Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
Perman
- Medlem
Per Andersson skrev:hannberg skrev:Skall inte byta samtalsämne men det påminner om ett filmklipp på Aftonbladet där en bandvagn sånär krockar med en Lastbil från ICA stormarknad, om jag inte minns fel, i en korsning. Tid och plats efterlystes, såg ut att ha varit ett tag sedan. Kunde inte hitta klippet nu, hur jag är sökte.
Det här?
http://www.youtube.com/watch?v=H7cebE-s ... ed&search=
Precis! I någon kommentar som jag sett nånstans om den här videon så påstås t.o.m. att lastbilen snuddar vid kanonröret så att tornet vrids en aning åt vänster. Vet inte om detta stämmer men det hörs i alla fall en liten smäll när lastbilen passerar stridfordonet.
/Per
-
Johan Matsson
- Medlem
Japp! Det var det klippet jag såg. Då vart väl deras gåta löst då.
-
Artur Szulc
- Medlem
Just Pbv 401 är något svårkörda, främst på grund av ett "sladdrigt" styrsystem, det rycker och kränger...
-
dc
- Medlem
-
Kontakt:
Men de var väl billiga? Det förlåter det mesta

-
MD650
- Redaktör emeritus
Perman skrev:
Precis! I någon kommentar som jag sett nånstans om den här videon så påstås t.o.m. att lastbilen snuddar vid kanonröret så att tornet vrids en aning åt vänster. Vet inte om detta stämmer men det hörs i alla fall en liten smäll när lastbilen passerar stridfordonet.
/Per
Vagnen tog inte i lastbilen.

-
MD650
- Redaktör emeritus
stanislav skrev:Just Pbv 401 är något svårkörda, främst på grund av ett "sladdrigt" styrsystem, det rycker och kränger...
Jo det kan man säga. Styrsystemet är väldigt digitalt.

-
Stefan
- Medlem
Dörren på förarsidan är öppet och närapå oskadad. Min gissning är att föraren insåg vad som var på väg och hann komma ut INNAN bilen blev sönderklämd.
-
Thord Wedman
- Medlem
-
Kontakt:
Menar du att han skulle ha slängt sig ut och istället hamnat UNDER vagnen?
-
Stefan
- Medlem
Thord Wedman skrev:Menar du att han skulle ha slängt sig ut och istället hamnat UNDER vagnen?
jag menar bara att han kom ut. det är detta som förklarar varför han/hon har bara lätta skador - som flera har förundrats över, trots att hans/hennes bil blev en rullad och närapå pannkaka.
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Stefan skrev:Thord Wedman skrev:Menar du att han skulle ha slängt sig ut och istället hamnat UNDER vagnen?
jag menar bara att han kom ut. det är detta som förklarar varför han/hon har bara lätta skador - som flera har förundrats över, trots att hans/hennes bil blev en rullad och närapå pannkaka.
Du menar att vederbörande skulle hinna med att bromsa till halt, lossa säkerhetsbältet, öppna bildörren och kasta sig ut (och undvika att krossas av högersidans bärhjul) istället för att t.ex. göra en undanmanöver ner i diket? Mindre troligt. Jag har varit med om bilkrockar och det enda man hinner med är att tänka "jävlar!" varefter det smäller. Mer troligt var det vagnens låga marktryck - och förstås Skodakvalitén

- i kombination med att det mesta av vikten hamnade på höger band/bärhjul, plus att vänsterbandet inte gick rakt över förarplatsen som gjorde att det gick bra för föraren av bilen. Eftersom taket inte är uppklippt kunde föraren tydligen ta sig ut / tas ut innan räddningstjänsten kom fram, dom hade troligen klippt av takstolparna för säkerhets skull.
-
Lützow
- Medlem
Sarvi skrev:Stefan skrev:Thord Wedman skrev:Menar du att han skulle ha slängt sig ut och istället hamnat UNDER vagnen?
Du menar att vederbörande skulle hinna med att bromsa till halt, lossa säkerhetsbältet, öppna bildörren och kasta sig ut (och undvika att krossas av högersidans bärhjul) istället för att t.ex. göra en undanmanöver ner i diket? Mindre troligt. Jag har varit med om bilkrockar och det enda man hinner med är att tänka "jävlar!" varefter det smäller. Mer troligt var det vagnens låga marktryck - och förstås Skodakvalitén

- i kombination med att det mesta av vikten hamnade på höger band/bärhjul, plus att vänsterbandet inte gick rakt över förarplatsen som gjorde att det gick bra för föraren av bilen. Eftersom taket inte är uppklippt kunde föraren tydligen ta sig ut / tas ut innan räddningstjänsten kom fram, dom hade troligen klippt av takstolparna för säkerhets skull.
Det som hände när vagnen körde över bilen var att föraren gled ner mot pedalerna, vilket troligen räddade hans liv.
Han klev ur bilen själv och blev omhändertagen av dom värnpliktiga från vagnen.
Vagnen var en PBV4016.
Anledningen till att vagnen tappade bandet var att dom kom för långt ut i diket och gick i ett träd. Smällen var så kraftig att drivkrans och slutväxel slets loss och bandet tappades. Farten vagnen hade var cirka 30km/h
//Lützow