KP bilar i Kongo efter det att svenskarna åkte hem.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

KP bilar i Kongo efter det att svenskarna åkte hem.

Inlägg av Hans » 28 november 2005, 23:16

Jag citerar mig själv från quizen.
Hans skrev:Jag skall ge svaret då frågan är väldigt svår. Jag fick av en kompis låna "Congo Mercenary" sbn 7091 0096 5 av Mike Hoare. Mycket intressant bok som beskriver striderna i Kongo efter det att FN hade gett sig av - läs den.

Hursomhelt så hade regeringsidan med sina legoknektar tydligen tillgång till några KP-bilar. Sidan 84;

The armour compromised of two Ferret scout cars and three Scania-Vabis, Swedish armoured cars left behind by the United Nations in 1963. They looked like giant bath tubs and they where just as effective.
S 29'orna togs hem men flera J sprängdes på plats - hur många KP bilar lämnades och gjordes något för att hindra andra att använda dem? Någon som vet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem

Inlägg av Covendor » 28 november 2005, 23:36

Nu svarar jag inte på din fråga, men jag kände ändå att jag ville göra ett inlägg.

Har hört att KP-bilarna gjorde succé i Kongo. Bland annat blev irländarna imponerade av den. Är detta bara svenskt skryt? Kan inte tolka Mikes uttalande på annat sätt än att han tycker att de var dåliga...

M.a.o, var KP-bilarna något att ha när det kom till kritan?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2005, 23:50

Covendor skrev:Nu svarar jag inte på din fråga, men jag kände ändå att jag ville göra ett inlägg.

Har hört att KP-bilarna gjorde succé i Kongo. Bland annat blev irländarna imponerade av den. Är detta bara svenskt skryt? Kan inte tolka Mikes uttalande på annat sätt än att han tycker att de var dåliga...

Jag har ju självfallet blivit påverkad av den svenska "propagandan" över hur väldigt bra den var. Nu så börjar jag att ifrågasätta detta - inte bara p.g.a. detta uttalande men vi måste inse att KP bilen var en svensk nödlösning under brinnande krig och att den hölls i tjänst ungefär 30 år längre än vad den förtjänade av ekonomiska orsaker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 november 2005, 13:00

Covendor skrev:
Vid ett tillfälle så öppnade en KP-bil eld med nån katanesisk pansarbil? och slog ut den. Exakta omständighterna kring det kommer jag inte ihåg men händelsen finns beskrivet i Waerns bok. Den svenska KP-bilen fick enorm respekt detta p.g.a. av ren tur.
Mer finns här
:)

Edit: Kollade inte Hans länk

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 29 november 2005, 14:13

Står lite om KP-bilarna i Leif Hellström´s bok om FN flyget i Kongo.
Se http://www.stenvalls.com/shop/Stenvalls ... flygar.jpg

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 30 november 2005, 18:04

Finns även film hos http://www.amf-film.se/ ifrån Congo under denna era.

strv
Medlem

Inlägg av strv » 11 december 2005, 17:34

De femton bilar som lämnades i Kongo var inte längre svensk egendom eftersom FN hade köpt dessa för att utrusta de indiska och irländska bataljonerna. Det har uppgetts att de vägrade att gå fram om de inte hade tillgång till skyddet av dessa bilar, eftersom de sett bilarna i verksamhet.

Sen får man nog ta i beaktande att de indiska och irländska inte var samgrupperade med den svenska bataljonen, Kongo är mycket stort, så när alla drog sig ur hade svenskarna inte heller något ansvar för FN materiel. De båda bataljonerna tog också bara med sig sitt eget.

Eftersom det var FN tillhöriga KP borde det alltså varit stöld att ta FN KP till Sverige!

Den svenska bataljonens bilar fördes i huvudsak över till Cypern där man började ungefär samtidigt som Kongo avvecklades. Vissa i för dåligt skick kan ha förts över till Sverige, men inga bilar tillhörande svenska bataljonen lämnades kvar.

Det var nog inte enbart tur som gjorde att en KP slog ut M8, dess beväpning var dubbla 8 mm ksp, vars effekt är minst dubbelt så stor som den 7.62 Nato som användes idag till våra kulsprutor. Till den fanns både spårljus, pansarbrytande och brand-projektil utöver fullkula. Brand var dessutom pansarbrytande. Genomslaget med pprj på 500 m var ungefär sidan på KP-bil, alltså 8-10 mm. En serie om 5 sek, 10 sk/sek och pipa, betyder 100 skott som säkert hamrar sönder en M8, de har inte särskilt tjock plåt.
Senast redigerad av 1 strv, redigerad totalt 12 gånger.

Christer B
Medlem

KP-bilar i Kongo

Inlägg av Christer B » 15 juli 2006, 22:27

De svenska FN-trupperna hade 10st KP-bilar och FN köpte 15 KP-bilar till de indiska och irländska bataljonerna ty annars vägrade de att stanna kvar i Elisabethville, när den svenska bataljonen skulle flytta till Kamina-basen.

KP-bilen var mycket uppskattad, då den var det enda pansrade fordonet FN-trupperna i Elisabethville hade för transporter för att underhålla/avlösa trupperna vid de olika mål som man besatt, på olika platser i staden.

