Stridsvagnar på flygflottiljer
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
ATS
Yes!
Re: ATS
Som sagt, har ingen koll på flygflotiljer.Herman Hedning skrev:Men F8 las ner 1974, kom ATS dit efter nedläggningen?Stellan Bojerud skrev:Det luktar ATS lång väg, men ATS kom väl till F 8-omr först omkr 1976.
Herman Hedning
Beträffande ATS så har jag inget startdatum, men om Stellan B uppgav start 1976 så är det säkert det officiella startåret. Men som mycket annat, så är kanske inte detta år det när man verkligen hade den första kursen på denna plats?
H.H. - när gjorde din far lumpen på F8 ?
Den spännande förtsättningen följer. . . . . . . . .!
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: ATS
Han låg inne 62-63, så det var många år innan ATS kom dit.Kjell S skrev:H.H. - när gjorde din far lumpen på F8 ?
Den spännande förtsättningen följer. . . . . . . . .!
Herman Hedning
ATS
Har fått följande uppgifter i ärendet.
Innan ATS på 70-talet flyttade till F8 Barkarby fanns Tygskolan nere vid Solvalla-området. Där hade man bl.a. ganska dåliga förrådsbyggnader och bara vanliga garage. Troligen fanns det på området inga garageportar med tillräcklig bredd för att kunna få in en Centurion. Därför, säger min uppgiftslämnare, att det är mycket troligt att man redan på 60-talet lånade garageplatser på intilliggande F8 när man höll någon Centurion kurs. Avståndet är väl ca 5-6km?
Håller på att leta efter en f.d. anställd på ATS, för att kanske få fram mer.
Innan ATS på 70-talet flyttade till F8 Barkarby fanns Tygskolan nere vid Solvalla-området. Där hade man bl.a. ganska dåliga förrådsbyggnader och bara vanliga garage. Troligen fanns det på området inga garageportar med tillräcklig bredd för att kunna få in en Centurion. Därför, säger min uppgiftslämnare, att det är mycket troligt att man redan på 60-talet lånade garageplatser på intilliggande F8 när man höll någon Centurion kurs. Avståndet är väl ca 5-6km?
Håller på att leta efter en f.d. anställd på ATS, för att kanske få fram mer.
I lägesrapporter över fordonstillgången (papper från KrA= kan man läsa att tre st strv m/41 avses för Flygförvaltningen från 1944-06-01. Den anteckningen förekommer i flera liknande rapporter av läget, jag har inte läst längre fram än till 1945-10. Kan finnas längre fram i tiden. Om de verkligen fördes över eller bara planerades att göra det vet jag inte. Troligen skulle dessa använts till rörligt flygfältsförsvar, vid invasionen landsattes lätta strv typ Tetrach. På engelska flygfält ingick pansarbilar i försvaret.
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Någon som vet vilken byggnad som kallades "spionhangaren" och vart ATS låg?
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Ja, det var den här på bilden, jag hoppas att det går att se...johpett skrev:Någon som vet vilken byggnad som kallades "spionhangaren"?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Bilagor
-
- spionhangaren.jpg (86.35 KiB) Visad 2884 gånger
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
En möjlig förklaring jag fått efter att ha visat korrespondensen för en bekant som på 60-talet bla tjänstgjorde på dåvarande TygS (det som sedan blev ATS) är att det kan ha varit mobställda vagnar tillhörande dåvarande P 1 i Enköping.
Anledningen skulle enligt honom vara att de dåvarande broarna på norra sidan av Mälaren, exvis Stäket inte klarade Centurienvagnar och att man därför kan ha placerat några vagnar på "rätt sida" för att kunna användas för försvaret av Stockholm.
Stefan Karlsson
Anledningen skulle enligt honom vara att de dåvarande broarna på norra sidan av Mälaren, exvis Stäket inte klarade Centurienvagnar och att man därför kan ha placerat några vagnar på "rätt sida" för att kunna användas för försvaret av Stockholm.
Stefan Karlsson
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Det skulle faktiskt kunna vara en trolig förklaring.Stefan Karlsson skrev:En möjlig förklaring jag fått efter att ha visat korrespondensen för en bekant som på 60-talet bla tjänstgjorde på dåvarande TygS (det som sedan blev ATS) är att det kan ha varit mobställda vagnar tillhörande dåvarande P 1 i Enköping.
