Stridsvagnar på flygflottiljer

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

ATS

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 januari 2007, 20:05

Yes!

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2006, 01:26
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: ATS

Inlägg av Kjell S » 9 januari 2007, 23:58

Herman Hedning skrev:
Stellan Bojerud skrev:Det luktar ATS lång väg, men ATS kom väl till F 8-omr först omkr 1976.
Men F8 las ner 1974, kom ATS dit efter nedläggningen?

Herman Hedning
Som sagt, har ingen koll på flygflotiljer.
Beträffande ATS så har jag inget startdatum, men om Stellan B uppgav start 1976 så är det säkert det officiella startåret. Men som mycket annat, så är kanske inte detta år det när man verkligen hade den första kursen på denna plats?

H.H. - när gjorde din far lumpen på F8 ?

Den spännande förtsättningen följer. . . . . . . . .!

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: ATS

Inlägg av Herman Hedning » 10 januari 2007, 21:03

Kjell S skrev:H.H. - när gjorde din far lumpen på F8 ?

Den spännande förtsättningen följer. . . . . . . . .!
Han låg inne 62-63, så det var många år innan ATS kom dit.

Herman Hedning

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2006, 01:26
Ort: SPHF
Kontakt:

ATS

Inlägg av Kjell S » 11 januari 2007, 19:39

Har fått följande uppgifter i ärendet.

Innan ATS på 70-talet flyttade till F8 Barkarby fanns Tygskolan nere vid Solvalla-området. Där hade man bl.a. ganska dåliga förrådsbyggnader och bara vanliga garage. Troligen fanns det på området inga garageportar med tillräcklig bredd för att kunna få in en Centurion. Därför, säger min uppgiftslämnare, att det är mycket troligt att man redan på 60-talet lånade garageplatser på intilliggande F8 när man höll någon Centurion kurs. Avståndet är väl ca 5-6km?


Håller på att leta efter en f.d. anställd på ATS, för att kanske få fram mer.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 13 januari 2007, 21:55

I lägesrapporter över fordonstillgången (papper från KrA= kan man läsa att tre st strv m/41 avses för Flygförvaltningen från 1944-06-01. Den anteckningen förekommer i flera liknande rapporter av läget, jag har inte läst längre fram än till 1945-10. Kan finnas längre fram i tiden. Om de verkligen fördes över eller bara planerades att göra det vet jag inte. Troligen skulle dessa använts till rörligt flygfältsförsvar, vid invasionen landsattes lätta strv typ Tetrach. På engelska flygfält ingick pansarbilar i försvaret.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 19 januari 2007, 13:43

ATS låg på Barkarby fram till flytten till Östersund och i deras utbildning ingick att skruva på strv. Minns inte när flytten ägde rum.

johpett
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 februari 2010, 19:06

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av johpett » 15 februari 2010, 19:09

Någon som vet vilken byggnad som kallades "spionhangaren" och vart ATS låg?

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Herman Hedning » 20 februari 2010, 14:46

johpett skrev:Någon som vet vilken byggnad som kallades "spionhangaren"?
Ja, det var den här på bilden, jag hoppas att det går att se...:)
Bilagor
spionhangaren.jpg
spionhangaren.jpg (86.35 KiB) Visad 2884 gånger

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 februari 2010, 19:47

En möjlig förklaring jag fått efter att ha visat korrespondensen för en bekant som på 60-talet bla tjänstgjorde på dåvarande TygS (det som sedan blev ATS) är att det kan ha varit mobställda vagnar tillhörande dåvarande P 1 i Enköping.
Anledningen skulle enligt honom vara att de dåvarande broarna på norra sidan av Mälaren, exvis Stäket inte klarade Centurienvagnar och att man därför kan ha placerat några vagnar på "rätt sida" för att kunna användas för försvaret av Stockholm.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Herman Hedning » 20 februari 2010, 21:12

Stefan Karlsson skrev:En möjlig förklaring jag fått efter att ha visat korrespondensen för en bekant som på 60-talet bla tjänstgjorde på dåvarande TygS (det som sedan blev ATS) är att det kan ha varit mobställda vagnar tillhörande dåvarande P 1 i Enköping.
Anledningen skulle enligt honom vara att de dåvarande broarna på norra sidan av Mälaren, exvis Stäket inte klarade Centurienvagnar och att man därför kan ha placerat några vagnar på "rätt sida" för att kunna användas för försvaret av Stockholm.