Det är också riktigt att en KP-bil lyckades skjuta ut en M8:a pansarbil vid ett tillfälle i början av det första stridsperioden, varefter de övriga pansarbilarna var försiktiga när de mötte KP-bilarna i fortsättningen. Gendarmerna visste inte att det var den sista pansarbrytande ammunitionen man hade med till Kongo.

Svenskarna tog med sig sina 10 KP-bilar hem/till Cypern, när de lämnade Kongo.

Kvar fanns alltså 15 st KP-bilar. Men de var i ett bedrövligt skick pga att man inte underhållit dem som man borde, flera var helt skrotfärdiga.
Året efter att FN-trupperna lämnat Kongo, hyrde Centralregeringen in de legosoldater - som tidigare funnits på motståndarsidan, för att slå ner "kommunistiskt uppror" i en av provinserna.
Då lyckades man reparera 3 st KP-bilar i den ena truppenheten. Men jag har för mig att man även hade ytterligare en KP-bil i den andra truppenheten, där även en M8:a och någon Unimog-pansarbil samt några bepansrade jeepar ingick.
Detaljerade uppgifter kan tas fram, om någon är intresserad.

Användarvisningsbild
Hans

Re: KP-bilar i Kongo

Inlägg av Hans » 15 juli 2006, 22:34

Christer B skrev:Detaljerade uppgifter kan tas fram, om någon är intresserad.
Frågan är onödig här :lol: :wink:

Ja tack, gärna!

MVH

Hans

Christer B
Medlem

Inlägg av Christer B » 15 juli 2006, 23:00

Samma svar här Hans. Mitt arkiv skall besökas på tisdag och därefter kan jag komplettera med nya uppgifter.

Gutekrigaren
Medlem

Re: KP-bilar i Kongo

Inlägg av Gutekrigaren » 16 juli 2006, 09:55

Christer B skrev:Det är också riktigt att en KP-bil lyckades skjuta ut en M8:a pansarbil vid ett tillfälle i början av det första stridsperioden, varefter de övriga pansarbilarna var försiktiga när de mötte KP-bilarna i fortsättningen. Gendarmerna visste inte att det var den sista pansarbrytande ammunitionen man hade med till Kongo.
Jag har läst (troligen i Waerns bok) och skrivit här (men hittar det inte) att det sas bara var den sista batchen pansarbrytande för tillfället, pga att nästa leverans dröjde ett tag. På ovanstående verkar det som om det inte tillkom någon ny sådan ammunition alls. Vad stämmer?

Mvh Petter

Christer B
Medlem

Inlägg av Christer B » 16 juli 2006, 11:19

Jag har uppfattat det så, att det var den sista pansarbrytande ammunitionen man hade.
Kan ha fel, men jag skall kolla det med ett par veteraner som jag har kontakt med.
Svenska arméledningen var mycket snål med material till FN-svenskarna.
Under tiden medan decemberstriderna pågick (och betänk att man stred på liv och död)
så telegraferade man hem och bad att få ner 12 cm granatkastare för att kunna ta Camp
Massarhe under eld och 2st strv 74 eller ikv.
Man hade bara 8 cm granatkastare och de hade inte tillräcklig räckvidd.
Då fick man till svar, att "pga det säkerhetspolitiska beredskapsläget just för tillfället inte kan
ställa till förfogande 12 cm granatkastare, strv 74 eller ikv".
De senare för att kunna skjuta ut gendarmernas pansarbilar.
Så jag skulle inte vara förvånad och det var den sista pansarbrytande ammunitionen.
Men jag skall kolla med kulspruteskyttar på KP-bilar.
Återkommer med svar.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 16 juli 2006, 12:03

Christer B skrev:Svenska arméledningen var mycket snål med material till FN-svenskarna.
Under tiden medan decemberstriderna pågick (och betänk att man stred på liv och död)
så telegraferade man hem och bad att få ner 12 cm granatkastare för att kunna ta Camp
Massarhe under eld och 2st strv 74 eller ikv.
Man hade bara 8 cm granatkastare och de hade inte tillräcklig räckvidd.
Då fick man till svar, att "pga det säkerhetspolitiska beredskapsläget just för tillfället inte kan
ställa till förfogande 12 cm granatkastare, strv 74 eller ikv".
Man kan ju inte annat än reflektera över hur pass tiderna har förändrats... Och ändå hade vi kortare insatstider för utlandsförbanden då än vi har idag när de har högsta prioritet... 8O

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 17 juli 2006, 22:26

En diskussion flyttades till en ny tråd med titeln Utrustning i Kongo.

/Marcus

Christer B
Medlem

Inlägg av Christer B » 20 juli 2006, 23:50

Av de 15 KP-bilar som hittades på Kaminabasen och i Elisabethville, lyckades man reparera 9st.
3 av dem var i så dåligt skick att de endast kunde användas till basförsvaret på Kamina-basen.
De andra 6 KP-bilarna delades upp och användes under en "Operation Ommegang".
Här delades KP-bilarna upp i två pansarplutoner Lima 1: Pluton Bero och Lima 2 : Pluton Kowalski.
Lima 1 : 1st Ferret och 3 KP-bilar. Lima 2 : 1st M8, 2st Unimog och 3 KP-bilar.

Kommer inom kort att lämna ut en länk, där en hel artikel och foton av hela denna operation skildras.

Skriv svar