tiger II

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 21 januari 2006, 15:04

Vissa exemploar av Pz V hade faktiskt en form av låga Schürtzen, som precis täckte glappet mellan ovansidan på bandaggregatet och själva vagnkroppen.
Tydligen så var pansaret innanför bandaggregatet såpass tunt att PV gevär faktiskt bet där.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 21 januari 2006, 18:34

När jag letade upp en bild av en panther med schürtzen la jag märke till verktyg (eller nåt) på panthern som jag inte har tänkt på vad det e till för så nu undrar jag vad dom här grejerna e förnåt?
Bilagor
pz_v_a.jpg
pz_v_a.jpg (33.26 KiB) Visad 1012 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 21 januari 2006, 19:22

Den främre ser ut som en "bandkrok" som man använder då man delar på banden. Den långa tror jag innehåller vårdverktyg till kanon (läskstång motsv.???).
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 januari 2006, 21:12

Sen är det väll en spada och delar av en vajer?

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 21 januari 2006, 21:58

alexander den store skrev:När jag letade upp en bild av en panther med schürtzen la jag märke till verktyg (eller nåt) på panthern som jag inte har tänkt på vad det e till för så nu undrar jag vad dom här grejerna e förnåt?
Man fäster bogservajrar i dem. Öglan på vajern fästs i schacklan vars andra ände i sin tur fästs i den U-formade schaklan som finns fram och baktill på vagnen. Tidigare varianter var S-formade. Denna variant tillhör de tyngre vagnarna.

Användarvisningsbild
alexander den store
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 maj 2005, 15:28
Ort: ödemarken runt Göteborg

Inlägg av alexander den store » 25 januari 2006, 19:35

Tyskarna hade också den extremt tunga vagnen PzKpfw VIII Maus som vägde 180 ton jag skulle vilja info om nakdelar o fördelar med dena vagn.Hur många tillverkades? Bensinförbrukning? kvaliten på vagnen? Mot vilka länder användes den mot? Vad var tanken med vagnen? Hur starkt var denns pansar?

Snälla länka inte till sidor som inte har svensk text. Jag kan liksom nästan ingen engelska.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2006, 19:53

Står en del i den här gamla tråden. :)

Användarvisningsbild
Ansan
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 27 maj 2005, 23:04
Ort: Uppsala/Kiruna

Inlägg av Ansan » 25 januari 2006, 22:47

Tysk önskedröm om ett wunderwaffen (stavning?) designat av Porsche och finansierat av Hitler som plåster på såren för tidigare kontrakt. Fullständigt idiotiskt enligt mig (även om lite mer tankejobb än jag trodde lades ner). Beväpning: 128 eller 150mm kanon med en koaxiell 75 mm. Tornet vägde 50 ton och var 93 mm tjockt i fronten. De flesta prototyperna sprängdes när ryssarna kom men enligt http://www.wargamer.com/Hosted/Panzer/giants.html (kanske inte allt för trolig källa :? ) användes 2 av dessa i försvaret av Zossen och Kummerdorf.
(Någon som vet mer om hur många som gjordes, jag har hört att det bara var en men sidan påstår att de var flera)

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 26 januari 2006, 07:26

alexander den store skrev:Vad var då tanken med tiger I den var ju en senare version än panthern(PzKpfw V panther PzKpfwVI tiger)


När vi ändå håller på att diskutera passar jag på att fråga vad tänkte tyskarna tänkte använda jagdtiger o jagdpanther till
vilka fördelar fanns det med dessa vagnar mot tigern o panthern o hur stog de sig mot varandra.
Va? Tiger I kom innan Panthern i strid.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 januari 2006, 14:10

Jagdpanthern hade en stor fördel över sin tornförsedda kusin - större bössa. Och så tillät ju konstruktionen tjockare pansar. Öht. är Jagdpanthern ett exempel på en ovanligt lyckad 'spinoff'. Fast det kan man väl egentligen säga om alla StuG-varianter (även om Jpantern inte hörde till dem).

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 26 januari 2006, 17:04

Belisarius skrev:Jagdpanthern hade en stor fördel över sin tornförsedda kusin - större bössa. Och så tillät ju konstruktionen tjockare pansar. Öht. är Jagdpanthern ett exempel på en ovanligt lyckad 'spinoff'. Fast det kan man väl egentligen säga om alla StuG-varianter (även om Jpantern inte hörde till dem).
Och den hade ju en stor nackdel över sin tornförsedda kusin, just att den inte hade något torn men den var desto "bättre" på defensiva strider där den hade bla tjockare front pansar och en lägre profil så det var en fråga om vilket man tyckte behövdes mest....:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28891
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 januari 2006, 17:14

hoffe_salem skrev:
Belisarius skrev:Jagdpanthern hade en stor fördel över sin tornförsedda kusin - större bössa. Och så tillät ju konstruktionen tjockare pansar. Öht. är Jagdpanthern ett exempel på en ovanligt lyckad 'spinoff'. Fast det kan man väl egentligen säga om alla StuG-varianter (även om Jpantern inte hörde till dem).
Och den hade ju en stor nackdel över sin tornförsedda kusin, just att den inte hade något torn men den var desto "bättre" på defensiva strider där den hade bla tjockare front pansar och en lägre profil så det var en fråga om vilket man tyckte behövdes mest....:)

Höjden var det bara dryga 10cm skillnad på och pansaret var tjockare på Panthern även om det var mer jämt fördelat i fronten på Jagdpanthern.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 26 januari 2006, 17:35

Hans skrev:
hoffe_salem skrev:
Belisarius skrev:Jagdpanthern hade en stor fördel över sin tornförsedda kusin - större bössa. Och så tillät ju konstruktionen tjockare pansar. Öht. är Jagdpanthern ett exempel på en ovanligt lyckad 'spinoff'. Fast det kan man väl egentligen säga om alla StuG-varianter (även om Jpantern inte hörde till dem).
Och den hade ju en stor nackdel över sin tornförsedda kusin, just att den inte hade något torn men den var desto "bättre" på defensiva strider där den hade bla tjockare front pansar och en lägre profil så det var en fråga om vilket man tyckte behövdes mest....:)

Höjden var det bara dryga 10cm skillnad på och pansaret var tjockare på Panthern även om det var mer jämt fördelat i fronten på Jagdpanthern.

MVH

Hans

I stand corrected....:)


/Hoffe

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 26 januari 2006, 18:46

Belisarius skrev: Öht. är Jagdpanthern ett exempel på en ovanligt lyckad 'spinoff'.
Som "spinoff" är det förvisso lyckad, men å andra sidan hade ju alla tyska pansarplattformar en "Jagd"-variant. Som "tank destroyer" var den ju mindre lyckad.

Den förintande allt i sin väg och var mycket svår att slå ut - det går inte att förneka. Men den var för klumpig, hade lätt för att få mekaniska fel, för stor (lätt att upptäcka) och framförallt - den var för dyr! Jagdpanzer IV var en betydligt mer kostnadseffektiv konstruktion som kunde utföra precis samma uppgifter som Jagdpanzer V. Så även Hetzern, vilken var mycket fruktad av sovjetiska pansarbesättningar eftersom den var svår att upptäcka och hade en kanon som även den (75mm L/48) slog ut det mesta i den sovjetiska pansarfaunan.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 januari 2006, 21:44

Ja, Hetzern (även om tyskarna inte kallade den för det) är ju en stående favorit.

Skriv svar