Stefan Karlsson
Det skulle faktiskt kunna vara en trolig förklaring.:)

johpett
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 februari 2010, 19:06

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av johpett » 22 februari 2010, 17:05

Herman Hedning skrev:Ja, det var den här på bilden, jag hoppas att det går att se...:)
Tackar!

Vet du vad det området (dvs. bebyggelsen söder om flygrakan) användes till? Varför kallas det för "spionhangaren"?

Jag vill minnas att jag under några år av uppväxten på tidigt 90-tal har sett en Rb68 stående någonstans i det området, jag vet om att det finns asfalterade grupperingsplatser norr om banan, men fanns/finns det även det på södra sidan?

I skogen som syns söder om Norrviksvägen på din bild finns det några värnsystem (som jag antar är till för närförsvar/infanteri) finns det fler sådana värn kvar runt F8?


Ps. Säg gärna till om jag hamnat utanför trådens "scope" så skapar jag en generell F8-tråd istället. Ds.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Herman Hedning » 22 februari 2010, 21:20

johpett skrev:Vet du vad det området (dvs. bebyggelsen söder om flygrakan) användes till? Varför kallas det för "spionhangaren"?

Jag vill minnas att jag under några år av uppväxten på tidigt 90-tal har sett en Rb68 stående någonstans i det området, jag vet om att det finns asfalterade grupperingsplatser norr om banan, men fanns/finns det även det på södra sidan?

I skogen som syns söder om Norrviksvägen på din bild finns det några värnsystem (som jag antar är till för närförsvar/infanteri) finns det fler sådana värn kvar runt F8?


Ps. Säg gärna till om jag hamnat utanför trådens "scope" så skapar jag en generell F8-tråd istället. Ds.
Anledningen till att den kallas spionhangaren är att signalspaningsflyplanen brukade förvaras där, det var också anledningen till att normala beväringar inte hade tillträde till den sidan av fältet och det var därför som det satt/sitter speglar uppsatta på väggarna för att man skulle se om det smög någon utanför... Rb68 tidigt 90-tal? Det undrar jag, med tanke på att dom togs ur bruk i Sverige i slutet av 1970-talet... http://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_68_Bloodhound

Hurvida det finns några värnsystem kvar på F8 ska jag låta vara osagt, där tror jag att du får bättre svar om du skapar en ny tråd.:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Sarvi » 22 februari 2010, 21:53

Herman Hedning skrev:Rb68 tidigt 90-tal? Det undrar jag, med tanke på att dom togs ur bruk i Sverige i slutet av 1970-talet...
Jodå, den 10 juli 1991 närmare bestämt, det var då som No. 85 Squadron RAF upplöstes och Bristol Bulldog Mk II (Rb 68) slutgiltigt pensionerades från RAF.

Att Rb 68 togs ut tjänst i Sverige hade mer att göra med att luftvärnet var lättare för FV att spara in på än flygande förband, än att den skulle ha dålig kapacitet eller vara föråldrad.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Herman Hedning » 22 februari 2010, 22:02

Sarvi skrev:Jodå, den 10 juli 1991 närmare bestämt, det var då som No. 85 Squadron RAF upplöstes och Bristol Bulldog Mk II (Rb 68) slutgiltigt pensionerades från RAF.

Att Rb 68 togs ut tjänst i Sverige hade mer att göra med att luftvärnet var lättare för FV att spara in på än flygande förband, än att den skulle ha dålig kapacitet eller vara föråldrad.
Det jag syftade mera på var Rb68 på F8 tidigt 90-tal, långt efter att systemet togs ur bruk i Sverige, vad gjorde dom där i så fall? :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stridsvagnar på flygflottiljer

Inlägg av Sarvi » 22 februari 2010, 22:25

Museipjäs eller monumentrobot? Finns ett antal bevarade lite här och var.

Men å andra sidan sparades det så mycket skrot i ladorna att jag skulle inte skulle bli förvånad om nån glömt en rb 68 någonstans. Lär ha hittats en IB59 förrådsställd i Norrland någon gång under 90-talet...

Skriv svar