Otto:
efter viss betänketid är jag nog böjda tt hålal med dig i stora drag: om det enda relevanta är att snabbt få fram en produkt, utan hänsyn till marknadföring och pris på den slutgiltiga produkten, kan det nog gå jäkligt fort att göra det. frågan är om ens ett år behövs?
Ta fram en Stridvagn
Man kan säkert kapa ytterligare på den tiden, men det krävshangatyr skrev:Otto:
efter viss betänketid är jag nog böjda tt hålal med dig i stora drag: om det enda relevanta är att snabbt få fram en produkt, utan hänsyn till marknadföring och pris på den slutgiltiga produkten, kan det nog gå jäkligt fort att göra det. frågan är om ens ett år behövs?
väldigt bra planering, och effektiv spridning av information. Man
brukar prata mycket om "concurrent engineering", som är en
managementfras för att beskriva en process där man tex
kan konstruera motor och transmission på olika ställen, och
ändå få skruvhålen på rätt ställe när prylarna ska sättas ihop.
Det blir besvärligare ju fler underleverantörer man använder, när
man tex får motor från en, elsystem från en annan osv.
Sen måste ju produkten vara i stort sett klar innan man börjar
planera produktion, verktyg mm.
För att illustrera hur mycket tid man sparat på att produktvecklingen
numera är i stort sett heldatoriserad, kan jag nämna en europeisk
biltillverkare där man gått från 38 till 9 och senast 2st lermodeller
för att ta fram en ny bilmodell. Varje lermodell tar ca 4 veckor att ta fram.
Detta var för en modell i samma
"segment" som introducerades i början av 90-talet, i mitten av 90-talet
och förra året.
Processerna runt om själva utvecklingen har dock inte effektiviserats
i samma takt.
När det gäller förvarsprojekt är nog 80% av tiden för ett projekt
politik och byråkrati. I den civila världen har man kommit mycket
längre, så där är man nog nere i 75%
/Otto
- alexander den store
- Medlem
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
- Ort: ödemarken runt Göteborg
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Re: Ta fram en Stridvagn
Hmm.. Det skulle ju innebära att tyskarna började utvecklingsarbetet av Panther och Tiger någon gång 1933... Dvs innan Hitler ens kommit till makten. (Räknar inte med Tiger-2 här, även om det till största del var en helt ny stridsvagn. Även den sovjetiska Stalin-serien var radikalt nya vapensystem jämfört med 1930talets motsvarigheter).predator skrev:Hej
Bara undra hur lång dit det tar att ta fram en ny Stridsvagn? i Fredstid och under krig.
kolla på en dokomentär och där sa dom att under kriget så tog de tyskarna 10 att få fram en ny ? Kan de värkligen stämma?
Men dagens (och framförallt morgondagens) stridsvagnar är betydligt mer avancerade och komplexa. Tar säkert betydligt mer än 10 år att utveckla en ny sridsvagn i dag. Som jämförelse kan man ju konstatera att det inte har utvecklats en enda ny stridsvagn i världen sedan Sovjetunionen föll* 1991. Visst -T-90, M1A2 SEP, Chally 2 och Merk-4, men de är bara vidareutvecklingar av redan existerande vagnar.
*) Med viss reservation för japanska Type-90 och indiska Arjun, eftersom jag inte vet när utvecklingsarbetet för dem började. Men hur som helst är de ändå förfiningar av Leo-2A4 (dvs inte ens den senaste versionen av leopard-2, som var/är en kallakriget konstruktion).