Svenska pansarförband 1985
Svenska pansarförband 1985
Hej
Jag skall försöka hjälpa en amerikansk kollega med lite info om svenskt pansar från mitten av 1980 talet. Jag har försökt leta själv på nätet och i gamla trådar men inte lyckats så bra, därför kör jag de specifika frågorna i denna tråd och hoppas på hjälp.
Jag hoppas jag lagt det i hyfsat rätt tråd.
1. Hur var P5 i Boden organiserad på mitten av -80 talet. Inte fredsmässigt utan om de hade mobiliserat. Var det bara S vagnar eller hade de även Cenutrions. Någon som kan deras TOE. Antal vagnar, antal kompanier, antal PBV:er, helt enkelt hur var P5 organiserat.
2. Hade svenskt infanteri något rörligt robotsystem då? BILL:en hade väl inte kommit då? Hade "vanligt infanteri" BANTAM? Och i så fall fanns BANTAM på kompaninivå?
3. P10 i Strängnäs, samma fråga som för P5. Hade de någon form av rörligt luftvärn, ex rb70 monterat på det där gamla IKV chassit? Hade de TOW fordon på samma chassi?
4. Vilka pansarbrigader fanns det i skåne och hur var en "vanlig" pansarbrigad organiserad. Var dess bataljoner helt lik ex P5 eller hur såg de skånska bataljonerna ut? Vad hade för spaningsförband? var det jeepspaning eller PBV302 spaning eller tom stridsvagnsspaningsförband?
Hoppas någon kan bistå med hjälp.
Jag skall försöka hjälpa en amerikansk kollega med lite info om svenskt pansar från mitten av 1980 talet. Jag har försökt leta själv på nätet och i gamla trådar men inte lyckats så bra, därför kör jag de specifika frågorna i denna tråd och hoppas på hjälp.
Jag hoppas jag lagt det i hyfsat rätt tråd.
1. Hur var P5 i Boden organiserad på mitten av -80 talet. Inte fredsmässigt utan om de hade mobiliserat. Var det bara S vagnar eller hade de även Cenutrions. Någon som kan deras TOE. Antal vagnar, antal kompanier, antal PBV:er, helt enkelt hur var P5 organiserat.
2. Hade svenskt infanteri något rörligt robotsystem då? BILL:en hade väl inte kommit då? Hade "vanligt infanteri" BANTAM? Och i så fall fanns BANTAM på kompaninivå?
3. P10 i Strängnäs, samma fråga som för P5. Hade de någon form av rörligt luftvärn, ex rb70 monterat på det där gamla IKV chassit? Hade de TOW fordon på samma chassi?
4. Vilka pansarbrigader fanns det i skåne och hur var en "vanlig" pansarbrigad organiserad. Var dess bataljoner helt lik ex P5 eller hur såg de skånska bataljonerna ut? Vad hade för spaningsförband? var det jeepspaning eller PBV302 spaning eller tom stridsvagnsspaningsförband?
Hoppas någon kan bistå med hjälp.
Re: Svenska pansarförband 1985
Norrbottens pansarbataljon som ingick I 19/P 5 hade utbildningsansvar för två strvbat ÖN. Dessa bestod av två strvkomp (fyra strvplut, en pskplut, st/trplut, reservplut, kan ha varit en bgbvto också) ett nskkkomp (tre nskplut, en pvplut och en st/trplut), stabskomp, haubkomp och ett trkomp. Varje bataljion hade 28 strv 103 och 6 pbv 302 + lednings/epbv.1. Hur var P5 i Boden organiserad på mitten av -80 talet. Inte fredsmässigt utan om de hade mobiliserat. Var det bara S vagnar eller hade de även Cenutrions. Någon som kan deras TOE. Antal vagnar, antal kompanier, antal PBV:er, helt enkelt hur var P5 organiserat.
Strv 81 utgick på 60-talet när strv 103 infördes.
RBS 55 Tow fanns som fördelningsförband. Utbildades bl.a. på I 5 och I 4. Bantam fanns inte på 80-talet.2. Hade svenskt infanteri något rörligt robotsystem då? BILL:en hade väl inte kommit då? Hade "vanligt infanteri" BANTAM? Och i så fall fanns BANTAM på kompaninivå?
MekB 10 såg lite annorlunda ut än övriga pansarbrigader. Det borde finnas en tråd i denna avdelning som avhandlar den orgen. De hade bla. lvrbv 701 och pvrbv 551 (d.v.s. rb 70 och rb 55 TOW).3. P10 i Strängnäs, samma fråga som för P5. Hade de någon form av rörligt luftvärn, ex rb70 monterat på det där gamla IKV chassit? Hade de TOW fordon på samma chassi?