Anledningen skulle enligt honom vara att de dåvarande broarna på norra sidan av Mälaren, exvis Stäket inte klarade Centurienvagnar och att man därför kan ha placerat några vagnar på "rätt sida" för att kunna användas för försvaret av Stockholm.
Stefan Karlsson
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Tackar!Herman Hedning skrev:Ja, det var den här på bilden, jag hoppas att det går att se...
Vet du vad det området (dvs. bebyggelsen söder om flygrakan) användes till? Varför kallas det för "spionhangaren"?
Jag vill minnas att jag under några år av uppväxten på tidigt 90-tal har sett en Rb68 stående någonstans i det området, jag vet om att det finns asfalterade grupperingsplatser norr om banan, men fanns/finns det även det på södra sidan?
I skogen som syns söder om Norrviksvägen på din bild finns det några värnsystem (som jag antar är till för närförsvar/infanteri) finns det fler sådana värn kvar runt F8?
Ps. Säg gärna till om jag hamnat utanför trådens "scope" så skapar jag en generell F8-tråd istället. Ds.
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Anledningen till att den kallas spionhangaren är att signalspaningsflyplanen brukade förvaras där, det var också anledningen till att normala beväringar inte hade tillträde till den sidan av fältet och det var därför som det satt/sitter speglar uppsatta på väggarna för att man skulle se om det smög någon utanför... Rb68 tidigt 90-tal? Det undrar jag, med tanke på att dom togs ur bruk i Sverige i slutet av 1970-talet... http://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_68_Bloodhoundjohpett skrev:Vet du vad det området (dvs. bebyggelsen söder om flygrakan) användes till? Varför kallas det för "spionhangaren"?
Jag vill minnas att jag under några år av uppväxten på tidigt 90-tal har sett en Rb68 stående någonstans i det området, jag vet om att det finns asfalterade grupperingsplatser norr om banan, men fanns/finns det även det på södra sidan?
I skogen som syns söder om Norrviksvägen på din bild finns det några värnsystem (som jag antar är till för närförsvar/infanteri) finns det fler sådana värn kvar runt F8?
Ps. Säg gärna till om jag hamnat utanför trådens "scope" så skapar jag en generell F8-tråd istället. Ds.
Hurvida det finns några värnsystem kvar på F8 ska jag låta vara osagt, där tror jag att du får bättre svar om du skapar en ny tråd.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Jodå, den 10 juli 1991 närmare bestämt, det var då som No. 85 Squadron RAF upplöstes och Bristol Bulldog Mk II (Rb 68) slutgiltigt pensionerades från RAF.Herman Hedning skrev:Rb68 tidigt 90-tal? Det undrar jag, med tanke på att dom togs ur bruk i Sverige i slutet av 1970-talet...
Att Rb 68 togs ut tjänst i Sverige hade mer att göra med att luftvärnet var lättare för FV att spara in på än flygande förband, än att den skulle ha dålig kapacitet eller vara föråldrad.
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Det jag syftade mera på var Rb68 på F8 tidigt 90-tal, långt efter att systemet togs ur bruk i Sverige, vad gjorde dom där i så fall?Sarvi skrev:Jodå, den 10 juli 1991 närmare bestämt, det var då som No. 85 Squadron RAF upplöstes och Bristol Bulldog Mk II (Rb 68) slutgiltigt pensionerades från RAF.
Att Rb 68 togs ut tjänst i Sverige hade mer att göra med att luftvärnet var lättare för FV att spara in på än flygande förband, än att den skulle ha dålig kapacitet eller vara föråldrad.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Stridsvagnar på flygflottiljer
Museipjäs eller monumentrobot? Finns ett antal bevarade lite här och var.
Men å andra sidan sparades det så mycket skrot i ladorna att jag skulle inte skulle bli förvånad om nån glömt en rb 68 någonstans. Lär ha hittats en IB59 förrådsställd i Norrland någon gång under 90-talet...
Men å andra sidan sparades det så mycket skrot i ladorna att jag skulle inte skulle bli förvånad om nån glömt en rb 68 någonstans. Lär ha hittats en IB59 förrådsställd i Norrland någon gång under 90-talet...