L/42 och L/60 står för eldrörets nominella längd mätt i antalet kalibrar,
d.v.s. 5x42 resp. 5x60cm.
Interessant, den betegnelse har jeg aldrig hørt før. Istedet har jeg set betegnelsen APCNR = Armour Piercing Composite Non-Rigid. I Tyskland udviklede man en række af sådanne våben og der blev også udviklet en underkalibret HE granat til dem (en lille énAPSB - Armour Piercing Squeeze Bore
Projektilen är i grova drag uppbyggd som en APCR granat,
men eldrörets innerdiamter blir gradvis eller stegvis mindre,
varvid lättmetallgördeln kläms bort från penetratorn i eldröret.
Fördelen är lägre luftmotstånd än APCR.
Nackdelen är att man bara kan skjuta APSB-projektiler
med det aktuella eldröret och att eldröret slits mycket snabbt.