En normal pansarbatljon hade två st pansarskyttekompanier istället för ett nsk komp som på strvbat ÖN.4. Vilka pansarbrigader fanns det i skåne och hur var en "vanlig" pansarbrigad organiserad. Var dess bataljoner helt lik ex P5 eller hur såg de skånska bataljonerna ut? Vad hade för spaningsförband? var det jeepspaning eller PBV302 spaning eller tom stridsvagnsspaningsförband?
Om jag kommer ihåg rätt så hade pansarabataljonen två spaningsplutoner, en på tgb och en på pbv 302.
Hoppas att Du fått några ? uträtade.
Tack för bra och snabba svar!
Speciellt http://www.armehandbok.se var ju alldeles utmärkt! Här har jag sökt på Skalman, soldf.com, mil.se och lite fritextsökningar utan att hitta något så var det så enkelt...
Speciellt http://www.armehandbok.se var ju alldeles utmärkt! Här har jag sökt på Skalman, soldf.com, mil.se och lite fritextsökningar utan att hitta något så var det så enkelt...
- Olof Larsson
- Medlem
Från http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/index.htmroninn skrev: 4. Vilka pansarbrigader fanns det i skåne och hur var en "vanlig" pansarbrigad organiserad. Var dess bataljoner helt lik ex P5 eller hur såg de skånska bataljonerna ut? Vad hade för spaningsförband? var det jeepspaning eller PBV302 spaning eller tom stridsvagnsspaningsförband?
Brigspaningskompani:
2 spaningsplutoner PBV 302
2 spaningsplutonen tgb
1 pvpjuton pvpjtgb
Batspaningsplutonen hade tgb.
Jag är inte helt övertygad avseende ovanstående sida. PB 77 har aldrig funnits ev som arbetsnamn.Olof Larsson skrev:
Från http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/index.htm
Batspaningsplutonen hade tgb.
Pbat hade under 80-talet (d.v.s. PB63M) två spaningsplutoner på bataljonen varav en hade pbv 302.
- Olof Larsson
- Medlem
Jag förutsatte att PB77 avsåg PB63M.MD650 skrev:Jag är inte helt övertygad avseende ovanstående sida. PB 77 har aldrig funnits ev som arbetsnamn.
Pbat hade under 80-talet (d.v.s. PB63M) två spaningsplutoner på bataljonen varav en hade pbv 302.
:)
Nåväl. Hur skiljde sig PB63 och PB63M åt?
Ok, det är som Du säger att i praktiken är det detsamma.Olof Larsson skrev:
Jag förutsatte att PB77 avsåg PB63M.
Nåväl. Hur skiljde sig PB63 och PB63M åt?
Tyvärr kommer jag inte åt mina orglistor förräns om någon vecka. Då kan jag se vad som skiljde sig.
Tjenixen på er !
PB63M
Stridsvagnskompanierna (6st) blev av med sin pansarskyttepluton.
Dessa pskpluttar (6st) + 2 pansarvärnskompanierna skapade en Pansarvärnsbataljon:
Pansarvärnsbataljon:
Stabskomp (2 spaningsplutoner (bil))
2 Pvrbkompanier 55 (2 plut Pvrbbv (3st), 1 pskplut (3pbv), 1 mineringspluton (3 minläggare bla))
1 Pvrbkompani 56 (2 plut Pvrbbv (3st), 2 pvplut (bil), 1 mineringstropp (2 minläggae bla))
1 Haubitskompani (4 haub 10,5cm + 2 Egrp (epbv) + 2 Egrp (bil)
I övrigt så var brigaden organiserad som PB63.
Haub F + 20mm lvakan.
MVH//Zizka
PB63M
Stridsvagnskompanierna (6st) blev av med sin pansarskyttepluton.
Dessa pskpluttar (6st) + 2 pansarvärnskompanierna skapade en Pansarvärnsbataljon:
Pansarvärnsbataljon:
Stabskomp (2 spaningsplutoner (bil))
2 Pvrbkompanier 55 (2 plut Pvrbbv (3st), 1 pskplut (3pbv), 1 mineringspluton (3 minläggare bla))
1 Pvrbkompani 56 (2 plut Pvrbbv (3st), 2 pvplut (bil), 1 mineringstropp (2 minläggae bla))
1 Haubitskompani (4 haub 10,5cm + 2 Egrp (epbv) + 2 Egrp (bil)
I övrigt så var brigaden organiserad som PB63.
Haub F + 20mm lvakan.
MVH//Zizka